1

Hej!
Något tips på hur man pressar ur och hjullagerbanorna från skivan.
Verkar inte funka med en presshylsa.
Är två spår bara som gör att man kommer åt lagerbanan bakifrån.
Vilket moment? ska muttern dras med när man monterar bromsskivan och drar ihop allt.
Tacksam för svar!

2 Senaste redigerad av Kjell T (2020-09-09 10:03:24)

Du skriver inte vilken årmodell det gäller! Är det det pendelaxel eller sk IRS?
I det senare fallet är det låsring innanför tätningen som måste bort först.
Åtdragningsmomentet är 300Nm och till följande saxsprinthål.

3

Jag tror inte att det skiljer sig alls mellan årsmodellerna,
har du skivor fram så har du . . . o du slipper dra med 300 Nm, o du har ingen saxsprint!

För övrigt har jag ingen specialkunskap om typ 3:orna, men kommer man inte åt att knacka ur lagerbanorna "innifrån",
man lägger skivan så det finns plats nedåt, på ett rör kanske, och knackar med hammare o dorn i spalten mellan
lagerbanorna på den nedre lagerbanan tills den kommer ut, sen vänder man o tar andra sidan.

När du ska ha ihop det hele (dra extra hårt först så nya lagerbanorna sätter sig, lossa sedan) ska du dra så att "brickan
innanför muttern går att flytta med hjälp av en skruvmejsel", sedan låser du med låsgrejen.
Tror jag. Det kanske var på typ 1 med trummor . . .

Jag har för mig att Handbok VW typ 1 o 2 från Tyrsells förlag ska gå att hitta här nånstans!?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

4

Det är framhjulslager på en 72 a.
Det sitter inte sprint det är mutter med låsbult på.
Knacka ur med don är nog inte omöjligt men jag är rädd för att lagerbanorna hamnar snett om jag knackar i med don.
Tack för info och hjälp.

5 Senaste redigerad av Kjell T (2020-09-09 20:37:32)

Ursäkta mitt misstag! Trodde att det var bakhjulslager. Framhjulslager brukar gå att slå ut med en dorn.
Spelet justeras så att brickan under muttern rörs lätt i sidled. Lämpligt spel ca 0,05...0,10mm axielt.

En orsak till att jag förhastade mig med svaret är att framhjulslagren brukar vara "eviga" under förutsättning att de inte justerats för hårt.

6

Slå ut gamla lagerbanorna med dorn och använd dem sedan som dorn när de nya ska in. Så gjorde jag 1993 iallafall. Rengör noga och ta det försiktigt när de nya ska knackas på plats.

7

Vid montering har jag nog använt en lagom stor hylsa som ligger an runt hela lagerbanan och knackat försiktigt,
även använt dom gamla banorna med smala sidan nedåt a la Scaramanga men pressat/dragit i det sista,
fått dom att bottna, med hjälp av mutter, enligt tidigare inlägg. Lite fett innan hjälper.

8

Hej!
Nu är de gamla lagerbanorna ur och de nya sitter på plats.
Slog ur de gamla med don och knackade i de nya med passande hylsa som don.
Gick jätte bra!
Tack för alla råd!

9

Så roligt att hjälpte!  ICQ/bp