Mors.
Helt ny i forumet och på Vw. Ska hjälpa en vän att byta bottenplåten på vänster sida på en -73;a. Klarar man av det med karossen på? Bultarna släpper så yttersida går nog att lossa hyfsat lätt. Men hur gör jag mot tunneln? Är det bara att kapa och slipa rent och sen svetsa den inre sidan? Antar att jag får borra hål i nya plåten och lite mindre hål i tunnelröret för att få bra svetsar. Men frågan är alltså, går det att göra med karossen på? Vad mer behövs tas loss än de kablar och rör som löper längs tunnelröret?
Nåt annat viktigt nån kan tipsa om? Har en kraftig och bra svets iaf.
Tacksam för alla nyttiga tips.
Gert
Hejsvejs!
Jag skulle rekommendera dig att kolla lite på Youtube, sök på ex vis "vw floor pan replacement" så kommer det fram ett antal filmer om hur man gör. Jag gör detta själv för första gången i dagarna fast på en 67:a endast med youtubefilmerna som instruktion 
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Okej. Ska se vad jag hittar.
Allting går, utom trasiga klockor och rullstolsbundna :-)
Jag tror att när du fått loss golvet kommer du att hitta rostskador i tröskeln, som då måste lagas underifrån.
Men kolla lite här så kan du bestämma hur du ska göra.
https://www.youtube.com/results?search_ … he+Body+On
Hej!
Kan bli väldigt bökigt att göra det utan att lyfta karossen. Och enligt min erfarenhet finns det knappast ngn bubbla som har rostfria trösklar om bottenplattan är paj.
Varför inte lyfta karossen? Det går ändå väldigt fort och är inte särskilt avancerat.
/Ronald
Som ovan sällan det bara rostat på ett ställe...planera in en större översyn ,då man tittar ordentligt är det ofta fullagningar tät massa o dyl som döljer mer synder..
Men plåt är "billigt" och det är inget som inte gjort innan... just do it !!!! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Titta fram på bottenplattan. 73 brukar rosta hejvilt vid infästningen till framvagnen.
rostskador på senare modeller brukar sällan inskränka sig till plattan . . .
allting i framvagnen, under tanken, vid stötdämpartornen,
alla förstärkningsplåtar, men också botten i tunneln, hammarhajshuvudet,
allt rostar . . . kolla memminger/feinecabrios.de,
deras restaureringsidor visar hur man ska göra . . .
om det ska bli rätt . . .
jag fuskar.
it would burn off both of your ears . . . "
