1

Nån som pillat med att shimsa upp gamla tryckplatte typen med separata kopplingsfjädrar..
Har bytt till ny lamell, men det slirar fortfarande, man kan ju mäta upp varje kopplingsfjäder med en viktbelastning, frågan är hur tjocka shim kan bli vid en sån modifiering?
Tjockleken på shim är ju intressant om man tänker sig göra egna i t.ex en svarv,
för tunna shim så blir det svårare.

1953 25hk

2

I samband med trimning av motorer för rally, för ca 50 år sedan, svarvades anliggningsytan för tryckplattan 0,6 mm för ökat tryck. Fanns skrivet i någon Bilsport på 70-talet.

3

Jag har monterat isär 9-fjäders busskopplingar och satt i andra hårdare fjädrar som har funkat på motorer runt 160hk. Kommer inte ihåg vilken motor jag tog dom från men har för mig att det var Volvo b20 eller möjligtvis b18 ventilfjädrar. Hade en garagegranne som skrotade volvobilar i parti och minut så jag hittade fjädrar med ungefär samma diameter som VW men som var hårdare och lite längre. Det är viktigt att ha ett verktyg för att ställa in ringen efteråt så att alla fjädrar jobbar i sync. Det hjälper om man har en press för att få isär tryckplattan och montera ihop den igen.

4

OK, så 0.6mm ger tillräckligt mer anspänning,
då är frågan om en 0.6mm shim i fjäderkoppen kan göra samma sak rent praktiskt, har läst nånstans att det var ett alternativ

ja, tryckplattan ska enligt min manual ha en viss höjd och man justerar med armarna för höjd och även få planen parallella

1953 25hk

5

Det finns några saker att tänka på
Som höjden på tryckplattan mot svänghjulet
En annan sak att man måste vara noga med är att svänghjulet måste vara rakt
Ofta är kontaktytan lite böjd  ( man kan ofta se på lamellen hur den är sliten)
Samma med tryckplattan  den är ofta konkav av slitaget   om den inte är rak så får man slipa den
Fjädrana kan man shimsa men dom är ofta mjuka av värmen
När man kollar fjädrar kollar man  dom med ventilfjäderprovarn
Först obelastad höjd på tryckplattan  sen med klammad höjd  ( lamellens tjocklek )
Hur man räknar vilket tryck man har med fjädrar ( Kammad höjd gånger antal fjädrar )
Om man inte har ventilfjäder provare  kan man ta en badrumsvåg och en pelarborrmaskin  och en tumstock
Så pressar man ner fjädern till kammad höjd så får man hur många kg  fjädern är
Sen finns det en sak till som  man skall tänka på Hur armen är i vinkel det ställer man på muttern på armen
Om man har för tuffa fjädrar så kommer plåten som håller fjädrana svikta
Men det är lättare att köpa en ny tuffare tryckplatta än att lägga ner det jobbet som krävs
Vi som håller på med dragracing slir kopplingar till raggar bilar gör detta jobbet med kopplingen varje vinter eller när den gått för varm
Där slipar vi om dom efter varje tävling för den skall funka bra ( det blir blåa värme öar där den har gått varm och man kan se det ofta på vw svänghjul där blir det så hårt så lamellen slirar på dom ställena)
90 %av slirande kopplingar är att det inte är plana kontaktytor ( svänghjul o lamell ) där snackar om tiondelar skeva ytor 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Läser att det är 26.0mm från planet svänghjulet och planet tryckplattan, max 0.3mm fel.
Kanske går det att ställa utan fixtur.

Vet inget om slitytan på svänghjulet eller tryckplattan, men man kan ju mäta när det går och även kolla ytor efter konkav, blank, struktur osv..

Ja, tryckfjäder sägs vara 51.7mm obelastad och 29.4mm med 60kg, så pelarborr alt. svarv/dubbdocka och våg är ett sätt att kolla det på.
Frågan är om shim hjälper, är fjädern mjuk hjälper 0.6mm shim alls?

Att gå till fingerfjädrad tryckplatta- är det bolt-on eller vilka problem åker man på då ? annat utrampningslager osv?

har ju en gammal orginalare med minsta kopplingen och det finns begränsat med delar kvar att skaffa, och min mek.bok är före tiden med fjädercentrum

1953 25hk

7

Urtrampningslagret har ingetatt göra med fjädertypen. Det finns tryckplattor med tallrikfjäder både med ring och utan ring. Den senare avsedd för lager med stödhylsa.

8

chriz skrev:

Läser att det är 26.0mm från planet svänghjulet och planet tryckplattan, max 0.3mm fel.
Kanske går det att ställa utan fixtur.

Vet inget om slitytan på svänghjulet eller tryckplattan, men man kan ju mäta när det går och även kolla ytor efter konkav, blank, struktur osv..

Ja, tryckfjäder sägs vara 51.7mm obelastad och 29.4mm med 60kg, så pelarborr alt. svarv/dubbdocka och våg är ett sätt att kolla det på.
Frågan är om shim hjälper, är fjädern mjuk hjälper 0.6mm shim alls?

Att gå till fingerfjädrad tryckplatta- är det bolt-on eller vilka problem åker man på då ? annat utrampningslager osv?

har ju en gammal orginalare med minsta kopplingen och det finns begränsat med delar kvar att skaffa, och min mek.bok är före tiden med fjädercentrum

Att ge sig in i fjädras värld kan vara klepigt
Skulle tro det är utmattade fjädrar som du har efter minst 50 års ihop pressade och en massa värme ( det kan  ta en vinter att döda en ventilfjäder)
Börja med att ta fram linjalen o kolla rakheten på skon på tryckplattan ( efter som det är gjutjärn så förändras den med tiden)
sen har vi det med värme också som förändrar
En kortare linjal att kolla svänghjulet tryckyta  om dessa är ok då
Nästa sak är att mäta djupet från infästningen  till tryckytan ( om man bearbetar måste båda justeras i rätt höjd)
Om dessa parametrar är ok  och ytorna är plana
Är lamellen så plan som krävs att bromsen(koppling) klarar av att hålla i mot ( kopplingen är en broms )
Då kan man fundera på fjädrar
Skulle tro utan att mäta dina fjädrar att 0,6 mm kanske ger en tryck ökning 3-4 kg 
Får leta upp någon ny kopplings fjäder o mäta upp dom någon dag för att se vad dom har för inspänings tryck
Om det sitter ett grafit uttrampnings lager i dina saker kan man byta ut det mot det kullagrade  ( har grafit lager på hyllan )
Jag skulle tro att dina saker är utmattade av ålder  eller så är någon del skev
För en lamell som är 180 mm och allt är ok  klarar man hålla i mot minst  90-100 hk i maskin med std vw koppling ( man använder dom på saab tvåtakt i racing)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

chriz skrev:

Läser att det är 26.0mm från planet svänghjulet och planet tryckplattan, max 0.3mm fel.

Vet inget om slitytan på svänghjulet eller tryckplattan, men man kan ju mäta när det går och även kolla ytor efter konkav, blank, struktur osv..

Ja, tryckfjäder sägs vara 51.7mm obelastad och 29.4mm med 60kg, så pelarborr alt. svarv/dubbdocka och våg är ett sätt att kolla det på.
Frågan är om shim hjälper, är fjädern mjuk hjälper 0.6mm shim alls?

Att gå till fingerfjädrad tryckplatta- är det bolt-on eller vilka problem åker man på då ? annat utrampningslager osv?

har ju en gammal orginalare med minsta kopplingen och det finns begränsat med delar kvar att skaffa, och min mek.bok är före tiden med fjädercentrum

PPRMicke skrev:

Att ge sig in i fjädras värld kan vara klepigt
Skulle tro det är utmattade fjädrar som du har efter minst 50 års ihop pressade och en massa värme ( det kan  ta en vinter att döda en ventilfjäder)

Kan konfirmeras!
Har plockat av motor och koppling nu i vinter och  mycket riktigt är fjädertrycket i stort sett borta i tryckplattan.
Hittade en NOS 3-armad 180mm tryckplatta som aldrig monterats, där sitter blå fjädrar överallt och tryckplattan har ett rejält tryck.

PPRMicke skrev:

Börja med att ta fram linjalen o kolla rakheten på skon på tryckplattan ( efter som det är gjutjärn så förändras den med tiden)
sen har vi det med värme också som förändrar
En kortare linjal att kolla svänghjulet tryckyta  om dessa är ok då

Mätte runt skon på tryckplattan, 26.5mm runtom med variation på 0.15

Kollade svänghjulets tryckyta med en liten maskinvinkel, den verkar ok.
den nya tryckplattan har ju förseglade justerskruvar som inte är rörda, antar att det räcker så

PPRMicke skrev:

Nästa sak är att mäta djupet från infästningen  till tryckytan ( om man bearbetar måste båda justeras i rätt höjd)
Om dessa parametrar är ok  och ytorna är plana
Är lamellen så plan som krävs att bromsen(koppling) klarar av att hålla i mot ( kopplingen är en broms )
Då kan man fundera på fjädrar
...

Funderar på vilket mått detta är? Vart mäter man då?

PPRMicke skrev:

Jag skulle tro att dina saker är utmattade av ålder  eller så är någon del skev
...
/// Micke

Fjädrarna är utmattade

Ang. lamellen - de lameller man köper anges ofta med tjocklekar runt 9mm - men är det med skränkning inräknat ?
Har inte hittat nån 180 lamell som är över 8mm om man mäter tjocklek på två lameller + plåten

1953 25hk