1

Hej!
Har köpt ett par std toppar från Custom & Speed Parts.
https://vwcustomspeed.com/produkt/Toppl … elport-kpl

Någon som har erfarenhet av dem här på forumet?

Renoveringen av min 1600 dp pågår och jag funderar på om valet av toppar var bra då jag eftersträvar att få ut lite mer effekt.

Läste om dessa toppar från ACN:
http://vwparts.aircooled.net/ACN-Stocke … s-pair.htm

Hade förmodligen köpt ovan om de hade sålts från Sverige.

CSP skriver inte mycket om topparna på sidan och de har inte så mycket information att ge via mail angående skillnader gentemot orginal-toppar, men jag tänker att det skulle kunna vara samma tillverkare. Nåväl.

Rekommenderas ngn åtgärd på CSP-topparna innan man startar? :-)

Mvh Johan

/Johan

2

För att få ut mer effekt ur originaltoppar krävs kunnande och erfarenhet. CSP-topparna är en bra utgångspunkt för att få ut mer effekt men det krävs handpåläggning av en kunnig person. Alla toppar som säljs kräver ett ventiljobb för att optimeras och och ventilerna behöver slipas för bättre flöde. ACN annons är en typisk amerikansk beskrivning av en i stort sett obearbetad topp som också kräver en del jobb. Jag tänker inte gå in på allt man bör göra för att få ut mer hk ur en VW-topp men det är en hel del jobb att snygga till originaltoppar.

3

joni6851 skrev:

Hej!
Har köpt ett par std toppar från Custom & Speed Parts.
https://vwcustomspeed.com/produkt/Toppl … elport-kpl

Någon som har erfarenhet av dem här på forumet?

Renoveringen av min 1600 dp pågår och jag funderar på om valet av toppar var bra då jag eftersträvar att få ut lite mer effekt.

Läste om dessa toppar från ACN:
http://vwparts.aircooled.net/ACN-Stocke … s-pair.htm

Hade förmodligen köpt ovan om de hade sålts från Sverige.

CSP skriver inte mycket om topparna på sidan och de har inte så mycket information att ge via mail angående skillnader gentemot orginal-toppar, men jag tänker att det skulle kunna vara samma tillverkare. Nåväl.

Rekommenderas ngn åtgärd på CSP-topparna innan man startar? :-)

Mvh Johan

Nästan alla i 1600 utmaningen  använder dessa lock från CSP
Som hasse skrev är det inte fel att frästa om sätena  ( det kräver en del tid i flödsbänken om man skall fila rätt =kunskap )
På Johan d är det enda som är gjort 
Efter som en turbo motor kräver flöde  så var det ett lätt val 
När man laddar 2 bar så lämnar den 321 WHk så det är ett bra val
Har inte kollat i johns(ACN) lock men  det blir dyrare att få hem dom från staterna än att köpa från Csp
Bara för info så har JPM  lock från csp
Det lättaste är att höja kompet till 9,5 statiskt då vaknar det mesta och dubbla IDF plus ett bra avgas ( INGEN BILLIG KINA SKIT SOM EMPI)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Tack för snabba svar!

Känns bättre, köpet från csp var rätt! Även om jag inte gör något nu (saknar kunskap) så kan det tänkas att det sker modifieringar i framtiden.

/Johan

5

PPRMicke skrev:
joni6851 skrev:

Hej!
Har köpt ett par std toppar från Custom & Speed Parts.
https://vwcustomspeed.com/produkt/Toppl … elport-kpl

Någon som har erfarenhet av dem här på forumet?

Renoveringen av min 1600 dp pågår och jag funderar på om valet av toppar var bra då jag eftersträvar att få ut lite mer effekt.

Läste om dessa toppar från ACN:
http://vwparts.aircooled.net/ACN-Stocke … s-pair.htm

Hade förmodligen köpt ovan om de hade sålts från Sverige.

CSP skriver inte mycket om topparna på sidan och de har inte så mycket information att ge via mail angående skillnader gentemot orginal-toppar, men jag tänker att det skulle kunna vara samma tillverkare. Nåväl.

Rekommenderas ngn åtgärd på CSP-topparna innan man startar? :-)

Mvh Johan

Nästan alla i 1600 utmaningen  använder dessa lock från CSP
Som hasse skrev är det inte fel att frästa om sätena  ( det kräver en del tid i flödsbänken om man skall fila rätt =kunskap )
På Johan d är det enda som är gjort 
Efter som en turbo motor kräver flöde  så var det ett lätt val 
När man laddar 2 bar så lämnar den 321 WHk så det är ett bra val
Har inte kollat i johns(ACN) lock men  det blir dyrare att få hem dom från staterna än att köpa från Csp
Bara för info så har JPM  lock från csp
Det lättaste är att höja kompet till 9,5 statiskt då vaknar det mesta och dubbla IDF plus ett bra avgas ( INGEN BILLIG KINA SKIT SOM EMPI)
/// Micke

Tänkte montera ett avgas från Vintage Speed (Taiwan) samt cb2280 (cheater) tillsammans med hd fjädrar, förutom redan nämt, blir övrigt standard. Det enda ångestframkallade köpet är kamföljarna, snålade lite där. När allt snurrar tänker jag att nästa steg är 1.25 vippor samt dubbla IDF (eller Dell). Mvh Johan

/Johan

6

joni6851 skrev:
PPRMicke skrev:
joni6851 skrev:

Hej!
Har köpt ett par std toppar från Custom & Speed Parts.
https://vwcustomspeed.com/produkt/Toppl … elport-kpl

Någon som har erfarenhet av dem här på forumet?

Renoveringen av min 1600 dp pågår och jag funderar på om valet av toppar var bra då jag eftersträvar att få ut lite mer effekt.

Läste om dessa toppar från ACN:
http://vwparts.aircooled.net/ACN-Stocke … s-pair.htm

Hade förmodligen köpt ovan om de hade sålts från Sverige.

CSP skriver inte mycket om topparna på sidan och de har inte så mycket information att ge via mail angående skillnader gentemot orginal-toppar, men jag tänker att det skulle kunna vara samma tillverkare. Nåväl.

Rekommenderas ngn åtgärd på CSP-topparna innan man startar? :-)

Mvh Johan

Nästan alla i 1600 utmaningen  använder dessa lock från CSP
Som hasse skrev är det inte fel att frästa om sätena  ( det kräver en del tid i flödsbänken om man skall fila rätt =kunskap )
På Johan d är det enda som är gjort 
Efter som en turbo motor kräver flöde  så var det ett lätt val 
När man laddar 2 bar så lämnar den 321 WHk så det är ett bra val
Har inte kollat i johns(ACN) lock men  det blir dyrare att få hem dom från staterna än att köpa från Csp
Bara för info så har JPM  lock från csp
Det lättaste är att höja kompet till 9,5 statiskt då vaknar det mesta och dubbla IDF plus ett bra avgas ( INGEN BILLIG KINA SKIT SOM EMPI)
/// Micke

Tänkte montera ett avgas från Vintage Speed (Taiwan) samt cb2280 (cheater) tillsammans med hd fjädrar, förutom redan nämt, blir övrigt standard. Det enda ångestframkallade köpet är kamföljarna, snålade lite där. När allt snurrar tänker jag att nästa steg är 1.25 vippor samt dubbla IDF (eller Dell). Mvh Johan

Det där avgaset om man skall ha Hk nä ( kanske fränt men hk tappar dom
Sen att sätta utväxlade vippor på den kammen är att kasta pengarna i sjön ( det är bra att inte uppfinna hjulet igen Kan inte fatta varför man vill ha höga ventil lyft  på en oportad topp Sen tar resten av kedjan mycket stryk av att öka lyfthöjden För varje halv mm blir det många Kg som skall flyttas  Vi som håller på att leka kollar trycket på varje tiondels mm för att ha så mjuk ventilfjäder som går att använda Och ventilfjäder finns det massor av som skiljer i tryck beroende på hur mycket som ventilen skall lyftas ( varje tiondel är tappat Hk)
SLR har tyska kamföljare satsa på sådant i stället för vipporna 
Man vill ha så lätta saker i kedjan upp till ventilen för man skall behålla tänkta  effekten
En icke modiferad topp brukar man nå gränsen vid cirka 10-11 mm lyft sen tappar man Så vida man inte har duraton som är hög men då är det jävligt att köra med (det viktigaste på en kam är dessa värde för körbarhet )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke