1

Har börjat titta på ny inköpet, en Fastback -68, varför han går som en kratta.
Motorn ska vara renoverad, vet ej utav vem. Gjort på 80-talet.
En sak är att jag kan ej vrida fördelaren så långt till höger som jag vill,
utan då tar det stopp. Då är den nästan vid nollan, men inte riktigt.
Fick för mig att de inte fått i fördelar drevet ordentligt.
Tog bort fördelaren och vad jag tycker att den inte är 60 grader som det skall.
Vad säger en ni?

https://i.imgur.com/c5fTbhX.jpg

https://i.imgur.com/hs71lMk.jpg

2

typ 1 och typ 3 har inte samma läge..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

På den bilden ser det ut som ett kugg fel men den är inte tagen rakt uppifrån så det kan lura ögat.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av ako483474 (2020-09-13 15:54:52)

Jag kan haka på Svwerker här och göra en jämförelse. I Volvo B18 och B20 kan det inträffa om man lyfter upp fördelaren att drevet följer med en bit upp. Eftersom det är snedskurna kuggar så vrider ju drevet på sig. Sedan faller det tillbaka, eller möjligen den som gör jobbet petar tillbaka drevet (?) Då kan det komma en eller flera kuggar (grader) fel.
Nu vet inte jag hur det är i den aktuella VW-motorn, men möjligheten låter trolig, för det har hänt i en Volvomotor.

Ett tillägg: Om man inte har någon gradskiva med 60° för att kolla, så är kanterna på vanlig 6-kant mutter i 60°.

5

Den ser ut att sitta en kugg fel eller möjligen två!

6

Den ser ut att sitta en kugg fel eller möjligen två!

7

Det skiljer ju mycket mellan fördelarna oxå