1

Bytte hjullager vänster bak på min swingaxel Typ1 pga. kännbart glapp.

Nu när jag bytt lagret har jag fortfarande kvar glappet, går dock enbart att framkalla när bilen står på hjulen och framträder när man ruckar på hjulet 12/6.
Känner man mellan trumman och skölden så känner man spelet där.
Alla shims och distanser satt rätt före, bytte dock shimsen till de nya som följde med lagret samt. papperspackning enbart mellan sköld och lageröverfallet.

Misstänkte före bytet att det kunde bero på för löst dragen kronmutter så bytte även trumman samtidigt.
Man kan se på drivaxeln att den blivit lite misshandlad i toppen, kan man få detta glapp om spaden är skadad in i lådan?

Någon som haft/har liknande?

2

Har nu även bytt lagret på andra sidan och nu är det likadant där, det "kluckar" rejält i bakhjulen när man gungar plattan (har ingen kaross på) i sidled.
Ingen packning på insidan skölden, dock Permatex.
Rengjort sköldarna ordentligt på båda sidor. Papperspackning och Permatex mellan sköld och lagerhållaren.
Kan det vara distanserna som är slitna eller tryckt ihop sig så de inte bottnar ordentligt?
Kan det bli såhär om fulcrum plattorna (halvmånarna) hamnat fel?Jag har haft båda drivaxlarna ganska långt ut när jag bytte lagren men hjulen snurrar lätt och fint utan oljud.
Har ännu ej fyllt lådan med olja men det borde väl inte spela någon roll?

3

Lite spel brukar man kunna känna utan att det behöver vara fel. Har du ett jätteglapp så kan det bero på att nån satt dit fel lagerhållare. Det har genom åren funnits flera olika. De har olika djup och har du fel sort så glider hela lagret ut och in i hållaren/överfallet.

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-08-12 14:44:35)

som stickan skriver  kan det vara fel detaljer  som sitter ihop
Det finns 5 olika lager hållare  det är samma med distansen ( den som tätar mot packboxen)  som håller lageret på sin plats  sen har man även inre distansen Dom finns i olika längder  beroende på vilken årsmodell
Dina glidplattor (fulcom) skall ha 0.15-0.20 i spel mellan platta o drivaxel 
Har du rätt drivaxlar  till dina rör ?
Är spilinsen rätt längd  ?
Bifogar en länk hur det skall sitta ihop http://vwfiv.se/Repbok/8-Bakaxeln.pdf
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke