1

Hej vänner,
har precis tagit ut och in motor för att byta svinghjuls packning och oljekylar packningen. Det läcker också från växellådan men jag har inte tid på mig i år att ta an vad det kan innebära. Men det har läckt ett tag, och jag vet inte hur mycket växellådsolja är kvar eller om det är rätt typ. Jag har dock 4 liter växellådsolja, hur mycket behöver man för att byta?

Jag har också försökt justera själva växelspaken lite fram och bak, men nu får jag inte in några växlar alls, det gnisslade lite ibland när jag växlade in 1 innan jag tog ut motorn men nu är det kört.

För någon månad sen bytte jag bussningarna på bilen, den som är bak och den som är ungefär under växelspaken. Då blev det väldigt bra.

Men nu alltså är det helt kört, är det oljan? Kan det var något annat?

Lagt upp en video med hur det låter, jag kan alltså få in ettan med våld, men känns ju otroligt kasst.  Nu får jag inte in något sen jag justerade fram och bak med växelspaken. Allt går in vackert dock när bilen är avstängd, har någon nån aning som kan vara felet?

https://www.youtube.com/watch?v=cKmsuRu … annel=John

VW 1200

2

Det där är inget gnissel, utan skorr från kuggarna i lådan!
Det verkar som om Din koppling ändrat sig under i och ur med motorn.
Justera kopplingen lite, så den tar bättre..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Piraten skrev:

Ah okej, fan. Såg en bild från en annan tråd om denna kabeln, är det denna man skall justera då, Piraten?

Väldigt tacksamt för ditt svar förresten!  ICQ/bs

Post's attachments

växeltråd.jpg, 467.38 kb, 1048 x 786
växeltråd.jpg 467.38 kb, 186 downloads since 2020-09-20 

VW 1200

4

Är det både ettan och backen som är svåra att få i är det kopplingen som är problemet. Kan det ha uppstått skador på splinesen som gör att lamellplattan inte rörs lätt på axeln?
Vid eventuell justering av vajer, kom ihåg att du skall ha spel på pedalen!

5

Kjell T skrev:

Är det både ettan och backen som är svåra att få i är det kopplingen som är problemet. Kan det ha uppstått skador på splinesen som gör att lamellplattan inte rörs lätt på axeln?

Om det är kopplingen som är problemet, vad gör jag då, lite mer specifikt? Vet inte, allt såg väldigt fint när vi tog ut det och rengjorde det, definitivt några år till för att användas. Men får testa med justeringen av vajern först.

Tack!

VW 1200

6

BenjaminPape skrev:
Kjell T skrev:

Om det är kopplingen som är problemet, vad gör jag då, lite mer specifikt? Vet inte, allt såg väldigt fint när vi tog ut det och rengjorde det, definitivt några år till för att användas. Men får testa med justeringen av vajern först.

Tack!

Tjänare
Jag skulle tro att din lamell är så sliten så den inte frikopplar ur
Det där man att göra rent kopplingen  skall man vara noga att skydda sig själv
Inte blåsa med tryckluft  för det är mycket stor risk att det är ASBEST i lamellen ( om du inte vet vad ASBEST  är Googla  för info )
Jag själv spolar med vatten om det kan finas ASBEST där
OM jag var i dina kläder skulle det i skaffas en ny koppling och lamell gärna uttrampningslagret också
Det är gamla saker o det slits  framför allt kopplingen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7 Senaste redigerad av Piraten (2020-09-21 12:52:52)

BenjaminPape skrev:
Piraten skrev:

Ah okej, fan. Såg en bild från en annan tråd om denna kabeln, är det denna man skall justera då, Piraten?

Väldigt tacksamt för ditt svar förresten!  ICQ/bs

Så här är det Benjamin!

Börja med att trampa ned kopplingen sakta..
Du ska en bit ner känna motstånd i pedalen, när kopplingsarmen börjar jobba med tryckplattan.
Normalt ska spelet innan Du känner motstånd  vara 2-4 cm i alla fall.
Är spelet större, så Du nästan trampar hela vägen till botten, innan Du känner motståndet, så behöver Du justera, och det gör Du helt riktigt med justeringen Du har på bilden.

Dra inte åt muttern mer än 3-4 varv innan Du prövar, och var sen noga med att Du verkligen har det där spelet i pedalen, annars sliter Du på kopplingen som slirar.

Du har fått flera kloka råd här nu, men börja med detta, och om det inte hjälper så går Du vidare i trådens råd!
Börja alltid med det enklaste  ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

8

Otroligt tacksam för alla svar! Kommer att kolla i veckan och höra av mig det var något galet.

En sista sak bara innan jag far iväg och fixar, jag tog en bild på min kabel, och jag har för mycket frispel, så jag behöver tajta till kabeln, men det ser nästan ut som det är slut på gängan? Är jag lite för paranoid, eller ser det okej ut?

Tack så mycket för hjälpen! ICQ/ab

Post's attachments

tråd.jpg, 83.58 kb, 945 x 1995
tråd.jpg 83.58 kb, 145 downloads since 2020-09-21 

VW 1200

9

som du skriver själv så ser det inte helt ok ut.
Jag hade plockat ur motorn och kollat koppling urtrampnings lagret gaffel som håller lagret.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

10 Senaste redigerad av Grubban (2020-09-22 07:56:21)

Stora muttern är ju bara en distans använda du en eller två till muttrar har du mer av gängan kvar.
Vajern justera du då med lilla muttern.
Hur ser kopplingsvajerhöljet ut den ska ha en viss förspänning? Är den för slag blir vajern automatisk för lång.

T2b taigagrön ´77

11

Du kan lägga ett par tre flatbrickor med diam 12mm vid vajerhöljets bakre ända och på det sättet få större böj på höljet. Därmed större justermån.

12

Bara för info
Om man inte har en rund skruv skalle mot armen ( som std vw) så blir det brytning i armen o wiren
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-09-22 21:56:56)

Jag tittade jag lite  noga på bilderna.
och då uppstod frågan om du har rätt längd på Kopplings Wiren?

https://dalhems.com/sv/p/83b6bf2b0d7e4c … ire-2267mm

"ljushuvud"

14

Tack alla verkligen för era guldråd, verkligen uppskattat.  ICQ/ay
Det är ju lite olika saker som kan vara fel, men jag har nu muttrar och brickor och ska se om det hjälper, som jag hoppas det verkligen gör. Jag tar lite bilder och rapporterar tillbaks med hur det gick.

Om nu kabeln är för lång, då gissar jag att jag måste ta ut den helt för att mäta den?

Mvh,
BP

VW 1200

15

Grejer är ju inte sällan gamla. Mao dom kan kommit till vägs ände. ICQ/ad
Ibland kan kopplings vajern separera i sig själv vilket gör den längre än den skall, tills  den sedan går sönder....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

BenjaminPape skrev:

Tack alla verkligen för era guldråd, verkligen uppskattat.  ICQ/ay
Det är ju lite olika saker som kan vara fel, men jag har nu muttrar och brickor och ska se om det hjälper, som jag hoppas det verkligen gör. Jag tar lite bilder och rapporterar tillbaks med hur det gick.

Om nu kabeln är för lång, då gissar jag att jag måste ta ut den helt för att mäta den?

Mvh,
BP

Lägga till 20mm distanser (brickor muttrar) efter den rundade muttern och prova kopplingen.
Funkar det är det bara att köra på till den går av, elle rnått annat fel uppstår.

Det är tjusningen med gamla bilar, alltid nått att göra.

"ljushuvud"

17

Herregud vad gött, det fixade sig galant  ICQ/bp

Ser jävligt konstigt ut, så får nog kolla kabeln nästa år. Den kanske är för lång, eller något annat udda. Tack för alla råd!

Post's attachments

120090683_337829964198967_2052362508801258493_n.jpg, 22.46 kb, 280 x 375
120090683_337829964198967_2052362508801258493_n.jpg 22.46 kb, 164 downloads since 2020-09-24 

VW 1200

18

BenjaminPape skrev:

Herregud vad gött, det fixade sig galant  ICQ/bp

Ser jävligt konstigt ut, så får nog kolla kabeln nästa år. Den kanske är för lång, eller något annat udda. Tack för alla råd!

Det var roligt att höra,
Kan ju var anån som monterat den "långa" wiren, och i början räcket justeringen till.

Det är inte världesn roligaste jobb att byta wire, man bör ha en kamrat eller sambo eller fru som hjälper till att hålla kabeln spänd.
Så kör så länge det går :-)

"ljushuvud"

19

Ser det inte ut att vara konstig vinkel på kopplingsarmen? Som jag minns ska armen peka "lite bakom rakt upp" när kopplingen är uppsläppt.

20

HenrikL skrev:

Ser det inte ut att vara konstig vinkel på kopplingsarmen? Som jag minns ska armen peka "lite bakom rakt upp" när kopplingen är uppsläppt.

Håller med Henrik, det där ser inte rätt ut... kopplingsgaffeln som håller på att ge upp??

21

Bengt H skrev:
HenrikL skrev:

Håller med Henrik, det där ser inte rätt ut... kopplingsgaffeln som håller på att ge upp??

Eftersom hela problemet uppstod när motorn varit ur så skulle jag inte chansa på att det står rätt till där inne.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22

Kan bara hålla med det är något som är fel med kopplingsarmen eller om det sitter fel vid uttrampningslagret 
Så ut med maskin igen
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

23

Det är väl ganska solklart att något är väldigt fel. Bara för att man byter svänghjulspackning så behöver man inte lägga dit ett tiotal brickor på vajern. Eller har den plötsligt blivit för lång? Sitter svänghjulet fast? Hur hårt är det draget? Min mångåriga erfarenhet säger mig att såna här till synes snabba fixningar alltid slutar med ett ras. Lite som President Trumps råd att skjölja halsen med Lysol (Starkt Rengöringsmedel) mot Corona.

24 Senaste redigerad av BenjaminPape (2020-10-04 21:57:47)

Ah fyfan, det är väl alltid gott med lite jobb. Jag vet att svänghjulet, lamellen och utrampningslagret är i bra skick iallafall. Så då kanske man får byta kopplingsarmen och det som är relaterat där, som i den här videon ungefär. Efter det borde det vara finare iallafall. Men det blir nästa år, nu är bubblan i vinterförvar.  Tack igen alla för proffsiga kommentarer! Verkligen god hjälp för någon som inte är helt kunnig med bilar än.

https://www.youtube.com/watch?v=p48ymIe … nnel=JBUGS

VW 1200