Verkar vara en 1500.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=51040
H är 1500 enkelport och ska även den ha 200 mm koppling.
Med tanke på att du försökt dra runt den och den var stum skulle jag göra en lite grundligare analys på den. Den borde inte vara stum pga fel svänghjul.
Ali G
Om man har dragit motorn baklänges så hoppar fördelardrevet upp och låser hela motorn. Ju mer du drar desto mer skalar du av mässingsdrevet på vev axeln. Om detta är fallet så är det bara att riva motorn och börja om från början. Vi får hoppas att inte så är fallet. En annan sak att tänka på när man sätter in motorn är att inte dra runt motorn förän den är hela vägen in. Det som händer om man är ivrig och utan tålamod är att splinesen på ingående axeln skadar lamellens splines och om man mot förmodan får ihop delarna så kommer det inte gå att trampa ur. Lamellen sitter fast på axeln.
Okej tack för alla svar. Har försökt få tag i personen J****r M***n från Vännäs som sålde allt till mig. Jag har en konversation sparade där han förtydligar att allt har varit igång och kört med och inte ska vara några problem att få ihop igen...Är så jäkla besviken. Tyckte jag gjorde ett så grundligt arbete innan jag köpte, men tydligen inte tillräckligt
Så vad tycker ni jag bör göra nu? Någon ordning på vad jag bör kolla igenom för att få igång den?
Försök att få upp fördelardrevet för att se om det är den som fastnat. Kan sitta utav helvete om den nypit fast i vevaxelns mässingsdrev.
Jag förstår inte vad du menar? Vill du att jag ska försöka dra runt motorn? Jag har aldrig hållt på med Bubblor tidigare så är helt 0 där. 
Jag räknade kuggarna vid svänghjulet, fick dem till typ 108st (-+2).
Du vet väl var fördelaren skall sitta . Titta ner i hålet och där ser du en axel med ett spår genom mitten och en liten fjäder. Det är möjligt att den har låst motorn genom att du har dragit motorn baklänges. Om du kan få upp den så kanske motorn går runt. jag tror inte det är något knas med svänghjulet.
Ta bort den lilla fjädern med en smal tång, och knacka ner en vanlig, gul, blyertspenna i hålet där den satt. Prova att lyfta och vrida pennan något så ser du om fördelardrevet följer med upp. (Ja, andra färger på pennor kan också funka...
)
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Absolut, nu hänger jag med. Tack för tipset. Motorn går att dra runt om den inte sitter på växellådan utan problem.
Sätt dit en fördelare som håller fördelardrevet nere. Plocka bort ringen på tryckplattan om du inte redan gjort det. Prova att montera ihop motor och växellåda igen.
Nu satte jag tillbaka fördelaren och då gick det faktiskt att snurra motorn... Var det de som var fel alltså?!
https://youtu.be/ZsNbmu8oMMs
Man kan förstöra mässingsdrevet om man är tillräckligt oförsiktig.
Ali G
Jag har två frågor till någon som kan hjälpa mig. För det första så gäller det kofångaren (både bak och fram). Fästena till dem känns en aning stora alltså, ska de verkligen se ut så här?
Nästa fråga gäller lister som sitter i dörrarna. Ska dessa bara klämmas fast med klämmor? Sen så undrar jag vad denna gummilist är till för?
Tack snälla för svar...




90 2020-08-26 05:57:14 Senaste redigerad av Svwerker (2020-08-27 14:40:38)
Du har fel stötfångare. Ska vara de kantiga som kom 68.
Det sitter klips med hyllningar som håller kanallisten.
Det ser ut som skraplisten som ska sitta på in- och utsidan I dörren.
Ali G
Jaha okej, de var ju typiskt. Men kan man inte använda de mer rundade stötfångarna? De är ju mycket snyggare än de som kom senare. Andra fästen kanske?
Okej, de klipsen har jag en påse av. Då försöker jag få dit dessa.
Men skraplisterna är ju inte lika långa som dörren? De kanske inte ska räcka hela vägen?
Det är väl bara att lätta/minska ner dom befintliga fästena och då både flytta in och ev nerdom äldre kofångarna låta vinkelslipen tala ... alt leta efter gamla modellen....
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Någon har nog satt i "one pieces rutor i den där, det skall ju vara en vridbar ventilationsruta i främre delen original (som är sjukt trevliga på sommaren) , det finns längre skraplister att köpa:
https://dalhems.com/sv/p/8a13d6467f594f … -och-yttre
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
94 2020-08-26 12:27:07 Senaste redigerad av Svwerker (2020-08-26 12:27:43)
Visst går det att använda de stötfångarna men då får du bygga om bärjärnen. Fram får du nog bygga om mera då det är tätare mellan fästena på de bilar som far de stötfångarna.
Ali G
Du är iofs inte där än....men en bakre motorrumsplåt dvs plåten som sitter i bakkant av bilen i motorn och tätar mot varmluft från avgaseriet. . med list är viktig för motorns överlevnad... så hoppas för motorns skull att den kommer på plats...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Okej, ångrar mitt beslut nu att köpa en bil från grunden, särskilt en bubbla. Hade de varit en golf 2:a eller en VR6:A så hade jag vetat vart nästa alla delar skulle sitta. Men nu är jag helt lost alltså....
Personen som sålde bilen till mig passade på att undanhålla en hel del saker har jag märkt nu. Alla delar skulle vara med till bilen, allt var original och det var bara att slänga på.
Ska kolla på detta med att justera bakre och främre kofångare. Hur ser de gamla fästena ut till äldre kofångare?
97 2020-08-27 07:48:33 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-08-28 20:08:42)
Okej, ångrar mitt beslut nu att köpa en bil från grunden, särskilt en bubbla. Hade de varit en golf 2:a eller en VR6:A så hade jag vetat vart nästa alla delar skulle sitta. Men nu är jag helt lost alltså....
Personen som sålde bilen till mig passade på att undanhålla en hel del saker har jag märkt nu. Alla delar skulle vara med till bilen, allt var original och det var bara att slänga på.
Ska kolla på detta med att justera bakre och främre kofångare. Hur ser de gamla fästena ut till äldre kofångare?
Alla delar finns alltid med och allt är nyrenoverat när man köper en bil, så är det..
Och tänk vad kul det är att lära sig en massa nytt.
Det är bara att bita ihop Googla fråga och klural.
Så här ser mina fästen ut.

Här finns lite bilder på hur de sitter ihop.
Jaha men jag har tre sådana fästen också, de låg i en låda. Dock inte så snygga (rostiga som fan).
Äsch, inte ska du ge upp... Jag har hållt på med min i +10år och den har knappt fått se något dagsljus... Men det är klart en psykolog skulle nog ordinera något annat...
Du har säkerligen fått en massa delar i en massa lådor. Men av bilderna att döma så känns det som att din bil är lite "ombyggd" och "customiserad", och tidigare ägare (flertalet kanske) har nog slagit in på lite andra spår än rent original.
Bygg ihop den så som du vill ha den skulle jag säga. Vill du ha de tidigare stötfångarna kör så. De fästen du visar på bilden ser ju ut som lätt "hemmasmidda". På med lite svart färg så se det lite prydligare ut, lite autosol på stötfångarbladen om du så vill.
Pre-67 fästen är smalare/mindre, och då kommer du få en större glipa i genomföringen i dina skärmar (nu är jag inte expert på 73.or, eller expert i överhuvudtaget). Som du ser på Mr56 bild så ska det även sitta en "gummituta" i skärmen (slitsen).
dörrutorna är som rickard m skriver - s k "one piece rutor", dvs man tar bort ventilationsrutan som sitter upp mot a-stolpen, och har en enhetlig dörruta i "ett stycke". Då måste man ha lite andra skraplister som rickard m länkar till.

Ja du har rätt... 
