1 Senaste redigerad av Vwbugmod (2020-08-28 11:01:37)

.

2

Ordentligt packat det är säljarens ansvar det så att varan kommer fram oskadd.

Gubbjävel; dvs originalfantast

3 Senaste redigerad av Leif VW Persson (2020-08-27 19:29:52)

En försändelse skall tåla en vikt om ca 35 Kg -från alla håll.

Att packa ett ömtåligt plastföremål i en vadderad påse är bristfälligt.

Tips på hur du packar för att skydda dina varor

"Som avsändare har du ett ansvar för att paketera dina försändelser på rätt sätt.
Här är våra bästa tips på hur du förpackar dina paket säkert:

För att det du skickar ska komma fram utan skador är det viktigt att du packar det rätt. Alla paket hanteras med hjälp av maskiner, fraktas med bil och lastas tillsammans med andra gods av varierade storlek, form och vikt.
Vi rekommenderar därför att du packar paketet ordentligt så att det klarar stötar, vibrationer och tryck.

Packa in föremålen i något mjukt som dämpar stötar. Lägg dem i en hård kartong som skyddar dem från att klämmas.
Skydda utskickande detaljer och ta hänsyn till föremålets känslighet, vikt och form.
Skickar du flera föremål i samma låda är det viktigt att alla är ordentligt emballerade i separata förpackningar så att det inte skadar varandra. Eventuellt kan de behöva skiljas åt av mellanväggar.
Fyll ditt paket med stötdämpande material så undviker du att det sjunker ihop om den hamnar under tyngre gods.
Montera små och tunga föremål vid en större skiva så de fixeras i kartongen och inte skadar kartongen inifrån."

4

Inget att snacka om.
Bara att erbjuda pengarna tillbaka, och betala returfrakt.

Sen får du reklamera frakten med transportören.

Om du kom undan med dålig feedback är det bara  att gratulera.

"ljushuvud"

5 Senaste redigerad av =) (2020-08-27 20:06:31)

Jag säljer en hel del på tradera (och köper) och i början så körde jag med grönt kuvert från postnord, är väll blått nu.
Dock är det både dyrt och inte värt pengarna + hög risk den går sönder under frakt.

Jag har börjat ta gamla kartonger, sen spara jag oerhört mycket bubbelplast och sådant som är bra att packa i.
Hellre för mycket än för lite.
Väger liks ingenting nästan + så bokar du ju frakt för mer än vad den väger.
Om du har ett paket som väger 400g så bokar du ju frakt för 1 kg via schenker tex.
Då ha du mycket vikt över för att skydda föremålet.

Du som säljare ska se till så den håller.
Om något går sönder under frakten så ska du som säljare komma överens om något med köparen.
Tex du bjuder på frakten, du skickar över en slant eller hela summan, eller alltihop.
Beror ju på vad som är sönder, om det har någon betydelse etc.

Sen ska den ju inte gå sönder under frakten.

Är ju en sak den har gått sönder innan frakten eller att du inte såg skadan.
Har hänt mig någon gång, man har lagt ut något och trott den varit hel osv men då när man ska skicka den så upptäcker man något har hänt med den.
Men om det hänt innan så är det ju lätt att kontakta köparen, säga att du hittat en defekt som inte står med i annonsen och att man såg den när man skulle packa och i och med detta så kommer man överens med köparen hur man löser problemet.
Det bruka köparen uppskatta så det inte kommer som en suprise när hen hämtar ut paketet.
Då bruka dom vara möjlig att få någon ersättning för skadan, fri frakt eller dylikt.

Läs reglerna och gör det du kan för att förhindra problem som kan uppstå så bruka det bli bra.

Jag tycker han gjorde rätt att lämna negativt omdöme om du nu inte kunde ge han någon sorts av ersättning.
Jag vill inte vara den men ibland måste man vara den tyvärr.

P.S boka frakt via tradera.
Använd Schenker, du bokar direkt, skriver ut etikett själv, betalar på en gång, klistra fast och lämna bara in på ombud - klart.
Plus att du får ett kolli-id och kan spåra paketet.
För jag som säljare vill veta den kommer fram osv ICQ/ab

Blå kuvert från posten ska gå fort = stor risk den går sönder och köparen kommer tycka du är dyr i frakt.
Och varken du som säljare eller köpare vet var paketet är OM det ens kommer fram vill säga, är inte säkert när man snackar om postnord.

6

Han kunde ju kontaktat dig innan han lämnade det men därför jag kör med schenker och har kolli, då kan man skicka ett meddelande när man ser det blivit hämtat ut ICQ/ab

7

Köparen borde hört av sig till säljaren.
Då inte detta skedde fanns ingen möjlighet för säljaren att göra rätt för sig utan att få dåligt betyg.

Att packa är en konst, speciellt utstickande delar på en plastmoj är ytterst känsliga.
Man ska alltid packa saker som om man skulle skicka till sig själv, och med den vetskapen om hur lastning kan gå till genom att titta på Tuben.

Trist när det blir såhär, men bra att detta kommer upp så kanske några får ideer om rätt packningsmetod och rätt tågordning i frågan om kommunikation mellan säljare och köpare.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

Lär dej att packa ordentligt. Tycker du att du inte har tid med det eller att det är för jobbigt... sälj då inte på Tradera. Köparen vinner en auktion på en hel pryl som du fotat o lagt ut bilder på i auktionen. Köparen förväntar sej att säljaren kan använda mjukdelarna innanför pannloben o skicka det han betalt för. Han bryr sej inte om ifall den blir krossad på vägen pga att du packat dåligt. Felet är helt o hållet ditt, o en sådan säljare är värd ett dåligt omdöme.
Kvittar om han hade hört av sej innan, du "packade" i vadderad påse... det är väl ingen förpackning för en hård pryl heller???

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

9

Mogge skrev:

Köparen borde hört av sig till säljaren.
Då inte detta skedde fanns ingen möjlighet för säljaren att göra rätt för sig utan att få dåligt betyg.

Att packa är en konst, speciellt utstickande delar på en plastmoj är ytterst känsliga.
Man ska alltid packa saker som om man skulle skicka till sig själv, och med den vetskapen om hur lastning kan gå till genom att titta på Tuben.

Trist när det blir såhär, men bra att detta kommer upp så kanske några får ideer om rätt packningsmetod och rätt tågordning i frågan om kommunikation mellan säljare och köpare.

Det jag menar är att om du bokar med tex Schenker så få du även ett kolli Id.
Om du är aktiv som säljare så kan man ju hålla sig uppdaterad hur det går för paketet.
Om du ser den blivit hämtad ut så kan du ju skriva till köparen och fråga om hen blivit nöjd och om den kom fram hel osv.
Brukar jag göra. Inte för vara på utan för vara en bra säljare så allt är frid och fröjd.
Jag hade uppskattat om säljaren gjorde så mot mig iaf.

Om man väljer skicka med vadderad påse har du noll koll om paketet och kan hända vad som helst.
Inte ens säkert kommer fram.

10

Tråkigt att trådskaparen rensade sitt inlägg. Med tanke på att det är utbildande för andra på forumet att lyckas med traderaförsäljningarna.
Själv är jag förpackningsutvecklare till yrket så ja det krävs både utbildning och erfarenhet för att kunna packa och skicka saker så de håller hela vägen.