1

Tjena alla.

Har en fråga ang spolarpumpar.
I min 1303S -74 sitter det två stycken, en för vindrutan och en för strålkastarna.

Den till strålkastarna sitter snyggt ihop med tanken och ser uppenbarligt original ut.
Dessvärre är det kass.

Den till vindrutan sitter sisådär fastskruvad men funkar.

Skall det vara två stycken i den modellen eller kan det vara ditsatt en extra för att orginalpumpen är kass?

//Dagge

2

Jag har två i min -74:a
Den ena är en högtryckspump.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

3

Hur sitter pumpen för vindrutan?
Du kanske kan ta ett kort så man ser hur slangarna är dragna.

Mvh Dagge

4

Det var två pumpar på den tiden, en "högtryckspump" till strålkastarna och en med lägre tryck till rutan.
Detta med strålkastarspolning var ju lagstadgat från 1974, jag har inget sådant i min 73.a, där var det pneumatisk spolning från reservdäcket, men utbytt mot en elpump av standrardfabrikat. Om det är till någon nytta, så var dessa båda pumpar gemensamma med samtida golfar och kanske också passater, VW uppfann liksom inga nya grejer, dom plockade från lagerhyllan.
Sedan flera år är det inte längre lag på strålkastarspolning, men jag vet inte om det gäller bilar som tillverkades under tiden lagen fanns...??

Och som sagts, om du inte är så petnoga med originaldelar så finns det massvis med olika spolarpumpar att köpa, inte minst på Biltema.
https://www.biltema.se/soksida/?query=spolarpump

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."