Jag kör IRS på bussen med typ1 bärarmar sen ca 10år.
Dom bärarmarna jag kör med har jag lagat upp lite när jag byggde ihop grejorna, bra lagat, så det varken syns eller märks, men jag tror endå att dom kan vara lite rostiga på insidan, och det gillar jag inte..
Nu är det dax för byte av hjullager, det var nått strul med leveransen av lager när jag byggde så ett lager blev inte bytt.
Nu har jag en uppsättning bärarmar från en Porsche 944(från 1985 tror jag) och en uppsättning riktigt fina typ1 bärarmar.
Vilka ska jag välja och varför?
Dom ser exakt likadan ut, den enda skillnaden jag kan se är att Porsche armarna har ett extra större hål borrat i fästplattan för svärdet. I övrigt är som identiska som jag fattar det, samma material, samma tillverknings sätt osv.
Förutom att stubbaxlen på Porsche är grövre mot drivknuten, men den flyttar jag över från befintlig. Porsche har väl 100mm drivknut och vw typ1 90mm? Är det nån större vinst att byta till större drivknutar?
Finns det nån fördel att använda Porschegrejorna?
Jag hörde att porschens bärarm ev var förstärkt på insidan? Skulle det stämma så är det mycket intressant.. . Jag har gärna starkare bärarmar på en tung buss 
Men med tanke på hur lika dom är på utsidan så tvivlar jag på att det är förstärkt på insidan? Får kanske väga och jämföra vikten, är porschearmen tyngre så är den kanske förstärkt.
Båda uppsättningarna är i bra skick, porschearmarna(de svarta på bilderna) behöver blästras innan dom målas.
Typ1 armarna är riktigt fina, jag vet inte om dom kan vara NOS eller om dom är uppmålade och lagrade för länge sen? Jag tycker att dom kanske är lite för gropiga i metallen för att vara NOS?
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

nä dom större knutarna håller väl lite längre.. kanske om dom är av jämförbar kvalité.