26

Tackar Mr 56. Har redan gjort precis som du säger.  ICQ/bs

Lossade dessutom vajrarna för att vara säker på att fjädern kan gå tillbaks maximalt. Resultatet är att jag känner att det blåser lite varmluft, vilket var att vänta. Mao så måste klaffarna läcka. Det jag inte fattar är hur det går till! Nu är det förbaskat svårt att se exakt hur bra de stänger och tätar, men som man ser på ovan bilder så ser det tätt ut och det låter som ett fint mekanisk stopp när de stänger.

Men uppenbarligen är det inte så, och även en liten liten spalt verkar räcka för att luft ska sippra fram och bränna mina kära fötter. Fläkten trycker ju på rätt bra. Därför har jag frågat om någon vet om det ska sitta en tätning på klaffen eller i mothållet, samt hur man i så fall kan få dit den. Vad jag kan se är inte värmeväxlaren öppningsbar. Tror det är en eftermarknadsvariant, är i väldigt fint skick, men är osäker. Satt där när jag köpte bilen för 3 år sedan. Alla komponenter inkl slangarna som går fram till kupén är i mycket bra skick.

Hmm....skulle gärna ta en titt på hur det såg ut när bilen rullade ut från fabriken!

27

Fjädern som håller I mot. .. går det kanske att göra så den klämmer mer..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

28

Ok det var ju bra är det båda som smygläcker?

På din bild ser ju armen nära solenoiden på starten, den kanske tar i?

Hittade det här på The Samba

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … ?p=7017204

"ljushuvud"

29

Tack för Samba länken! Verkar som jag har samma fjäder den dom kallar för OEM lösningen. Dvs fjäder runt axeln. Så kanske är det OEM värmeväxlare trots allt, ser bara FÖR bra ut i skick...
Oavsett, är 99,9 % säker på att problemet inte sitter där. De går inte att stänga spjället mer, det landar mekaniskt. Och ja, båda läcker ungefär lika mycket.

Har försökt hitta bild på själva spjället (och eventuell tätning) men utan framgång. Hoppas fortsatt på att någon har en OEM eller EM värmeväxlare liggande och kan plåta. Annars får det bli till att ta ned dem i vinter igen och denna gång får jag kanske skära upp dem och addera någon slags tätning.  Tog ner dem i vintras och tyckte allt såg bra ut...men det var det visst inte...Mysko. Men detta borde ju ha hänt för fler än mig, samma lösning sedan urminnes tider....

30

Gick och sparka lite i garaget, och hittade en värmekammare som jag inte visste jag hade och jag tror den liknar din.
Och den har Gummitätning ;-)
Tror spindeln är ett extratillbehör ;-)

Post's attachments

IMG_20200822_144351b (Medium).jpg, 145.56 kb, 768 x 813
IMG_20200822_144351b (Medium).jpg 145.56 kb, 205 downloads since 2020-08-22 

IMG_20200822_144431b (Medium).jpg, 172.06 kb, 1034 x 768
IMG_20200822_144431b (Medium).jpg 172.06 kb, 199 downloads since 2020-08-22 

IMG_20200822_144457b (Medium).jpg, 327.05 kb, 1366 x 735
IMG_20200822_144457b (Medium).jpg 327.05 kb, 178 downloads since 2020-08-22 

"ljushuvud"

31

Där ser man! Tack för nedlagd tid!  ICQ/ay Måste vara speciellt gummi som pallar den hettan. Men det ser ut att vara samma klaffar som jag har så tror på detta. Återstår bara att få fatt i tätningarna och få dit dem. Spindeln är lättare, har garaget fullt....

Om ingen sitter på mer info om detta så får jag jobba vidare på detta spår och återkomma i höst när det är slutkört för i år. Tack till Mr 56.

32

BeeGee skrev:

Där ser man! Tack för nedlagd tid!  ICQ/ay Måste vara speciellt gummi som pallar den hettan. Men det ser ut att vara samma klaffar som jag har så tror på detta. Återstår bara att få fatt i tätningarna och få dit dem. Spindeln är lättare, har garaget fullt....

Om ingen sitter på mer info om detta så får jag jobba vidare på detta spår och återkomma i höst när det är slutkört för i år. Tack till Mr 56.

Inga problem.
Nu vet jag ju att jag har de värmekammarna ;-)

Jag tror inte det är nått speciellt gummi.
Och jag tror inte det går att köpa som reservdel.

Jag skulle kolla med närmaste gummi moj om dom har nån gammal tjockare slang som de vill slänga. 
Sen får man klippa till den, och försöka få dit den.

"ljushuvud"