1

Hej!

Mätte min tändspole på en 1303S.

Primärlindning 3 ohm
Sekundärlindning 5,85 K ohm

Jag mätte då kablar vad anslutna, det enda jag plockade bort var tändkabeln från tändspole till fördelarlocket, då jag skulle sätta mätprob där......

Inom vilka gränser skall den vara för att räknas som "kurant". Det är en äldre Bosch, antar av "original"-modell.

/ Mattias

2

Att mäta resistans är inte uttömmande för att testa tändspolar, vad du gjort är kollat att den inte har avbrott i lindningarna vid rumstemperatur, detta betyder inte att den är hel bara att den inte är helkass!

Det går att göra vetenskap av tändspoleundersökning men de flesta inklusive mig tillämpar "byta till annan tändspole" som nästa test..

S

ACHTUNG Bitte!

3

Är de inte när dom blir "varma" felen bruka komma?

4

Ja, en av felmoderna är att spolen funkar kall men inte när den blir varm (avbrott eller internt överslag).

Sedan skall spole i drift inte bli så varm att man bränner sig på den...

S

ACHTUNG Bitte!

5 Senaste redigerad av VW1303S (2020-07-22 21:09:32)

Hej!

Och tack för svar.

Förstår mycket väl att mätningen inte berättar allt.

Bilen tänder inte alls, och jag har ingen lust att köpa del på del, utan vill med lite knep och knåp begränsa "bovarna" i dramat. Givetvis har jag sett över fördelarlock, rotor, tändkablar samt rengjort tändstift. Dock har jag inte bytt kondensator eller brytarspetsar........ Man man tycker att den borde åtminstone ge någon reaktion på tändning. Har även dragit 12V direkt till spolen........

Bilen har stått och gav först reaktion på startgas (tände). Men då pumpade inte bensinen som den skulle. Nu när det finns bensin som går runt, så tycker man att den skulle starta, men inte.

Nu vill den inte heller reagera på startgas...........

Tycker ni att tändspolen är steg 1??????

/ Mattias

6

har du rengjort förgasaren  det kan vara mycket bös i den från gammal bensin...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Tändstift som dör är jättevanligt, 4 samtidigt inte så vanligt.

Kolla att du har 12 V fram till brytarspetsen med tändningen på...

ACHTUNG Bitte!

8

Kör man uteslutnings metoden.
Gnista ja eller nej.
Blött stift.
Torrt stift.
Kommer de bränsle. Ta lösslang vid Bränslepump.
Ström 12v på spolen.

Ja kan meddela att original matningen på 12v
Hade smält på många ställen fram till säkringen.
Så ja fick dra ny bak till spolen.
Lade ner en 1.5mm2 .. Original är super tunn.

9

Gör så att du ansluter en speciell testlampa till högspänningsanslutningen på spolen, låt en medhjälpare vrida på nyckeln och kolla om det blir gnista i testlampan. Du kan ju även ta en av de korta tändkablarna och koppla i spolen, sätta i ett tändstift som du jordar med startkabel och kolla.
-Men tändspolar liksom kondensatorer är förbrukningsvara, dessa får oftare värmeslag i vwarma motorrum än i de motorrummen som är öppna nedtill...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-07-24 13:18:43)

Jag brukar göra som Björn säger. Ta en tändkabel med ett stift på och sätta den direkt i tändspolen, jorda stiftet.

Sen ställer jag fördelaren så brytaren är öppen.
Slår på spänningen (tändningen).

Tar en mejsel och kortsluter brytarspetsen nån sekund, och när man släpper kortslutningen ska det bli en blå gnsista.
Gnistam bildas när magnetfältet i primärlindningen kollapsar.

Har man en kamrat kan men be honom kör på starten, blå feta gnistor ska det bli.

Har man brytaspetsar bör primärlindningrn ligga på 3-4 Ohm med 12V  system, för att inte överbelasta brytarspetsarna.

"ljushuvud"