1

Funderar på varför min typ-1 1300 1968 motor helt original är försedd med en fördelare som från början satt på transporter 1200 å 1500 from 1955 årsmodell.
Gissar på att dom på fabriken fick brist på fördelare och fick montera något gammalt som nödlösning för att hålla igång produktionen.
Kul å veta om fler vw 68 därute har olika typer av fördelare?

2

Transporter från 1955 har en fördelare som har enbart centrifugalregulator. Transporter med 1500 motor har en fördelare som har enbart vakuumregulator och den kom på 60-talet. Din 1300 från 68 skall också ha en fördelare med enbart vakuumregulator som original.

3

Stämmer min fördelare har vaacum reglering.
Det var när jag behövde ett nytt fördelarlock som jag upptäckte att fördelaren verkar vara en bastard i gjutjärn med ett lågt fördelarlock och en rotor med 50-tals utseende.
Därför vart jag lite nyfiken på om hur vanligt förekommande denna fördelare är på min typ av motor.
ICQ/ai

4

inte ovanligt att saker byts ut under åren.. typ motorer och delar av dom..
inte ovanligt att bilar säljs utan motorer eller original motorn byts ut mot div blandat.. " som ser liknade ut"
dylika gjutjärns fördelar köps av vissa för just vad dom är..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Nu blev jag fundersam, vilket fabrikat är det på fördelaren?  Är det Bosch eller VW?

6

Fabrikat VW locket har artikelnummer 211905207.

Eftersom att denna motor suttit i min fars morbrors VW 1968 och blivit servad av min far på Holmbergs Bil&Mek verkstad och sedan 1983 när den bilen byggdes om till kortad beach buggy av mig så är jag 99,5% säker att fördelaren suttit där från fabrik.

Enligt min far så hände det att man blandade delar mellan modeller såväl som årsmodeller.

På en tidig årsmodell så upptäckte han vid motorrenovering tex. att det saknades ramlager i fabriksbyggd motor.

Kanske var det så att man på exportbilar tog lite av varje för att rensa hyllorna?

Post's attachments

211905207.png, 81.2 kb, 259 x 194
211905207.png 81.2 kb, file has never been downloaded. 

7

Garbe-Lahmeyer en s.k. VW-fördelare. Monterades parallellt med Bosch under ett antal år.

8

Med den produktionstakten så var det kanske nödvändigt att använda flera underleverantörer.

Upptäckte Huppens bildelar
https://www.huppensbildelar.se/
Som på stubben kunde leverera ett NOS fördelarlock.
ICQ/bp