1 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-04 16:10:17)

klart glas
symetriskt glas
A symetriskt glas..

jag pratar om glasen som används på vw Typ 1 och 2 tom -67  (ja tillverkades fordon i andra länder längre)
Dvs det man ofta kallar liggande strålkastare..

Klarglas som jag fattat det.. används i "USA" strålkastare med en sealed beam insats innanför.. där glaset på insatsen gör brytningen..
vet att vissa använt klarglas framför "vanliga" 7 tums h4  eller bilux insatser.. men då bör väl??? strålarna brytas "konstigt"..??? är detta lagligt eller ser bara tufft ut..
dessa glas går ju att köpa nya..

A symetriska glas.. ibland finns dylika  för vänster/ högerstyrda bilar till salu... vad gäller lagligt?? någon som bryr sig??

symetriska glas?? med det menar jag glas som har stående ränder vid montering på en  buss..
typ
https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2020/9/vertical-0/03/1/190/234/791_84868629.jpg
kan man ??(klart man kan) får man lagligt ha sådana monterade.??. hur blir det med ljusbilden??  användes dylika både på typ2 "splittbuss"  och typ 1 "bubbla"

Så berätta vad ni vet tror eller funderar över..
Nördläge på  ICQ/ad  jag vill veta!!!
Mvh Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2 Senaste redigerad av Frederik (2020-09-04 15:28:35)

Min 912 kom med "klarglas" och sealed beam då den var USA import. När den ena lyktan gick sönder bytte jag till H4 insatser. Bättre ljus och bilprovningen har inte klagat. Tänkte göra samma på bubblan, dvs byta till amerikanska strålkastare med h4 insatser.

Bör väl inte brytas konstigare än dagens lyktor som har klar plast framför lyktan?

3

Frederik skrev:

Min 912 kom med "klarglas" och sealed beam då den var USA import. När den ena lyktan gick sönder bytte jag till H4 insatser. Bättre ljus och bilprovningen har inte klagat. Tänkte göra samma på bubblan, dvs byta till amerikanska strålkastare med h4 insatser.

Bör väl inte brytas konstigare än dagens lyktor som har klar plast framför lyktan?

tja moderna lyktor jag ju säkert en anpassad reflektor för det..

Har 2 uppsättningar med klarglas varav en med något mindre reflektor och " angeleye" runt kanten.. liksom en amerika lyse insats glas  med sealed beam..
handlade mig spårade glas liksom jag har A symetriska..
liksom Porsche 911 glas..
nej inga tillsalu... men jag funderar ju.. man kan ju göra en hel del med utseendet med olika glas sen frågan om funktion /besiktning..
ja jag vet man kan byta efter men..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-09-04 17:35:24)

Strålkastare med Klarglas klarar sig lika bra med sealed beam insats, som Europiska 7" strålkastare H4 eller ej. Ljusbilden förändras inte nämnvärt.

Den enda strålkastartypen som ej är tillåten i Sverige är Asymetriska för Vänstertrafik, de bländar ju i vänster filen.

På gamla bilar är symetriska (de snygga) tillåtna, bara höjden är rätt inställd.

Jag justerade mina på besiktningen, och det var ingen snygg ljusbild precis men det var godkänt.

Amatörbyggda bilar ska dock ha E Märkta lyktor, och då utgår de symetriska, då jag inte tror det finns några E märkta dylika.

"ljushuvud"

5

hmm nice..
mina symetriska(randiga) Hella  har ett par små bokstäver som mina skumögda ögon inte fattar...  men troligen inte E...
som innan satt dessa någonsin på en typ 1??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Jag har kört klarglas/usa lampor med 7” H4 insatser i ett antal år. Har alltid haft bra ljusbild på besiktningen.
Och det är otroligt mycket bättre ljus än de gamla org lamporna....
skönt när man kör långa sträckor genom sommarnatten ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

michaelth skrev:

hmm nice..
mina symetriska(randiga) Hella  har ett par små bokstäver som mina skumögda ögon inte fattar...  men troligen inte E...
som innan satt dessa någonsin på en typ 1??


Det finns nog inga E märkar symetriska VW glas. Har för mig E märkning kom i slutet på sjuttiotalet.

Och det kan stå E1 tex men E betyder att den är godkänd och siffran 1 talar om vilket land son utfördat godkännandet.
Sen står det en eller två små siffror  till. tex 11b som betyder att det är blinkers till MC , Bil har jag för mig är 11a.

Bygger du amatörbygge, så får det bli klarglas med E märkt 7" insats.
Behåller du årsmodellen är det bara att köra på.

"ljushuvud"