1 Senaste redigerad av Jynnesjö (2020-08-22 16:46:20)

Jag har bytt från 1200 till 1600. Jag har bytt ut de delar som jag rekommenderats, som tryckplatta, startmotor mm. Jag har fräst ur växellådshuset så att det går fritt. Jag har dragit runt motorn för hand. Trots allt så drar startmotorn inte runt motorn, det låter som om den bara snurrar fritt.

Nu tänkte jag kolla om någon med vana av sånt här, kunde komma och hjälpa mig att få fart på grejerna. Bilen står i Ödeshög.

Jag betalar naturligtvis för mig. Någon som kan tänka sig att vara till min hjälp, och samtidigt tjäna en slant på det? Jag skulle helst göra det ganska snart, vill ju ut och åka lite innan säsongen är slut.

Post's attachments

4EF2BC4D-227D-40A5-A809-F6A9876FCEB0.jpeg, 106.68 kb, 640 x 480
4EF2BC4D-227D-40A5-A809-F6A9876FCEB0.jpeg 106.68 kb, 196 downloads since 2020-08-22 

2

Du måste fått fel startmotor, kolla så du inte fått en 12v till 6v startkrans. https://dalhems.com/sv/p/c1e08ac0b2814a … startkrans

Gotobbe på instagram

Bubbla -66
http://www.garaget.org/?car=293139
Bärgning och renovering av Virserumsbussen
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=20958

3

gotobbe skrev:

Du måste fått fel startmotor, kolla så du inte fått en 12v till 6v startkrans. https://dalhems.com/sv/p/c1e08ac0b2814a … startkrans

Kan vara så, men jag har tappat sugen efter många försök, och köper gärna tjänsten istället.

4

Det var ju snopet. Jag passerade genom Ödeshög på väg norrut från Skåne i en Gipsy för några timmar sedan...
Jag är övertygad om att du bara byta startmotor.
Många inlägg i din tråd är inne på samma sak. Det som förvirrar i VW-världen är att 12 volt resp. 6 volt inte bara betecknar en spänning utan även kuggdelning och kuggantal på startmotor resp. svänghjul.
Tyvärr finns det "6-volt för 12 volts spänning" och "12-volts för 6 volts spänning". Det hela blir rörigt 1966-67 ungefär, då VW byter från 109 till 130 kuggar på svänghjulet. Olika länder får då 12 volt på olika årsmodeller.
Svänghjulen har olika antal tänder. "6-volt" har 109 tänder, och "12-volt" har 130. Startmotorerna har 9 tänder oavsett vilket.
Men, startmotorer som ska passa till svänghjul med 109 tänder har en diameter på ca. 29 mm. Startmotorer för 130-tänders-svänghjul är något mindre, ca. 25 mm.
Sitter det rätt grejor ska det funka. Det är inte svårare än så.
(Ursäkta om inlägget skulle vara i den andra tråden istället.)

5

Jean Passepartout skrev:

Det var ju snopet. Jag passerade genom Ödeshög på väg norrut från Skåne i en Gipsy för några timmar sedan...
Jag är övertygad om att du bara byta startmotor.
Många inlägg i din tråd är inne på samma sak. Det som förvirrar i VW-världen är att 12 volt resp. 6 volt inte bara betecknar en spänning utan även kuggdelning och kuggantal på startmotor resp. svänghjul.
Tyvärr finns det "6-volt för 12 volts spänning" och "12-volts för 6 volts spänning". Det hela blir rörigt 1966-67 ungefär, då VW byter från 109 till 130 kuggar på svänghjulet. Olika länder får då 12 volt på olika årsmodeller.
Svänghjulen har olika antal tänder. "6-volt" har 109 tänder, och "12-volt" har 130. Startmotorerna har 9 tänder oavsett vilket.
Men, startmotorer som ska passa till svänghjul med 109 tänder har en diameter på ca. 29 mm. Startmotorer för 130-tänders-svänghjul är något mindre, ca. 25 mm.
Sitter det rätt grejor ska det funka. Det är inte svårare än så.
(Ursäkta om inlägget skulle vara i den andra tråden istället.)

Det var synd, men tack ändå!

Jag är erfaren när det gäller att skruva bil, men jag är som sagt ny på luftkylt. Om jag inte hittar någon som kan hjälpa mig får jag gå igenom allt igen. Jag har fått mycket hjälp av er här på forumet och av de som säljer delar, tyvärr har jag inte lyckats ändå.

Hör gärna av dig om du är ute och åker igen ICQ/ab