1

Jag beställde just en 2kw värmare, det står att måtten är 11x11x35cm och funderar på placering. Tror ni den får plats under (ovanför) plåten som är nedanför fötterna fram, där styrväxel och vajrar går? I annat fall kanske man kan sätta den mellan rambalkarna? Kanske får plats under instrumentbrädan?
Hur har ni gjort?

En grej jag ska göra direkt är att byta slangar till riktiga bränsleslangar och filter, på sikt får jag köpa en riktig pump och glödstift. Sen borde man ha en värmare som har potential att hålla ett tag. Läste nånstans även att fläkten kan ta i huset så att den går sönder så det ska kollas direkt med.

Det står även att den har ställbar effekt, mellan 1-8kw och att det går att ställa pump och fläkt separat och det kan ju vara fint, om det funkar.

2

berätta gärna hur det gick..
beställde och mina pengar drogs..
sen fick jag besked att dom inte kunde leverera pga att telefon nummret saknades.. vilket jag ju angett...
men deras svars mail funkade inte så... jag fick inget... nej inte över ebay utan bangod eller vad det var.... ICQ/bu pengar borta ingen värme...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

michaelth skrev:

berätta gärna hur det gick..
beställde och mina pengar drogs..
sen fick jag besked att dom inte kunde leverera pga att telefon nummret saknades.. vilket jag ju angett...
men deras svars mail funkade inte så... jag fick inget... nej inte över ebay utan bangod eller vad det var.... ICQ/bu pengar borta ingen värme...


Vad trist! Pengarna borde du ju få igen omgående dom upptäcker att det inte går att leverera.

Jag beställde från Ali express med leverans från Tjeckien, 1155kr. Min erfarenhet är att dom är väldigt bra på kommunikationen om fel uppstår, mån om att lösa det så fort det bara går.
Jag har köpt rätt mycket från Kina för att testa och som väntat är kvalitén rätt dålig på det mesta men brukar gå att få till med lite jobb.

Kommer såklart uppdatera med resultat när den dyker upp. Känns skönt att kunna starta den så man åtminstone går å lägger sig i en varm buss. Hade varit fint med en gren på varmluftslangen så man kan dra ut den i förtältet så man kan sitta i värmen även om det är kyligt.

4

https://m.facebook.com/groups/735609715 … 5297542152

Hoppas det funkar för er utan Facebook. Jag är för tillfället nöjd, även fast jag inte är klar än.

5

var sitter värmaren??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

michaelth skrev:

var sitter värmaren??

Post's attachments

Skärmklipp.JPG, 44.85 kb, 1033 x 452
Skärmklipp.JPG 44.85 kb, 162 downloads since 2020-09-13 

"ljushuvud"

7 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-13 08:12:03)

jag såg inte var den var.. nu gissar jag att metalröret är det sk avgasröret som blir hett som f som går ner vid spolarbehållaren.. jag kan ju tyvärr inte förstora bilden..
man brukar sträva efter att ha det röret utanför karossen .. när vi monterar dylika på jobbet.. liksom hålla från brännbara saker / eller saker som kan smälta..
men visst går säkert att värme isolera..
trist om saker smälter.. var sitter bränsletanken eller suger den från bussens tank?? vi lägger alltid extra skydd runt slangen för nötskydd.. + gummigenomföringar eller sk påslagslister vid alla plåtkanter.. man vill inte ha läckande bränsle-- jag förstår om det ännu inte skett..
hoppas den medlevererade slangen tål bränsle under tid.. ICQ/ai
nej inte kritik... bara en observation..

edit såg nu i först posten att du har för avsikt att byta ut bränsleslangen(spolarslangen för akvarium)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Klantade mig lite i morse närjag snodde Henriks bilder ;-)

Post's attachments

119238198_2709793102641607_9015620781262546876_n.jpg, 30.78 kb, 600 x 450
119238198_2709793102641607_9015620781262546876_n.jpg 30.78 kb, 80 downloads since 2020-09-13 

119259695_2709793025974948_4636935978257434754_n.jpg, 38.96 kb, 600 x 450
119259695_2709793025974948_4636935978257434754_n.jpg 38.96 kb, 115 downloads since 2020-09-13 

119342752_2709793165974934_1943650220977515972_n.jpg, 30.92 kb, 450 x 600
119342752_2709793165974934_1943650220977515972_n.jpg 30.92 kb, 76 downloads since 2020-09-13 

119458299_2709792989308285_2519106901659264324_n.jpg, 34.85 kb, 600 x 450
119458299_2709792989308285_2519106901659264324_n.jpg 34.85 kb, 74 downloads since 2020-09-13 

119460558_2709793055974945_4805292432126850824_n.jpg, 38.14 kb, 600 x 450
119460558_2709793055974945_4805292432126850824_n.jpg 38.14 kb, 76 downloads since 2020-09-13 

"ljushuvud"

9

Utmärkt! Tack för hjälpen med bilderna.

Jag har tagit bort allt som kan komma åt avgasröret, ska isolera det senare med avgasbandage så det är helt riskfritt. Även panel i plåt istället för masonit, har vit plåt hemma men har inte hunnit.

10

Går en 2kw värmare verkligen att justera upp till 8kw?  ICQ/be

11

Vet inte riktigt med effektuttag men eftersom att man kan justera pumpen mellan 1 och 4 Hz så borde man ju även öka värmeeffekten. Det var rejält varmt det som kom ur utblåsen på 1 Hz, det var kanske 10 grader varmt när jag provkörde och jag skulle tro att det räcker med 1 Hz för att hålla för varmt nästan.

12

Kanske nånting i panelbussen för där har jag ingen värme alls. Kan du komma och bistå en installation?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
1956 Panelvan, 1966 1300, 1967 1300, 1967 1500, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

13

Jan-Iver skrev:

Kanske nånting i panelbussen för där har jag ingen värme alls. Kan du komma och bistå en installation?

Absolut, världens enklaste installation om man har ett bra ställe att ha den på. Under soffan fram?

14

Intressant installation. Är detta för att ha värme vid färd, vid camping eller både och?

Nu ser jag att du redan löst ditt problem, men för de som kommer efteråt och vill ha lite mer att fundera över så passar jag på att dela med mig av mina tankar och erfarenheter:

En gång i tiden var Små bensinvärmare rätt vanliga i bilar och kunde plockas ur på skroten. Dessa bilar är nog inte lika vanliga på skrotar längre och på nyare vagnar är det vanligare med dieselvärmare som kanske även har en mer avancerad styrteknik. Inget är omöjligt att få att lira, men ju enklare värmare, desto enklare blir applikationen. En stor fördel med mer moderna och avancerade värmare är att kunna köra dem med begränsad effekt, många är dock konstruerade för att värma kylarvatten.

Jag har installerat en Eberspächer B1L under "the jump seat", dvs bakåframvända stolen bakom förarsätet i min fejkfalia. Avgasröret och insugsluften till förbränningen leds till hjuhuset och utblåset sitter i "mittgången" och kan vridas, framåt-bakåt-uppåt-nedåt. Jag har inte kommit så långt att jag kunnat testköra ännu, så jag vet inte om den funkar, men den drivs ju av bensin och pumpen ska klara av slanglängden från tanken.

Jag hade initialt tänkt styra den med termostat, varför en sådan har införskaffats. Men i samband med att jag läste på i ämnet förra året, har jag insett att en timer kan vara nog så bra om inte bättre att styra värmaren med, därför är jag på jakt efter en sån nu, helst eberspächer original.

Den stora skillnaden mellan att styra värmaren med timer eller termostat är att med en termostat tenderar värmaren att starta fler gånger under det givna tidsspannet för att hålla en jämn temp. Med en timer kan man acceptera större temperaturfluktuationer för att på så vis få ner antalet starter och det är starterna som drar ström. Tänk scenariot sommarcamping och värme på natten. Med ett tjockt täcke kanske det räcker att man eldar när man precis går och lägger sig och någon gång på natten för att man inte ska bli störd och vakna med istappar på näsan. Medan om en termostat får härja fritt finns risken att batteriet är dött på morgonen och smöret till frukostmackan har smält i kylskåpet. ICQ/bl

Jag har en idé om att kunna hålla systemet både timer- och temperaturstyrt eftersom jag redan köpt en termostat. Ett tredje läge ska även vara fullt manuellt, dvs av eller på. Vad av detta som blir verklighet får vi se, men det var lite av mina tankar kring installation av extern värmare i buss.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Ett tips Kee..
Köp en termostat med dubbla inställningar, så Du kan justera hysteresen, alltså skillnaden mellan av och på.
Då kan Du själv bestämma hur lågt den ska sjunka innan den går igång. När man sover är ju runt 17 grader som bäst, så då kan den sjunka till 15 kanske, för att sen slå av vid 19.

Bara en tanke..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

16

Termostatfunktionen på dessa verkar vara på låtsas enligt internet och jag har inte hunnit testa den knappt alls. Ska köra den lite i veckan så jag får en känsla av vad som är vad.
Jag har tänkt ha den igång när den behövs, under färd eller på camping. Kommer inte bli så mycket vinterbil av den här nå mer men vi har rätt lång period där man vill köra och det är rätt kallt, speciellt med eftermarknadsvärmekamrar.

Jag skulle testa värmaren igår när vi var å grillade men då var mitt lilla extra Biltema 6Ah värmarbatteri tomt, eller nästan, 5Volt kvar. Verkar tjuvar lite, displayen går nog hela tiden. Ska sätta en av och på knapp

Jag har en eber äggklocketimer monterad i bussen som jag inte kommer använda nånsin så den kan du ta Kee om du vill, mot fraktkostnad.

17 Senaste redigerad av rickard m (2020-09-24 17:57:07)

Spännande  ICQ/ay
Tog du ett eget mini 12volt för att sköta denna så att du inte tömmer starten?

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

18

rickard m skrev:

Spännande  ICQ/ay
Tog du ett eget mini 12volt för att sköta denna så att du inte tömmer starten?

Jo, tänkte att det var enklast till en början. Jag får skaffa ett skiljerelä senare och fundera ut någon bra plats för ett större batteri. Nackdelen är att man får ladda det separat men det går fint nu innan säsongen är slut.

19

Bubbalobill skrev:
rickard m skrev:

Spännande  ICQ/ay
Tog du ett eget mini 12volt för att sköta denna så att du inte tömmer starten?

Jo, tänkte att det var enklast till en början. Jag får skaffa ett skiljerelä senare och fundera ut någon bra plats för ett större batteri. Nackdelen är att man får ladda det separat men det går fint nu innan säsongen är slut.

Hur mycket drar värmaren när den går?
En eller två Ampere eller mer?

"ljushuvud"

20

Mr 56 skrev:
Bubbalobill skrev:
rickard m skrev:

Spännande  ICQ/ay
Tog du ett eget mini 12volt för att sköta denna så att du inte tömmer starten?

Jo, tänkte att det var enklast till en början. Jag får skaffa ett skiljerelä senare och fundera ut någon bra plats för ett större batteri. Nackdelen är att man får ladda det separat men det går fint nu innan säsongen är slut.

Hur mycket drar värmaren när den går?
En eller två Ampere eller mer?

Har inte hunnit testa så mycket men när den väl har kommit upp i temp så är det inte speciellt mycket, fläkten och pumpen som drar och det är nog inte mycket.

21

Har inte hunnit kolla in ngn , men får du fixa en extra tank för dieseln?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

22

kisavw skrev:

Har inte hunnit kolla in ngn , men får du fixa en extra tank för dieseln?

Det finns med i de flesta kit, man får välja helt enkelt. Det framgår om tank följer med eller inte. Man kan få kolla igenom några säljare så man vet att tank i önskad storlek medföljer.
Jag tog den lilla 5-liters tanken eftersom jag ville ha den ur vägen.

23

Bubbalobill skrev:
kisavw skrev:

Har inte hunnit kolla in ngn , men får du fixa en extra tank för dieseln?

Det finns med i de flesta kit, man får välja helt enkelt. Det framgår om tank följer med eller inte. Man kan få kolla igenom några säljare så man vet att tank i önskad storlek medföljer.
Jag tog den lilla 5-liters tanken eftersom jag ville ha den ur vägen.

Ok tack för info , få kolla runt lite , är lite sugen på att montera in ngt vettigt i min splitbuss.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967