1

Hej! Jag har en 1600dp med motornummer AD 75 14 97 och har förstått att tändningen ska ställas 7,5 grad före ö.d.
Jag har bara en markering på remskivan så det måste ju vara ö.d och jag har märkt ut vart 7,5 grader före är någonstans.
Kan jag ställa detta med en vanlig testlampa eller måste jag använda en stroboskoplampa? ( som jag givetvis inte har... )

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

2

Ja det går bra, blir kanske inte hundra men det går Default/hmm

Du ställer bara motorn på rätt läge på veven och sen vrider du på fördelaren tills brytaren öppnar och lampan slocknar och drar åt fördelaren ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Ok, så lampan ska slockna? Trodde jag skulle vrida fördelaren tills lampan tändes ICQ/ad Så jag vrider alltså fördelaren motsols tills lampan slocknar när remskivan står i ö.d? Eller är det 7,5 grader som är hacket i remskivan och att jag inte har något hack för ö.d?

Du har blivit lite av min mentor här på Boxerville Johan W, du tar dig tid att svara på mina frågor varje gång ICQ/ab

4

ICQ/ab haha jo kanske det lr nja du har ju sådana frågor jag kan någorlunda Default/lol

Du ska hitta det ställe där den öppnar brytaren moturs vid 7,5 för då tömmer tändspolen högvolten, sen vart du har märket beror på vilken skiva du har men den borde va vid tdc med ett hack Default/hmm

5

Ok, tack för beskrivningen! Var ut o testa men det verkar som att min vacumklocka på fördelaren inte fungerar riktigt som den ska, för om man suger i anslutningen så ska det väl röra sig i fördelaren? Kanske därför bilen inte går så bra..
Hur svårt är det att byta fördelare? Är det bara att lossa på den o dra ur den o sen ner med en ny likadan eller är det massor med saker man bör tänka på?
Och måste jag ha en exakt lika eller finns det "universal" till en 1600?

6

Japp det ska det, och det gör en hel del ICQ/ab

Nä så enkelt är det, kolla bara så drivklacken kommer rätt då den bara kan sitta på ett sätt Default/hmm

Det finns olika men dom flästa funkar Default/hmm

7

Det finns 2 olika inställningar för Motorkod AD. En 5 grader efter med vacuumslangen ansluten och en 7,5 grader före med slangen borttagen.Vilken inställning du ska göra på din motor beror på motornumret.Hacket i skivan är inställningspunkten dvs 5 eller 7,5 grader.

8

Ok, kanon! Bugar o bockar för svaren ICQ/ab
Jag såg att power21 säljer komplett fördelare med kablar här på forumet, den kanske kan passa då? Är det något speciellt nummer man ska kolla eller finns det något annat för att se om den passar en 1600dp? Stod att just den som säljs inte hade något nummer på sig iaf..

9

Lampan tänds när brytarna öppnar och det är då motorn tänder.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Jag gjorde detta igår.
Kanske hade jag tur, men jag vred bara fördelaren motsols
tills "lampan tändes", eller voltmätaren gav utslag, snarare.
I TDC på ettan då. Tyckte att motorn gick kanon sen.
Har vacuumslang.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

11

Risto skrev:

Jag såg att power21 säljer komplett fördelare med kablar här på forumet, den kanske kan passa då? Är det något speciellt nummer man ska kolla eller finns det något annat för att se om den passar en 1600dp? Stod att just den som säljs inte hade något nummer på sig iaf..

En 1600 DP med std 34 PICT förgasare måste i allmänhet ha std fördelare för att funka riktigt!

12

stickan skrev:
Risto skrev:

En 1600 DP med std 34 PICT förgasare måste i allmänhet ha std fördelare för att funka riktigt!

Ok, kanske är bortkastade pengar att köpa något annat då... Får bli att leta en standard istället med andra ord ICQ/ab

13

PerT skrev:

Jag gjorde detta igår.
Kanske hade jag tur, men jag vred bara fördelaren motsols
tills "lampan tändes", eller voltmätaren gav utslag, snarare.
I TDC på ettan då. Tyckte att motorn gick kanon sen.
Har vacuumslang.

Jag skulle också vilja ha lite "tur" när jag skruvar någon gång ICQ/ad Men som sagt, säkert min vacumklocka som spökar...

14

Det går ju att byta bara vacuumklockan om den är trasig,men köp inte en universal..

15

stickan skrev:

Det går ju att byta bara vacuumklockan om den är trasig,men köp inte en universal..

Ok, hittade ingen på classic vw eller vwimporten? ( kanske dålig på att leta ICQ/ab )
Dock verkar delarna gå väldigt trögt inuti fördelaren om man vrider lite på dom själv, så klockan kanske funkar men det kärvar inuti fördelaren?

16

Är det totalstopp i slangen när du suger i den så är säkert dosan hel..

17

Ja det känns som det är totalstopp iaf..

18

Svwerker skrev:

Lampan tänds när brytarna öppnar och det är då motorn tänder.

Sant om man drar lampan till jord, drar man strömen igenom lampan lär den slockna och då ser man om kondingen är ok har jag för mig, men det kanske man gör när man jordar med Default/hmm

19

Risto skrev:

Ok, så lampan ska slockna? Trodde jag skulle vrida fördelaren tills lampan tändes ICQ/ad Så jag vrider alltså fördelaren motsols tills lampan slocknar när remskivan står i ö.d? Eller är det 7,5 grader som är hacket i remskivan och att jag inte har något hack för ö.d?

Du har blivit lite av min mentor här på Boxerville Johan W, du tar dig tid att svara på mina frågor varje gång ICQ/ab

Vill man veta övre dödpunkt
Ta ur stiftet på 1 cyl och känn med tex en mejsel försiktigt så vet du exakt när kolven är i topp och vänder... :-)

20

Välkommen till Boxerville "stiggewerner"!!
Nä' du! Riktigt så enkelt är det inte att hitta TDC (Top Dead Center), i förhållande till en/sin remskiva.
+/-10 grd rörelse på remskivan (vevaxeln, tot. 20 grd) i närheten av TDC skulle jag gissa rör sig inom 0,10 mm (kolvrörelse), OCH DETt fixar man inte med en mejsel, i handen. Inte ens den erfarne försöker detta med en indikatorklocka, utan söker ett läge före TDC (säg 0,5 mm före TDC) och motsvarande läge efter TDC.
JA, mitt emellan ligger TDC på remskivan.

(Sån't här brukar man förvissa sig om när man mäter in vändhöjden på kolven/(-arna), när man bygger sin motor/kollar gradskivan, och inte har topparna på ..., .... men ja, det går med bryskare metoder om man har motorn ihop ....
Den som dessutom tro att "Kinesen" som har limmat gradskivan på eftermarknadsremskivan och har gjort det med precision (tillsammans med DIN vevaxel/kilspår?) lever i en drömvärld,  ...om HEN tänker/hoppas kunna ställa tändningen "32 grd BFTDC@3500rpm" t.ex., mha av stroboskoplampa: kan lätt bli 28 eller 36 grd istället.)

21 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-09-30 07:33:00)

Vill man hitta TDC tar man ett tändstift, tar bort porslinet i det. Svetsar i en M8 skruv som sticker ut ca 5 cm.
Typ som den på bilden.
Sen skruvar man in "stiftet" i ettans cylinder,

Efter det Vrider FÖRSIKTIGT medurs till det tar stopp, ritar på ett märke på remsivan.
Sen vrider man moturs till det tar stopp igem gör ritar på ett nytt märke.
Sen hittar man TDC mitt i mellan märkena,och då kan man fila ett spår i i remskivan.

Alla tändsystem med spolar generar gnista när magnetfältet kollapsar i primär lindningen, dvs när brytarna öppnar.
Så man ska mäta när brytarna öppnar.

Skickar med en bild på VW remskivor, som jag hittat på webben.

Post's attachments

31ViFFPb9VL._AC_.jpg, 9.61 kb, 380 x 266
31ViFFPb9VL._AC_.jpg 9.61 kb, 172 downloads since 2020-09-30 

vw remskivor.jpg, 43.72 kb, 656 x 564
vw remskivor.jpg 43.72 kb, 233 downloads since 2020-09-30 

"ljushuvud"

22

En undring bara. Det faktum att kolvbulten (original, ej big bore) är förskjuten, påverkar det någonting?

Matematik: Radie = 137 + 69/2 = 171,5. Kolvbultsförskjutning uppskattad till 2,5 mm (Det finns säkert de som vet.) Vinkel (bästa förenkling) = arcsin(2,5/171,5) = 0,84 grader.
Innebär att kolven når TDC 0,8 grader "före vevaxeln".

23

hof skrev:

En undring bara. Det faktum att kolvbulten (original, ej big bore) är förskjuten, påverkar det någonting?

Matematik: Radie = 137 + 69/2 = 171,5. Kolvbultsförskjutning uppskattad till 2,5 mm (Det finns säkert de som vet.) Vinkel (bästa förenkling) = arcsin(2,5/171,5) = 0,84 grader.
Innebär att kolven når TDC 0,8 grader "före vevaxeln".

2.5 mm  nä det är mycket
När man mäter i cc med klockan  så är det  noll
Där i mot kan  det bli vinkel förskjutning  åt båda hållen när man backar eller går fram
Och på en std motor kommer man aldrig märka skillnaden även om  man bänk kör
För förbräningsrummen är så olika cubik  på en std maskin
Motorn är tillverkad för att kunna gå på 87 oktan soppa  då snackar vi skillnad ( snabbare förbränings takt)
Om man köper en riktig smidd så är dom 0  så vida man  beställer med förskjutning
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke