1

Jag fick ett block av en kompis, han lyckades tappa ena slangen till oljefiltret så det blev skrot...
Motorn fick nytt block och vev och byggdes ihop igen(JPM byggde både första och andra versionen)
Detta blocket är upptaget till 94mm cylindrar, deckat, oljesystemet är fullflödes, många gängade pluggar osv. Ett kanonblock, om det inte var för att ett lagerläge är totalskrot...
Min lilla kunskap säger att det är kört, bara att skrota blocket.  Det är ju djupa repor och styrstiftet är skadat. Jag har inte provat att lossa det än, men även hålet för stiftet lär vara skadat.

Vad tror ni som kan? Bara att skrota det? Eller finns det nått sätt att rädda ett sånt skadat block?
Det kan ju vara så att materialet runt lagetbanan oxå är skadat av värmen som borde ha kommit vid haveriet.

Post's attachments

AE87B56E-B8F8-432D-8C92-DBF694F6311F.jpeg, 402.26 kb, 1008 x 1344
AE87B56E-B8F8-432D-8C92-DBF694F6311F.jpeg 402.26 kb, 154 downloads since 2020-07-30 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Fortsatt liv för blocket avgörs av diametern på lagerlägena. Möjligen går det att arborra till överdimension.

3

Det förstår jag, att diametern och hur grov skadan är, om det går att arborra rent.
Jag tänker mer på styrstiftet, det hålet lär vara kört... kan jag borra det i andra blockhalvan istället? Borde väl bli samma sak?

Angående diameter så verkar faktiskt blocket ha std dimension på lagerlägena, trots att motorn är renoverad och trimmad hos en expert. Detta var kanske ett av få block som inte var uppslaget?
På lagret som satt kvar, det delade ramlagret läser jag STD och jag mäter det till 65,5mm.

Reporna är svåra att mäta djup på, men jag uppskattar det till max en mm.
MÅSTE alla repor bort helt? Eller kan det vara spår av repor kvar mitt i lagerläget? Det borde ju inte påverka funktionen? Lagret bör ju kunna hållas på plats endå, även om det är nån djupare repa kvar?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Du kan börja med att lägga ihop halvorna och se om det har  slagit sig i lager lägena ( där är noga lasse )
Får inte vara mer än 1 mm glapp i delplanet på lager 2 ( delade ) för det skall vara någon ide att jobba vidare på det
Blocket är borrat 0,50 mm  (std vev /65,5) (xxx xxx 471)
Nästan alt går att reparera  i lager lägena  samma med styrstiftet ( man får tillverka som funkar)   
Det är bara tid som krävs  ( pengar )
Jag har så man kan borra upp till 2 mm i övermått   ( varje steg är 0,5 mm)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Micke - tack för svaret.
2mm lär räcka gott, frågan är väl om man hittar lager i den dimensionen? ICQ/ab
Skulle det funka att borra för styrstiftet i andra halvan? Eller borra djupare och tillverka längre stift?

Jag tänkte ringa dig i ett annat ärende Micke. Jag behöver hjälp att bearbeta ett par toppar.
Då kan vi kanske snacka om blocket samtidigt. Så jag får nån indikation på jobb/tid/pengar. Om det är lönt att göra vid.
Jag ringer i veckan  ICQ/ay

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

lasslo skrev:

Micke - tack för svaret.
2mm lär räcka gott, frågan är väl om man hittar lager i den dimensionen? ICQ/ab
:

https://vwcustomspeed.com/produkt/Ramla … 00-x-std-2