Har 2st weber med beteckningen 1st 40DCNF 42 och 1st 40 DCN 14 3F fungerar dessa att sätta på en 1303S eller? Låg i ett par fyndlådor som inhandlats
40 DCNF funkar
Det är bara att leta insug för en sådan
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Insug för 40 DCN: https://www.misab.se/mobil/artikel.php? … mp;id=1228
Tack för svar med andra ord så är det solo förgasare inget som kan användas till dubbelmontage. Då är ju nästa fråga vilken man bör använda av dessa 2 eller det spelar ingen roll. eller ska behålla 34an som sitter på.
Mitt råd: Sälj förgasarna och köp utväxlade vippor för pengarna om du vill småtrimma.
Det brukar vara svårt att kombinera körbarhet och rimlig bränsleförbrukning med stora enkelförgasare
Insta: @tob_356
En grundfråga: Vad är du ute efter? Trimma eller bara få din originalmotor att gå bättre? Vilket/vilka problem tänker du lösa?
Dessa Weberförgasare finns precis som andra Weber i flera modeller och generationer.
Något du bör kika på först och främst är om de du har monteras med tre eller fyra skruv. Fyra skruv=äldre generation.
En centermonterad och rätt bestyckad 40 DCN på en original 1600 motor gör att motorn går som en dröm och den drar inte soppa. Detta tips fick jag av Rolle på Ronwill (ca 90-tal) och jag kan intyga att det verkligen är så!
Framförallt så slipper man den så klassiska flatspot'en som en 34 PCIT-3 förgasare på en 1600 gärna ger. (Man kan dock gå upp i huvudmunstycke på dessa originalförgasare så funkar de betydligt bättre.)
Weber 40 DCN är en mycket fin, liten och trevlig förgasare som fö satt standard på Ferrari Dino! Motorn i den var en V6:a och den hade 3 av dessa förgasare.
Jag byggde en 1835 med dubbla 40 DCN för massor av år sedan och den motorn går mjukt som "silke".
Har du hittat förgasarna i en fyndlåda så lär du först försiktigt dissikera, rengöra och sedan byta dåliga/slitna delar.
Insugen som Misab tillhandahåller ser på bilden misstänkt lika ut de som Trimco en gång tog fram!
Något du bör ta i beaktande är att det kan vara lite pyssel att få till luftfilter då jag inte tror det finns något att köpa "över disk"+ att man själv få ordna lite med länkaget till Misab/Trimco-insugen.
Du har ett bra grundämne och om du tar dig lite tid så har du en superklassisk förgasarsetup!
Hej och tack för all input. man vill väl alltid att det ska gå lite bättre. ska kolla hur många hål infästningen har. Då jag har 2st 1600 motorer så är väl framtiden att bygga en lite trimmad motor medans man har en funktionsduglig så man kan nyttja bilen under tiden. För tillfället är det rostlagning och byte av diverse bussningar som är prioritet. men eftersom jag hitta dessa weber så är det bra att kolla läget vilket man kan använda och tror nog att jag kommer använda en av webersen.
Jag har mest byggt om motorcyklar fram tills nu och inte hållit på så mycket med förgasare och motorer så det blir en läroresa. Verkar vara rätt kul och hjälpsamt i bubbla världen så är här några i nv skåne som är öppen för nya bekantskaper och hjälpas åt så bara hojta till.
Kan bara hålla med janne det är jätte fina förgasare
MEN det krävs en del arbete att få till ( finns inget som bara att ta upp i en kartong o tro det funkar klockrent )
90 % av alla som monterar dit en Weber eller liknade tror det samma soppa tryck Det är fel Man måste läsa på lite så kommer det funka jättebra
Det finns en sats som har en Weber DFV som finns färdiga satser med allt som behövs för det skall funka ok och den får plats under luckan utan modiferingar
Många jagar det billigaste men jag brukar säga så här Köp av en förgasar som håller på med förgasare då kan dom hjälpa till med grundbestyckningen ( det är olika soppa i olika länder )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Hej Micke jag vill ju gärna använda Weber på den så det blir till att forska fram en renoverings sats och sedan när det blir dags så får jag ha tag på någon förgasar expert så man kan lära sig lite vettig kunskap.
Hej Micke jag vill ju gärna använda Weber på den så det blir till att forska fram en renoverings sats och sedan när det blir dags så får jag ha tag på någon förgasar expert så man kan lära sig lite vettig kunskap.
Om du går in på MISABs hsida så sök efter förgasar boken om weber ( där finns det delar o sprängskisser )
Skulle tro dom är en av dom få som är förgasarexperter kvar i Sverige Dom har några gammal uvar som kan sin sak
Den förgasaren som jag talade om är en Weber med el chocke
den satt från början på ford capri v6
En jäkla bra gasare
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Weberboken är guld värd! Där finns bla formler för att räkna ut rätt förgasarstorlek, halsring och bestyckning! Glöm inte korrekt flottörnivå och en fräsch flottörventil!
Information och delar finns på flera ställen förutom Misab: Tex, Custom & Speed Parts och Ronwill Speed Shop AB.
Många tror att man måste ha elektrisk bränslepump så fort en Weber monteras och kastar original bränslepump men den kan faktiskt i många fall behållas och är bra mycket bättre än ryktet gör gällande. Jag har tex original bränslepump på min 1835:a med dubbla 40 DCN!
Att få förgasare att fungera bra kräver både noggrannhet, tålamod och inte minst tid och villighet att läsa på!
Värt att notera är att om du tänker trimma så kan det vara klokt att sikta på en dubbel uppsättning av dessa förgasare.
Insugen till Weber 40 DCN, för dubbel montering, är liksom dessa förgasare små så hela installationen ser nästan ut som om det vore original!
Problemet är väl då att jag har en av var (både 3håls och 4 håls)och en ny kosta 9500kr. Kanske bättre att sälja och spara till någon dubbelvariants kit. Fanns även en förgasare som verkar vara till någon Datsun om man googla numret.
Men jag tackar ödmjukast för svar och guide i min okunskap i bubbla världen.
//Patrik
Bill Fishers trevliga bok "How to hotrod volkswagen engines" har om jag inte missminner mig en del positivt att säga om DCNF...
Denna bok rekomenderas, lite gammal info och inte helt up to date men hjälper mottagliga läsare att komma på spåret!
S