1

Svårt sargad orginalvev fr en H-motor 66a 1500.  Nån vits med att låta slipa den , tänker att de kanske va bättre stål i 60 tals vevar än kinagrejer idag.
De e ju samma pengar att slipa eller köpa nytt...Empi eller CSP ..runt 3000kr.

Post's attachments

IMG_6372.JPG, 114.83 kb, 640 x 480
IMG_6372.JPG 114.83 kb, 162 downloads since 2020-09-20 

IMG_6373.JPG, 133.2 kb, 640 x 480
IMG_6373.JPG 133.2 kb, 152 downloads since 2020-09-20 

2

Är det verkligen originalaxeln? Din axel  är X- borrad och skulle tro att en H-motor från 1966 har Y-borrad axel. Jag har en orörd H-motor från typ 2 / 1966. Troligen kommer jag i framtiden att öppna den eftersom jag har pkaner på att få ordning på bilen. Då ser jag vad det är för en axel i den.
Ser ut som om motorn har körts med allt för lite olja, då är det vanligen tvåans vevsläng som tar skada när lagret skär och roterar i vevstaken så att den också blir skadad.
Vid vevlagerskärnng brukar axeln bli krokig och ramlagertapparna är inte mera i linje. Lösningen brukar vara att också slipa ramlagertapparna för att de skall bli i linje.

3

Det finns otroligt mer vevaxlar än bilar i Sverige. Köp en beggad vevaxel som inte har varit med om ett haveri. Oftast räcker det med en lätt polering om bilen har gått med hyfsat ren olja. När den ser ut som din brukar man behöva härda om veven då den gått väldigt varm. När man slipar om en vev är det oftast för att tapparna är ovala men veven är annars i gott skick. Har under mina VW-år rivit ca 95 motorer och har ett otal vevar på hyllan som funkar utan omslipning.

4

Kjell T skrev:

Är det verkligen originalaxeln? Din axel  är X- borrad och skulle tro att en H-motor från 1966 har Y-borrad axel. Jag har en orörd H-motor från typ 2 / 1966. Troligen kommer jag i framtiden att öppna den eftersom jag har pkaner på att få ordning på bilen. Då ser jag vad det är för en axel i den.
Ser ut som om motorn har körts med allt för lite olja, då är det vanligen tvåans vevsläng som tar skada när lagret skär och roterar i vevstaken så att den också blir skadad.
Vid vevlagerskärnng brukar axeln bli krokig och ramlagertapparna är inte mera i linje. Lösningen brukar vara att också slipa ramlagertapparna för att de skall bli i linje.

De jag vet är att de är en H motor enkelreducerat block..kan ha vart senare än 66.

5

Hans Landelius skrev:

Det finns otroligt mer vevaxlar än bilar i Sverige. Köp en beggad vevaxel som inte har varit med om ett haveri. Oftast räcker det med en lätt polering om bilen har gått med hyfsat ren olja. När den ser ut som din brukar man behöva härda om veven då den gått väldigt varm. När man slipar om en vev är det oftast för att tapparna är ovala men veven är annars i gott skick. Har under mina VW-år rivit ca 95 motorer och har ett otal vevar på hyllan som funkar utan omslipning.

Undrade bara om kvaliteten på 60-70 tals vevar var bättre än dagens nyproducerade...samma peng att slipa alla vev o ram som att köpa nytt.
Då jfr ja ju inte smidda motviksbalancerade..dom e ju dyrare.

6

Nån som har en begad RAk o RUND vev så kan jag köpa!

7

Var i Sverige finns du?

8

Hans , jag finns i Umeå , du kan väl PMa mej !
Håkan

9

Jag har flera 69-vevar som jag inte vet skicket på men gärna blir av med.
Håller med Hasse L, vevar finns det gott om . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

10

Junte skrev:

Jag har flera 69-vevar som jag inte vet skicket på men gärna blir av med.
Håller med Hasse L, vevar finns det gott om . . .

Pm till dej