Visste inte vilken rubrik jag skulle lägga denna fråga under så fick bli här ber om ursäkt i förväg om det är fel. Jag har precis satt ihop en extra motor och funderar nu på om jag ska ha kvar den själv som just det eller om man kanske ska sälja den, lite platsbrist. Vad kostar en seriöst renoverad 1600 egentligen om man tänker sig ett block med fixade lagerlägen, nya lager ram/kam/vev, ny kam och lyftare (engle w110). Orginal toppar 35/32 men portade och hårda enkelfjädrar, original kolvar och cylindrar, honade och nya ringar. Och lite annat smått å gott som typ3 förgasare oljepump med filter etc. Alltså en ordentligt renoverad motor. Är det ett pris för en sådan motor som täcker vad man lagt på den eller är det bättre att behålla den som reserv? Mvh björn
Eftersom jag själv satt ihop "för många motorer", kan jag försöka svara?
Till att börja med skall säljare och köpare "finna" varann. (annons på Blocket; visst...?)
Som köpare vill man ha referens att säljaren håller vad som utlovats.
Helst provkörning i bil ?
Att få tillbaka "vad man lagt ut" i arbete, isynnerhet om man själv betalat andra, blir svårt.
Jag kan räkna 5000kr för ett "longblock" som grund, och lägga på pris för de nya (slit)delar jag köpt till den.
Men då har jag tidigare haft tillgång till verkstad, svarv, fräs, planslip, bläster osv... inte nu.
En motor som din skulle jag vilja ha ca 8-9000kr + förgasare, koppling, avgas osv för OM den låg "på hyllan".
Att jag skulle "bygga" motor på beställning finns inte på kartan, skaffa delar till detta blir ett nollsummespel.
Jag syftar på att sätta ihop, och få igen pengar för hyllvärmande delar ;-)
Sedan vet vi ju alla att det kostar 25-40000kr att "köpa allt" om man sätter ihop själv, och då kan man ju lika gärna sätta ihop en 2,4liter.
-Bara mina tankar... -mettis
Tack för dina tankar på detta mettis, det är bra då har jag ett hum ifall jag måste sälja i framtiden försöker hitta på andra lösningar sålänge dock för att slippa. Tänker att med en glasskiva över kan den ju få vara ett soffbord då tar den ju ingen onödig plats och så har man alltid en reserv nära till hands ju 
Om vi säger så här
Delar 10-15 k maskinarbete cirka 10 k
Fackmässigt utfört arbete 35-40 timmar ( typ 3-500 kr t plus moms)
Så hamnar men på en slant
En stor kubikare från 40k uppåt beroende på kvaliteten på delarna ( Det kan lätt hamna på 80-90 k för en frän stor kubikare )'
En sådan är ofta 70-80 timmar arbete
Men är inte maskin arbetena gjorda fackmässigt
kanske 10 k för en reparerad motor
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke