Tänkte jämföra min olje och bränsleförbrukning med andras.
I min 1500 bubbla från -69 försvinner 0,65 liter per mil på landsväg, uppmätt efter dagens 35 mils runda.
Oljeåtgången är dessutom marginell.
Motorn har snart snurrat fram 11 000 mil och är helt orenoverad endast stift, brytare och olja har bytits ut.
//Janne H.
ja det låter väl normalt 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Har inte kollat förbrukningen så noga tidigare.
Jämför med motsvarande för Saab V4 på 1700cc och 63 hkr som behöver minst 0,75l/ mil.
Det var nog i det närmast optimala förhållanden under denna resa.
Skillnad på vintern med stadkörning och automatchoke.
Men inte har förbrukningen minskat så som man trott på nya bilar trots all teknik.
nej, men så har man mkt mer effekt också.
nöjde man sig med 40 hp i sin nya volvo fick man nog
ner förbrukningen rejält?!
it would burn off both of your ears . . . "
Jo visserligen fast nya bilar drar rejält när man nyttjar denna effekt.
Min Tiguan drar 0,72 på landsväg och med lite gasa bromsa i stan strax under litern.
Undrar om vi någonsin får se hot vapor tekniken som Henry "Smokey" Yunick jobbade med?
Kanske var det för bra för att användas på bred front, lösningarna vart väl uppköpta och stoppade i malpåse.
Undrar om vi någonsin får se hot vapor tekniken som Henry "Smokey" Yunick jobbade med?
Kanske var det för bra för att användas på bred front, lösningarna vart väl uppköpta och stoppade i malpåse.
De reportagen läste jag i bilsport. Han fick säkert ett erbjudande han inte kunde säga nej till.
Oljeindustrin med flera uppskattade nog inte hans uppfinning.
Tänkte jämföra min olje och bränsleförbrukning med andras.
I min 1500 bubbla från -69 försvinner 0,65 liter per mil på landsväg, uppmätt efter dagens 35 mils runda.
Oljeåtgången är dessutom marginell.
Motorn har snart snurrat fram 11 000 mil och är helt orenoverad endast stift, brytare och olja har bytits ut.
//Janne H.
Jag hade en -61’a med orginal 1300 från en -71’a.
Den drog också ca 0,65 på långkörning. Oljeförbrukningen är inte relevant i sammanhanget då min var revir markerare

Ligger på ca 0,7l/mil blandad körning 50 % stad/50 % landsväg, 1300 motor / Solex 30 PICT 2. Oljeförbrukningen är mindre än 0,5 liter på en säsong som brukar bli 300-400 mil. Normalt? Tja....verkar rimligt!