1

trampar man långsamt på bromspedalen så får man en normal reaktion i pedalen och bilen stannar som den ska.
Sätter man foten snabbt på bromspedalen så blir det helt stumt, först när man backar av pedalen lite men fortfarande under tryck så lossnar det direkt och man får en normal pedal igen.

Hbc är ny, ej ATE, men aldrig provad.
Min gissning är att ventilen (inuti hbc) är felgjord och öppnar inte på rätt sätt.

Nån som stött på liknande ?
Är en tidigt 53a, enkretssystem som bromsrenoverats.

1953 25hk

2

Kanske kolven som är för liten i diameter som gör att den hänger sig vid snabb rörelse?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

3

Kanske det, hålet i kolven där tryckpinnen ansluter är mindre i diameter, kanske blir det en sidorörelse i kolv när pedal och tryckpinnen rör sig framåt/uppåt..

1953 25hk

4

Korrekt spel mellan tryckstång och den nya cylindern?

5

Hur mycket av resten i bromssystem är bytt?
Slangarna är ju en källa till problem och kan bli som backventil er men även åt andra hållet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6 Senaste redigerad av chriz (2020-08-25 11:38:28)

Tryckstång med ett litet spel på nån mm i tryckpunkten. Man ser att kolven ligger i viloläge precis vid hålet för behållaren, och övertryckshålet är inte igensatt.

Slangar är nya.

Har en atc hbc inkommande om nån dag.

1953 25hk

7

Monterade en ny reproduktions ATE hbc och inga tendenser alls till stum pedal, fungerar mjukt och fint efter att ha satt tryckstången på rätt längd och luftat igenom allt igen. Det var en kass hbc från ett tidigare inköp, oklart om det är backventilen eller sätet till backventilen i gjutningen som är felgjord, kolven löper fint och cyl.loppet är mkt slätt fortfarande.

1953 25hk