1

hej
Har en typ 3 motor, 64:a med vassare kam och dubbla ventilfjädrar.
Har också en oljepump med högre flöde , men skulle behöva öka
oljetrycket något från c:a 2,5 kilo, till 3-4 kilo.
Vad är då enklast?
Byta fjäder. Sträcka ut fjädern. Eller lägga något emellan.
Finns det någon fler lösning?

Tacksam för tips

2

renovera motorn kanske... ICQ/ad
ärligt ... hur är motorns skick.. dessa motorer är ju långt ifrån eviga.. varför behovet att öka trycket?? ICQ/bw
jag vet inte så jag frågar...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Har du en motor från -64, är det bara en fjäder. Och som du säger reglerar den max (3bar) oljetrycket (släpper resten i tråget...)
Är ju viktig vid kallstart (vad har du för tryck då ?)
I de flesta fall, när motorn blivit varm, är det ngt annat som släpper förbi oljan när trycker sjunker.
På en renoverad motor brukar jag ha hållpunkter 1 bar vid 1000Rpm, 2 bar vid 2000Rpm osv

4

Antar att det kan finnas skäl öka oljetrycket, då det ju blir väldigt mycket större belastning på , framförallt vipparmarna och kamaxel.
Detta som en konsekvens av dubbla ventilfjädrar och större lyfthöjd på ventilerna.