1 Senaste redigerad av lasslo (2020-09-24 08:51:29)

Jag kör IRS på bussen med typ1 bärarmar sen ca 10år.

Dom bärarmarna jag kör med har jag lagat upp lite när jag byggde ihop grejorna, bra lagat, så det varken syns eller märks, men jag tror endå att dom kan vara lite rostiga på insidan, och det gillar jag inte..
Nu är det dax för byte av hjullager, det var nått strul med leveransen av lager när jag byggde så ett lager blev inte bytt.

Nu har jag en uppsättning bärarmar från en Porsche 944(från 1985 tror jag) och en uppsättning riktigt fina typ1 bärarmar.
Vilka ska jag välja och varför?
Dom ser exakt likadan ut, den enda skillnaden jag kan se är att Porsche armarna har ett extra större hål borrat i fästplattan för svärdet. I övrigt är som identiska som jag fattar det, samma material, samma tillverknings sätt osv.
Förutom att stubbaxlen på Porsche är grövre mot drivknuten, men den flyttar jag över från befintlig. Porsche har väl 100mm drivknut och vw typ1 90mm? Är det nån större vinst att byta till större drivknutar?

Finns det nån fördel att använda Porschegrejorna?
Jag hörde att porschens bärarm ev var förstärkt på insidan? Skulle det stämma så är det mycket intressant.. . Jag har gärna starkare bärarmar på en tung buss ICQ/ab
Men med tanke på hur lika dom är på utsidan så tvivlar jag på att det är förstärkt på insidan? Får kanske väga och jämföra vikten, är porschearmen tyngre så är den kanske förstärkt.

Båda uppsättningarna är i bra skick, porschearmarna(de svarta på bilderna) behöver blästras innan dom målas.
Typ1 armarna är riktigt fina, jag vet inte om dom kan vara NOS eller om dom är uppmålade och lagrade för länge sen? Jag tycker att dom kanske är lite för gropiga i metallen för att vara NOS?

Post's attachments

321AFE40-181A-4265-AAE6-24EB588510E3.jpeg, 771.97 kb, 1344 x 1008
321AFE40-181A-4265-AAE6-24EB588510E3.jpeg 771.97 kb, 217 downloads since 2020-09-24 

97886BDF-DF6A-47B6-A861-C1E819307725.jpeg, 728.37 kb, 1344 x 1008
97886BDF-DF6A-47B6-A861-C1E819307725.jpeg 728.37 kb, 208 downloads since 2020-09-24 

A1312961-C23B-4643-A3D1-336E473B6FCA.jpeg, 537 kb, 1008 x 1344
A1312961-C23B-4643-A3D1-336E473B6FCA.jpeg 537 kb, 207 downloads since 2020-09-24 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Skiljer sig inte den mindre bussning oxå mellan typ 1 och 944?? Typ den som sitter framåt mot mitten av bilen.. jag har för mig att man använder typ 1 när p armar monteras i typ 1?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Så kan det nog vara, jag minns inte att Typ1 bussningen såg ut som den på Porsche bärarmen? Fast jag tyckte att den på Porsche bärarmen såg trevlig ut, stabil, men stål på båda sidor. Hade ev tänkt att återanvända den, men om den inte passar så är det ingen bra ide ICQ/ab
Dom jag har nu är röda plast/uhretan. Dom blir nog bytta mot org gummi istället. Jag tror inte att röda bussningar gör mig väghållning eller körglädje bättre  ICQ/bm

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Jag håller på att riva både fram och bak på min 1303s -73a och ska byta bussningar och tittar just på de i uretan är dt bättre köra på dem i gummi?

5

Jag tror inte det är många som har känt nån fördel med röda uretan bussningar, iaf inte vi gatåkare.
Dom flesta köper nog för att det är lite ballt och att man tror det är bra?
Tror jag iaf  ICQ/be

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Ja lite mina tankar, nu är det ju ingen banracer jag bygger så det lutar åt att jag sätter gummi igen. ICQ/ay

7

vad man bör tänka på är..
gummibussningar flexar i sig själv en polyuretan bussning är som ett glidlager där en metallhylsa glider i ett plastmatterial  om hylsan inte smörjs gnisslar det.. och fettet drar tyvärr åt sig skit  som sedan har en slitande effekt.. så gummi ICQ/ay även i detta fallet..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Är det verkligen ingen som har koll på Porsche/vw bärarmar?
Då är det förmodligen ingen skillnad alls, jag använder dom jag tycker verkar varav bäst skick

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

9

Om lagren är bra i 944 bärarmarna  hade jag valt dom och bytt ut den yttre drivknuten till en från en buss. Passar rakt på axeln. Anledningen till att hålen till svärden är större var för att man kunde justera camber.

10

En1302 med rostig vänster bärarm har jag kört med och väghållningen på den var i klass med bärarmens skick. I samband med byte av bärarm fyllde jag den ersättande med olja av något slag för att motverka rost.

11

niklasg skrev:

Om lagren är bra i 944 bärarmarna  hade jag valt dom och bytt ut den yttre drivknuten till en från en buss. Passar rakt på axeln. Anledningen till att hålen till svärden är större var för att man kunde justera camber.

Hålen till svärden är inte större, det finns ett extra större hål i Porsche bärarmen. Så det borde inte vara nån skillnad på ev camberjustering? Har ovala hål i svärden för justering

Så typ2 och Porsche har samma drivknutar, 100mm? Är det nån vinst att byta dom yttre till dom?
Lager har jag nya så dom ska endå bytas

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

12

Nu har jag strippat ner Porsche bärarmarna så dom är lika tomma som vw bärarmarna.
Det känns att Porsche bärarmen är tyngre bara genom att lyfta och jämföra dom. Godset i Porsche armen är lite tjockare och hylsan som sitter i navet, den man monterar lager i är oxå grövre på Porsche, den är både grövre och förstärkt. Det var svårt att fånga på bild, men det syns med ögat.
Ska tvätta och blästra på jobbet snart, ska se om jag kan få nån bättre bild efter det.

Så det blir Porsche bärarmarna på bussen  ICQ/bf

Nästa fundering är om jag vinner nått på att montera stora yttre drivknutar? Bay knutar är väl samma som Porsche, 100mm. Jämfört med typ1 90mm
Jag har ju nästan nya typ1 knutar nu.
Vad vinner jag på att gå upp till Porsche/ bay knutar?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

13

Mer roterande massa ICQ/ad  nä dom större knutarna håller väl lite längre.. kanske om dom är av jämförbar kvalité.
. Men vid lugn och sansad körning håller troligen bubbla knutarna..
Att man gick upp i storlek.. tyngre fordon som fick dra mer.. men gör du det?
Hellre fina original än billiga eftermarknad. .. byt inget som inte är trasigt..
nytt molyden fett i lagom mängd ,dvs inte för mycket som tyvärr många gör !
och se till att knutarna är klockade mot varandra. Så blir  slitaget  /livslängden längre..
Jag personligen hade nog haft samma storlek i bägge ändar.. känns som ingen vits med bara ena sidan större..
Mina euro. Som kanske är helt fel.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

michaelth skrev:

Mer roterande massa ICQ/ad  nä dom större knutarna håller väl lite längre.. kanske om dom är av jämförbar kvalité.
. Men vid lugn och sansad körning håller troligen bubbla knutarna..
Att man gick upp i storlek.. tyngre fordon som fick dra mer.. men gör du det?
Hellre fina original än billiga eftermarknad. .. byt inget som inte är trasigt..
nytt molyden fett i lagom mängd ,dvs inte för mycket som tyvärr många gör !
och se till att knutarna är klockade mot varandra. Så blir  slitaget  /livslängden längre..
Jag personligen hade nog haft samma storlek i bägge ändar.. känns som ingen vits med bara ena sidan större..
Mina euro. Som kanske är helt fel.

Åfaen, man kan ha för mycket fett åxå....
Men medskickad mängd givet man köper nya måste ju vara rätt mängd, eller?
Vad innebär klockade mot varandra, att man sätter de likadant/90 grader mot varandra på splinsen?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

15

Mogge skrev:
michaelth skrev:

Mer roterande massa ICQ/ad  nä dom större knutarna håller väl lite längre.. kanske om dom är av jämförbar kvalité.
. Men vid lugn och sansad körning håller troligen bubbla knutarna..
Att man gick upp i storlek.. tyngre fordon som fick dra mer.. men gör du det?
Hellre fina original än billiga eftermarknad. .. byt inget som inte är trasigt..
nytt molyden fett i lagom mängd ,dvs inte för mycket som tyvärr många gör !
och se till att knutarna är klockade mot varandra. Så blir  slitaget  /livslängden längre..
Jag personligen hade nog haft samma storlek i bägge ändar.. känns som ingen vits med bara ena sidan större..
Mina euro. Som kanske är helt fel.

Åfaen, man kan ha för mycket fett åxå....
Men medskickad mängd givet man köper nya måste ju vara rätt mängd, eller?
Vad innebär klockade mot varandra, att man sätter de likadant/90 grader mot varandra på splinsen?


Det finns dom som fyller hela dammasken med fett.. alla får ju inte medlevererad mängd då dom kanske  fettar om  gamla knutar.. dvs rengör och förser med nytt fett
Klocka knutarna.. om man tittar i knuten så finns det en smal sida och en bred.. det blir uppenbart när man tittar dvs spåren i vilka kulorna rör sig.  då sätter man den smala mot den tjocka.. sen om man använder 2 axlar ..gängstav eller dulikt i skruvhålen och sätter i motstående knut,  görs lämpligen  på bänk och lägger dom på 2 klossar så ser man att knutarna jobbar exakt mot varandra..
Kanske nördigt men. Om knutarna jobbar exakt mot varandra så blir belastningen jämnaste och knutarna håller längst.. och går tystare
Ja man kan kasta på dom valfritt spline men då blir det lite brytning.
Jag säger inte att man måste göra så här...kanske dum kunskap. Men jag går så i alla fall..
Frågar man på en verkstad så bryr dom sig inte...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

michaelth skrev:
Mogge skrev:
michaelth skrev:

Mer roterande massa ICQ/ad  nä dom större knutarna håller väl lite längre.. kanske om dom är av jämförbar kvalité.
. Men vid lugn och sansad körning håller troligen bubbla knutarna..
Att man gick upp i storlek.. tyngre fordon som fick dra mer.. men gör du det?
Hellre fina original än billiga eftermarknad. .. byt inget som inte är trasigt..
nytt molyden fett i lagom mängd ,dvs inte för mycket som tyvärr många gör !
och se till att knutarna är klockade mot varandra. Så blir  slitaget  /livslängden längre..
Jag personligen hade nog haft samma storlek i bägge ändar.. känns som ingen vits med bara ena sidan större..
Mina euro. Som kanske är helt fel.

Åfaen, man kan ha för mycket fett åxå....
Men medskickad mängd givet man köper nya måste ju vara rätt mängd, eller?
Vad innebär klockade mot varandra, att man sätter de likadant/90 grader mot varandra på splinsen?


Det finns dom som fyller hela dammasken med fett.. alla får ju inte medlevererad mängd då dom kanske  fettar om  gamla knutar.. dvs rengör och förser med nytt fett
Klocka knutarna.. om man tittar i knuten så finns det en smal sida och en bred.. det blir uppenbart när man tittar dvs spåren i vilka kulorna rör sig.  då sätter man den smala mot den tjocka.. sen om man använder 2 axlar ..gängstav eller dulikt i skruvhålen och sätter i motstående knut,  görs lämpligen  på bänk och lägger dom på 2 klossar så ser man att knutarna jobbar exakt mot varandra..
Kanske nördigt men. Om knutarna jobbar exakt mot varandra så blir belastningen jämnaste och knutarna håller längst.. och går tystare
Ja man kan kasta på dom valfritt spline men då blir det lite brytning.
Jag säger inte att man måste göra så här...kanske dum kunskap. Men jag går så i alla fall..
Frågar man på en verkstad så bryr dom sig inte...

Det är helt rätt michael man skall bara smörja i knuten och på det sättet du gör ( har två 3mm stål skivor men en smörjkopp i ena andra ett 2 mm hål sen är bara fylla på till det kommer ut ur hålet )
En buss /944 har cirka 56 gram fett
Skulle det finnas fett i damasken kommer gravitatonen  göra så den spricker av fettets tyngd
Det som man ofta glömmer är fettet skall bytas med jämna mellanrum  Har det blivit hårt så är det bara förtjocknings medlet kvar i knuten och oljan är borta ( detta mellanrum finns i VWs service böcker )

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17

Porsche bärarmen är förstärkt inne runt centrum, det syns tydligt nu när den är ren.
I verkligheten syns det tydligt, var lite svårt att få med på bild.
Undrar om den är förstärkt mer inuti? Den känns som att det är större skillnad i vikt än bara den förstärkningen.

det kommer kännas bättre i själen att åka med en starkare bärarm på en tung campingbuss   ICQ/ay

Post's attachments

12F1D253-B0BB-4B1D-8A0D-EE60D15976CD.jpeg, 559.8 kb, 1008 x 1344
12F1D253-B0BB-4B1D-8A0D-EE60D15976CD.jpeg 559.8 kb, 278 downloads since 2020-10-14 

A0A59D94-A81B-4D2E-9895-A76A3294AFD0.jpeg, 418.25 kb, 1008 x 1344
A0A59D94-A81B-4D2E-9895-A76A3294AFD0.jpeg 418.25 kb, 166 downloads since 2020-10-14 

C924E131-6807-4F04-AEC5-BC49CE6F44FE.jpeg, 585.65 kb, 1008 x 1344
C924E131-6807-4F04-AEC5-BC49CE6F44FE.jpeg 585.65 kb, 184 downloads since 2020-10-14 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

18

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(