1

hej! har en 1500 -70 som tjyvstannar efter 4 mils perfekt motorgång. tändsystemet verkar bli överhettat, supervarm tändspole och tändfördelare totts att dessa är nya och rätt inställda ( 0,40 mm brytaravstånd). Jag låter bilen svalna ett tag och fortsätter, efter 2 km. tjyvstannar rackaren igen! ??

2

Ette skrev:

hej! har en 1500 -70 som tjyvstannar efter 4 mils perfekt motorgång. tändsystemet verkar bli överhettat, supervarm tändspole och tändfördelare totts att dessa är nya och rätt inställda ( 0,40 mm brytaravstånd). Jag låter bilen svalna ett tag och fortsätter, efter 2 km. tjyvstannar rackaren igen! ??

Sitter alla tätningslister ordentligt i motorrummet. Jag har tidigare råkat ut för liknande då det är så här varmt.

3 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-08-22 18:35:39)

Har du veriferat med ett löst stift att gnistan verkligen försvinner?
och som Bert Sundin säger tätlister är viktigt, och friskluftsvärmeslangarna är på plats och hela.

"ljushuvud"

4

Mycket tack för tippsen! Jag skall kolla tätningarna och gnistan...återkommer
Jag har prövat med brytarlöst tändfördelare med tillhörande tändspole (pertronix) men det händer likadant.

5

En annan långsökt grej är att luftningen till tanken inet funkar.
Prova att lossa tanklocket och pyser det till så har du problem.

Kompisen hade det på en anna bil och han provade allt, men sen en gån när han tankad så pyste det till.
och då trillade femöringen ner, och han drog inte åt locket sen gick den perfekt utan tjuvstorp.
Och det var moderna grejor med miljövänlig ventilation,som hav fick fixa.

"ljushuvud"

6

tack !  har lossat tanklocket, kollat tätningar, kollat gnistan till tändstiftet.....inga resultat. Skall framledes kolla spänningen till tändspolen, att den får 12v från batteriet, byta kondensator.
Men fatta problemet...allt funkar vid start men efter 3-4 mil stannar rackaren, vad göra? bärgare, polare som följer efter - laddad med boxerlina?

7

Byt tändspole. När dom blir dåliga funkar dom fint när dom e kalla sen när dom blir varma så dör dom och funkar igen när dom svalnat. Titta så du får soppa från pumpen när den dör för ibland nyper bakeliten fast stötstången som driver bränslepumpen när den blir varm sen när den svalnat funkar den fint igen  ICQ/an

8

Kondning är det första man  byter när man får dylika symptom.
Sen Tändspole.

Jag brukar ta med ett löst stift och en kompis, frugan funkar också.
Och när de börjar gå dåligt eller stanna kopplar jag in det lösa stifte ber kompisen gnugga på starten.
Och då ska det vara blå gnista.
Gul eller frånvaro av gnista 1: byt kondning 2: byt tändspole, detta föutsätter att brytarna är bra och rotor och lock (men de brukar ge hack och hugg när de strurar
Man borde kunna provocera fram problemet i garaget om man värmer kondning/tändpolen med värmeblåsare till 50-60 grader.

Sen provar som ovan.

Förr i tiden så märkte man att bilen började rycka lite i 60-70 på platt väg, och då visste man att det var dags att byta kondning.
Och mot slutet bytte jag tändelar på vardagsbilen inför varje vinter, så man visste man skull få igång den.
Det var tider det :-)

"ljushuvud"

9 Senaste redigerad av Kjell T (2020-08-24 06:56:29)

Under alla mina år inom fordonsbranschen har de bråkande kondensatorerna varit på mopeder i alla fall utom ett. Råkade ut för en VW LT med besin sexa där kondensatorn var kass.
Tändspolar av fabrikat Bosch till bilar av äldre datum har bara fungerat.
En tid på sent 70- tal byggde jag en tävlingsbil av en 65:a typ1, stor brist på pengar för bilbygget gjorde att jag lånade 12volts spolen från min bruksbil. Bruksbilen fick en 6volts spole trots att den hade 12 volts elsystem.
Det fungerade, men motorn kunde ibland hosta till, men bara en hostning som inte störde funktionen.
Spolen blev efter någon månad utbytt när en Bosch 12 volts spole dök upp.
Vissa andra fabrikat av spolar har bytts under åren, men vet inte om det är tillfälligheter som gjort att mina original Bosch spolar bara fungerat.
Däremot har jag bytt massor med tänstiftshattar, främst till 3:ans cylinder, där det varit avbrott. Men i de fallen stannar inte motorn. Avbrott i rotorn råkade jag ut för på min typ 27 och det var inget som kom plötsligt utan blev värre och värre med tiden.
Av princip byter jag inte delar utan att veta att de verkligen ÄR felaktiga, eller utslitna på ett sätt som syns vid mätning.
Förvånad över alla råd där det rekommenderas att byta ut delar.

10

tack än en gång för alla tipps!
Jag får hem ny tändspole i morgon och ny kondensator och nya brytare, så nu tar jag med ett stift och polaren + boxerlinan på en tur
funderar lite på bensinsidan. kan vara stoflagor från tanken som täpper till tillförseln, men som inte syns i bensinfiltret?

11

Troligen de äldre har ett mässingsfilter inuti tanken.och den beckar igen, av alla rostflagor.
Man brukar lossa anslutningen vid pumpen, och blåsa försiktigt med tryckluft, tills man hör att det bubblar i tanken.
Så kan man köra en stund till, men till slut måste man lossa tanken och göra rent allt.

Om motorn stannat´r på grund av bränsle brist, så kan man lossa luftrenaren, och sen koll ner i den och se om accpumpen sprutar bensin

Om du värmer upp kondensatorn  till 60-70 grader, och sen kollar gnista, så bör du se om det är den som spökar.
Sen kan du göra samma med tändspolen.
Så slipper du köra runt.

"ljushuvud"

12

Blev det ordning på motorn nu?