Ok, det missade jag
Då var min gissning i början av tråden rätt iaf 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Värme problem
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ok, det missade jag
Då var min gissning i början av tråden rätt iaf 
Okej... nu har det skruvats hela helgen, å nu ser det ljusare ut
Gått igenom och rengort föggarna, justerat flotörerna och nya packningar.
Bränsletrycket på 0.17
Justerat ventilerna
Kollat tändningen på alla 4 cylindrar.
Dock kvarstod problemet tills jag började bolla med tomgångs munstyckena.
Slutade med att det blev 50 på föggen som krånglade och
55 på den som verkade fungera fint.(som tidigare)
Efter justering och synkning så har jag nu alla cylindrar att jobba på ungefär samma temp
Tändningen nu på runt 32 - 33 grader på över 3000varv, då på den remskiva JAG kör med nu!
Lamdan ligger nu på runt 11 på tomgång, gick under 10 tidigare!
Undrar då bara lite med ventilspelet.
Kör med stålstänger, hade tidigare 0 i ventilspel.
Nu 0.10 för att ha lite spel, men börjar det bli lite för mycket eller vad anser ni andra om det??
Okej... nu har det skruvats hela helgen, å nu ser det ljusare ut
![]()
Gått igenom och rengort föggarna, justerat flotörerna och nya packningar.
Bränsletrycket på 0.17
Justerat ventilerna
Kollat tändningen på alla 4 cylindrar.Dock kvarstod problemet tills jag började bolla med tomgångs munstyckena.
Slutade med att det blev 50 på föggen som krånglade och
55 på den som verkade fungera fint.(som tidigare)
Efter justering och synkning så har jag nu alla cylindrar att jobba på ungefär samma temp![]()
Tändningen nu på runt 32 - 33 grader på över 3000varv, då på den remskiva JAG kör med nu!
Lamdan ligger nu på runt 11 på tomgång, gick under 10 tidigare!Undrar då bara lite med ventilspelet.
Kör med stålstänger, hade tidigare 0 i ventilspel.
Nu 0.10 för att ha lite spel, men börjar det bli lite för mycket eller vad anser ni andra om det??
Det var trevligt att det funkar
Jag skulle lägga tomgången på 13.6-13.8 (Co 4.5)
Jag har aldrig förstått varför man kör noll spel och kamtillvekaren säger att det skall vara typ 0,06 tum( 0,13) En Vw motor skall låta lite för den skall må bra
Skulle kamtillverkaren säga 0 spel ja då kör man så
Tävlings bilar ja där kan man köra 0 men frågan jag brukar ställa hur mycket tjänar man på 0 spel när man kör motorn i bromsbänken
Om man mäter cylindertrycket Inte är det 0 spel
Jag vet inte var ni har för bensin i Finland men här i Sverige är det ingen ide att gå över 28 grader på tändningen för det blir bara massa värme över dessa grader
Om det sitter en 009 så bör man ställa tändningen över 3800 varv ( då är vikterna på max)
/// M
PPRMicke: Ett par månader sedan du skrev och undrade vad dom har för bensin i Finland. Jag bor inte där, men vet att dom har 10% etanol i all bensin. Jag vet inte vad det kan påverka i detta fallet, men etanol har ju högre oktantal. När det gäller E85 så har det 104 oktan. Och etanol har en lägre förbränningstemperatur än vad bensin har. Runt 600° C har jag nog sett uppgifter på. (Däremot brinner det fortare än bensin, har jag också sett uppgifter på) Nu är det ju bara 10% så det kanske inte märks så mycket? Bensinen dominerar nog med sina 90%?
PPRMicke: Ett par månader sedan du skrev och undrade vad dom har för bensin i Finland. Jag bor inte där, men vet att dom har 10% etanol i all bensin. Jag vet inte vad det kan påverka i detta fallet, men etanol har ju högre oktantal. När det gäller E85 så har det 104 oktan. Och etanol har en lägre förbränningstemperatur än vad bensin har. Runt 600° C har jag nog sett uppgifter på. (Däremot brinner det fortare än bensin, har jag också sett uppgifter på) Nu är det ju bara 10% så det kanske inte märks så mycket? Bensinen dominerar nog med sina 90%?
Fan vad alla tittar på oktanen
Det är energi innehåll som avgör vad som är bra eller dåligt
Hög oktan dåligt men energi
Alkohol i bränslet är skadligt för gjut aluminum och gulmetaller
Biltillvekarna är väldigt kritiska till en inblandning av 10% sprit
Sen att bestycka med 10% är ett rent helvete på grund av vatten halten i alkoholen
ren Metanol som har avgastemp på 650 G c är kolvana smälta
Etanol är sämre energi innehåll än metanol
Alkohol Brinner snabbt som fan så det inte blir spikningar Det blir hål eller som en skärbrännare genom toppen om det går försnålt
En stackas luftkyld maskin blir ventilena så jäkla varma så styrningana inte vill vara med längre Om man inte har riktiga saker där
/// M
Funderar lite på hur du menar att energiinnehållet är det viktiga? menar du att det inte går att få ut nån effekt med lågt energiinnehåll?
Bensin har högre energiinnehåll än Etanol(E85) som i sin tur har högre energiinnehåll än Metanol som i sin tur har högre energiinnehåll än Nitrometan!
Energiinnehållet är ju däremot helt avgörande om det är låg bränsleförbrukning man är ute efter.
Oktan är väl ändå rätt viktigt för att få ut effekt! ger möjlighet till högre kompression och eller högre laddtryck innan det spikar.
//Roland
Funderar lite på hur du menar att energiinnehållet är det viktiga? menar du att det inte går att få ut nån effekt med lågt energiinnehåll?
Bensin har högre energiinnehåll än Etanol(E85) som i sin tur har högre energiinnehåll än Metanol som i sin tur har högre energiinnehåll än Nitrometan!Energiinnehållet är ju däremot helt avgörande om det är låg bränsleförbrukning man är ute efter.
Oktan är väl ändå rätt viktigt för att få ut effekt! ger möjlighet till högre kompression och eller högre laddtryck innan det spikar.
//Roland
Du har så rätt men en motor som är byggd för soppa som klarar 87 oktan med hög förbränings hastighet
Är det bort kastade pengar att hälla i 98 på en lågkompad maskin
Men det finns saker som skiljer mellan bensin o bensin ( om den är syresatt ) ( sådan var v power )
samma med E85 finns det sådan som även är syresatt
/// M
Det håller jag med om,högre oktan än nödvändigt ger inget extra pulver som en del kanske tror.
//Roland
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Värme problem
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.