276

Ha! Vilken lurig grej! Fungerade det som önskvärt? ICQ/ay

Buy the ticket, take the ride... - HST

277

Ja, jag tror det funkar iaf. Återstår väl att se om den sliter däck i sommar eller inte  ICQ/bm
Har ställt den med några mm toe in.

Ja, det var detta jag behövde måttet mellan bultar på en wide five fälg. Hålen som inte används på bilden är till 5x205 trummor.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

278

Har även hunnit med rattpimpning 2.0 i helgen  ICQ/ag
Tutringen funkar inte som tutring, man tutar som vanligt på tutan. Så den är mer som en snobbring för ratten   ICQ/ap

Post's attachments

18281737-913A-40D1-9F12-499D1DA82B94.jpeg, 536.09 kb, 1008 x 1344
18281737-913A-40D1-9F12-499D1DA82B94.jpeg 536.09 kb, 264 downloads since 2020-01-19 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

279

lasslo skrev:

Har även hunnit med rattpimpning 2.0 i helgen  ICQ/ag
Tutringen funkar inte som tutring, man tutar som vanligt på tutan. Så den är mer som en snobbring för ratten   ICQ/ap

Vilken tutring använde du ? Borgvald eller ?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

280

lasslo skrev:

Hjulinställning, eller iaf toe in inställning.
Slet lite mycket insida däck innan.
Återstår att se om det funkar och blev rätt  ICQ/be

Ställde du in toe in med belastning?
Jag brukar ställa upp bilen på lämpligt antal Lecablock fram och bak och ställa in framvagn och bakvagn.
Hur mycket ställde du bakvagnen?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

281

Mogge skrev:
lasslo skrev:

Hjulinställning, eller iaf toe in inställning.
Slet lite mycket insida däck innan.
Återstår att se om det funkar och blev rätt  ICQ/be

Ställde du in toe in med belastning?
Jag brukar ställa upp bilen på lämpligt antal Lecablock fram och bak och ställa in framvagn och bakvagn.
Hur mycket ställde du bakvagnen?

Ja, det är därför domkrafterna står under spindlarna ICQ/ab Jag hissade så framvagnen just lättade från pallbockarna.
Bakvagnen stod på ca 1 mm Toe in så den gjorde jag inget med. Den sliter inte däck bak så där var det inte akut ICQ/ab
Hur ska det stå bak?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

282

kisavw skrev:
lasslo skrev:

Har även hunnit med rattpimpning 2.0 i helgen  ICQ/ag
Tutringen funkar inte som tutring, man tutar som vanligt på tutan. Så den är mer som en snobbring för ratten   ICQ/ap

Vilken tutring använde du ? Borgvald eller ?

Jag vet faktiskt inte riktigt vad den tillhört? Denna "tutknapp" satt på. DKW kanske? Det var iaf en Petri tutring.
Kostade 75kr på tradera för nått år sen, så det var värt att göra nått kul av  ICQ/ap

Post's attachments

tutknapp.jpg, 104 kb, 640 x 480
tutknapp.jpg 104 kb, 242 downloads since 2020-01-20 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

283 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-01-20 08:20:47)

Tutknappen är Ford Taunus

"ljushuvud"

284

Mr 56 skrev:

Tutknappen är Ford Taunus

Ja det verkar stämma med ford . ser bra ut så ev kankse man ska kopiera det till min egna 67a .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

285

Generatorbyte.
Nu är jag glad att jag bytte ut pinnskruvarna mot skruvar med insexskalle när jag byggde motorn  ICQ/bp
Istället för motor ur eller iaf lossa fläktkåpa, fläkthjul och grejor så var det bara att demontera tornet och bultarna i kåpan. På 10 min var generatorn ute, ink tid för verktygsletande  ICQ/ap

Jag har nog haft en dålig generator i flera år utan att fatta det... jag har haft för lite kräm i campingbatteriet i flera år. Trodde det var batteriet(gammalt och begagnat) som var kasst, så det byttes i vinter. Nu kom felet tillbaks, kylen kylde inte, stereon hackade osv. Ingen ström igen...
Jag har batteriseparerare för att skydda startbatteriet vid camping, trodde den var kass. Men så mätte jag laddningen, kom precis upp på 13v. Och separatorn är stängd tills 13,3v.
Så det var därför inte campingbatteriet fick laddning, Men det räckte till start.

Kolen i generatorn var riktigt slut, kan det vara anledningen till att den laddar för lite?
Provade med ett nytt relä innan demontering, men samma resultat.

Generatorn är faktiskt det enda jag inte bytt i hela drivlinan sen jag köpte bussen för 17år sen.
Den har följt med över på alla motorbyten.  Så det var kanske dax för ett byte.

Byter till en ny och byter lager, kol i den gamla och lägger på hyllan   ICQ/ay

Post's attachments

2E9D8585-5515-45F7-864B-64E8CDE95F01.jpeg, 828.54 kb, 1008 x 1344
2E9D8585-5515-45F7-864B-64E8CDE95F01.jpeg 828.54 kb, 264 downloads since 2020-06-28 

6718E960-385A-48AF-A3D3-DA743AAAA89C.jpeg, 533.74 kb, 1008 x 1344
6718E960-385A-48AF-A3D3-DA743AAAA89C.jpeg 533.74 kb, 249 downloads since 2020-06-28 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

286

Jag beställde en ny 75a generator, men som nån kanske sett i min ”kräkas över postnord” tråd i babbelavdelningen så valde postnord att inte leverera den... ICQ/be  ICQ/aq

Har ju semester och vill använda bussen nu...
Hittade en oprövad 55a generator med inbyggt relä på vinden.
Bytte lager, putsade över kontaktytor och monterade för att prova.
Den laddade såklart inte...
Jag testade med ghians laddrelä. Då funkade det fint  ICQ/ay
Så nu har jag en fungerande buss och en trasig ghia, tvärtom från imorse  ICQ/bn  ICQ/bl
Men bussen behövs mest nu när det börjar vankas camping.

Imorgonbitti ska jag jaga vidare på min nya generator, jag vill ju fortfarande ha en ny, större.
Då beställer jag ett laddrelä till Ghian samtidigt  ICQ/bf

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

287

ICQ/bi

288

Körde hem från Bohuslän idag, plötsligt blev bussen ny igen  ICQ/ar

Nån som vet hur det funkar med nybilsgaranti och sånt nu? Hoppar det igång av sig själv eller måste jag rapportera det nånstans?  ICQ/ag 

Det är faktiskt andra gången jag nollar den mätaren. Förra gången var 2005 eller 2006 tror jag, utanför Kalmar. Har nog ett pappersfoto på det nånstans.

Post's attachments

F568DD42-F44B-4923-AA73-982FD2E9DD89.jpeg, 465.87 kb, 1008 x 1344
F568DD42-F44B-4923-AA73-982FD2E9DD89.jpeg 465.87 kb, 236 downloads since 2020-07-22 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

289 Senaste redigerad av michaelth (2020-07-22 21:15:32)

ICQ/ag  snyggt "pimpad " mätare ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

290

Snyggt, jag har väl kört 20000 mil, fast med 20 bussar........
Härlig kompis familjen har i den bussen.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

291

Jag fick en trevlig reservdunk av min Mercedestokiga granne som flyttade ICQ/bq
Den passar bra i reservhjulet bakom sätet.
Skönt med 7 liter extra soppa om man skulle missa att tanka eller köra för långt ut i obyggden  ICQ/ay

Post's attachments

92640032-5A1B-432D-B5BC-C3C3138B1741.jpeg, 465.61 kb, 1008 x 1344
92640032-5A1B-432D-B5BC-C3C3138B1741.jpeg 465.61 kb, 263 downloads since 2020-07-30 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

292

vill inte vara sådär, men ser det inte ut som det är lite luft i reservhjulet?

Gillar dunken.

"ljushuvud"

293

Jo, det ser ut så, men det är faktiskt alldeles lagom med luft i reservdäcket.
Det är ett Porsche ”space saver” som jag har pumpat upp eftersom jag inte har kompressor i bilen och att det får plats upp pumpat.
Jag tänkte byta till en vanligt däck, har bara inte blivit färdig till det ännu ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

294 Senaste redigerad av michaelth (2020-07-31 11:28:39)

pumpade upp ett av mina space saver hjul..
https://forumbilder.com/images/2020/05/31/DSCF2488.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/05/31/DSCF2489.md.jpg
kommer från däcks verkstaden där vi hållt på i över en timme med en 150000 kr däckmaskin..
Jag skulle inte ge mig på detta med en vanlig däcks maskin svårigheten är att få loss däcket från fälg vulsten.. och sedan över kanten då däcksidan kämpar emot..
det första däcket är på väg av... ICQ/be iofs det var första gången han sett ett dylikt hjul/ däck.. och då jag är lite rädd om fälgen...
hade inte tid att vänta (skall laga mat till frun) så skall återkomma i eftermiddag, då han förhoppningsvis fått loss bägge.. dom andra 2 får vänta till jag lägger på nya däck.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

295

lasslo skrev:

Har även hunnit med rattpimpning 2.0 i helgen  ICQ/ag
Tutringen funkar inte som tutring, man tutar som vanligt på tutan. Så den är mer som en snobbring för ratten   ICQ/ap

Det finns förresten en sån här Petri tutring på tradera nu, går ut idag
https://www.tradera.com/item/418853592
250kr och inga bud än.. jag fick mer när jag sålde bara ”knappen” på tradera.

Om det var nån som var sugen på att göra nått liknande med ratten.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

296 Senaste redigerad av lasslo (2020-11-07 22:46:40)

Sista turen för iår gick till byggmax  ICQ/ag
Nu väntar lite meck. Byte av toppar, bärarmar och lite annat.
Och försöka hitta varför kopplingspedalen fastnar nere när jag kopplar  ICQ/bn
Är det nån som har ett bra svar på det så är det bara att skriva..
Den stannar nere på golvet, frikopplad. Sen får jag lirka lite med foten, liksom trycka pedalen i sidled fram och tillbaks tills den sakta går uppåt igen.
Jag fattar faktiskt inte vad som kan vara fel? Har ju en Kennedy tryckplatta så kopplingen har bra spänst och borde vilja gå tillbaks..
hittar säkert svar när motorn åker ut.

Post's attachments

0F9F9884-BACF-4445-A946-84B74FB639A8.jpeg, 352.48 kb, 1008 x 1008
0F9F9884-BACF-4445-A946-84B74FB639A8.jpeg 352.48 kb, 188 downloads since 2020-11-07 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

297 Senaste redigerad av michaelth (2020-11-09 00:29:47)

min far hade ett snöre runt pedalen upp till rattstången på sin 66 pu  när jag var liten.. fenomenet var värre på vintern..
friktion i ..axlar??? gammalt fett...

vad blir det för nya toppar på motorn och varför..
Förresten STORT TACK för smidig affär med IRS länkarmarna  ICQ/ay +tack till Yogi som transporterade/levererade.. ICQ/bq

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

298

Får också tacka Lasse för affären med ghiaplåten. Trots att vi inte träffades ICQ/ay
Trevligt att träffas Michael. Klart man ställer upp om man kan, skulle skämmas annars.

299

Ja, där hade vi tur Michael. Att yogi skulle ner till mig och hämta grejor precis när du köpt bärarmar  ICQ/ay
Så tack för smidiga affärer både Michael och Yogi.

Jag ska faktiskt byta till std toppar, har inihelvete stora toppar på nu. CB 044 wedge port, CNC ported och ytterligare ett gäng tuffa ord  ICQ/ab med stora ventiler
Dom är egentligen helt för stora för en lugn bussmotor, men dom ingick i motorn jag köpte i delar för ett antal år sen.
Nu har jag två org toppar inlämnade på uppborrning till 94mm cylindrar och ventilsätesjobb.

Jag tror att det blir en trevligare motor att köra, iaf på lågvarv och mellanregistret

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

300

ICQ/ay låter lite som mitt kommande lågvarvsbygge..
94/69 . nya jpm fixade småventils toppar och "250" graders JPM cam/lyftare.. tror det blir bra.. kammen rekommenderades av Johannes för mina önskemål.
dvs hyfsat låg effekt men mycket körbarhet..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(