Intressant installation. Är detta för att ha värme vid färd, vid camping eller både och?
Nu ser jag att du redan löst ditt problem, men för de som kommer efteråt och vill ha lite mer att fundera över så passar jag på att dela med mig av mina tankar och erfarenheter:
En gång i tiden var Små bensinvärmare rätt vanliga i bilar och kunde plockas ur på skroten. Dessa bilar är nog inte lika vanliga på skrotar längre och på nyare vagnar är det vanligare med dieselvärmare som kanske även har en mer avancerad styrteknik. Inget är omöjligt att få att lira, men ju enklare värmare, desto enklare blir applikationen. En stor fördel med mer moderna och avancerade värmare är att kunna köra dem med begränsad effekt, många är dock konstruerade för att värma kylarvatten.
Jag har installerat en Eberspächer B1L under "the jump seat", dvs bakåframvända stolen bakom förarsätet i min fejkfalia. Avgasröret och insugsluften till förbränningen leds till hjuhuset och utblåset sitter i "mittgången" och kan vridas, framåt-bakåt-uppåt-nedåt. Jag har inte kommit så långt att jag kunnat testköra ännu, så jag vet inte om den funkar, men den drivs ju av bensin och pumpen ska klara av slanglängden från tanken.
Jag hade initialt tänkt styra den med termostat, varför en sådan har införskaffats. Men i samband med att jag läste på i ämnet förra året, har jag insett att en timer kan vara nog så bra om inte bättre att styra värmaren med, därför är jag på jakt efter en sån nu, helst eberspächer original.
Den stora skillnaden mellan att styra värmaren med timer eller termostat är att med en termostat tenderar värmaren att starta fler gånger under det givna tidsspannet för att hålla en jämn temp. Med en timer kan man acceptera större temperaturfluktuationer för att på så vis få ner antalet starter och det är starterna som drar ström. Tänk scenariot sommarcamping och värme på natten. Med ett tjockt täcke kanske det räcker att man eldar när man precis går och lägger sig och någon gång på natten för att man inte ska bli störd och vakna med istappar på näsan. Medan om en termostat får härja fritt finns risken att batteriet är dött på morgonen och smöret till frukostmackan har smält i kylskåpet.
Jag har en idé om att kunna hålla systemet både timer- och temperaturstyrt eftersom jag redan köpt en termostat. Ett tredje läge ska även vara fullt manuellt, dvs av eller på. Vad av detta som blir verklighet får vi se, men det var lite av mina tankar kring installation av extern värmare i buss.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't