1

testade laddningen nu på morgonen och spänningen på batteriet ligger vid körning på 7,2 - 7,3 volt så det verkar som om batteriet får rätt laddning och att det laddar. Och det är ny kabel från laddreäet till batteriet.

Då borde det vara batteriet som inte riktigt tar emot laddningen? Batteriet är tre år. Finns det något klurigt sätt att se om batteriet mår bra?


https://www.bildtagg.se/file/thumb/5dpitgvhcrhq01f74qkbl7e0

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

2

Testat maxladdningen vid generatorn = OK, >20v

Så då borde det vara OK. Batteriet är väl problemet antar jag.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

3

Det enkla testet är att starta motorn. Går det bra är nog allt ok.
Förvisso hade man förväntat sig att batteriet skulle "hålla emot", och ha en lägre spänning under laddning. Såvida batteriet inte är alldeles fulladdat. Hursomhelst verkar regulatorn vara ok. Kolla för säkerhets skull att det är samma spänning vid batteri och regulator.
För att testa. Du kan ansluta en voltmeter, helst gammal med visare, och kolla när startmotorn går. Blir det under 4V, så börjar nog batteriet bli trött.
Blybatterier gillar att vara fulladdade, så ladda batteriet var eller varannan månad, året om.

4

Åkte till Generatorservice som vi har i Uppsala. Och vi kom fram till att det den sista felkällan är batteriet, när de andra testerna är okej. Nytt batteri på måndag ell tisdag. Nu kan jag gå vidare.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966