Va?! du menar att jag måste besöka lidl? Trodde jag inte skulle ske i första taget. 
Snart med svart bälte i underredesmassa!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Sidor Föregående 1 … 45 46 47 48 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Va?! du menar att jag måste besöka lidl? Trodde jag inte skulle ske i första taget. 
Det är brukligt utomlands, att man anger tillverkningsveckan, inte månaden
Då stämmer det bättre.
3 lidl senare och ingen plasmaskärare... aja vad är en bal på slottet
Det är brukligt utomlands, att man anger tillverkningsveckan, inte månaden
![]()
Då stämmer det bättre.
Men då blir det inget roligt ;-)
Piraten skrev:Det är brukligt utomlands, att man anger tillverkningsveckan, inte månaden
![]()
Då stämmer det bättre.
Men då blir det inget roligt ;-)
Tänkte inte på de.. 
Hmm garaget... vad händer här då..
Kände att jag nog vill ta ett ryck här igen..
Trappan den avstannade då jag inte hittat(på) en bra lätt hållbar (skall ju tåla en 150kg )infästning för dels plattformen . sedan är det ju bra om trappan upp håller för punktbelastningen vid uppfällning.. ev justermån . sen skall fästen för vinchen som drar upp/lyfter trappan tillverkas. väggfästen trappräcke fästen belysning eluttag kablage osv..
plattforms skellettet har hängt provisorikt men nu var det läge att lyftas ner. dels för fortsättning, sedan för att bereda axxess till loftet. behöver ju sommardäcken till 2 av våra bruksbilar. dom rullar iofs på friktions vinterdäck ... saabens vinterdäck blev aldrig monterade och bussen.. tja den behöver inte dylikt(30 års regeln)
så ner åkte den.

Under trappan kommer en vask.. med varmt/kallt vatten. vilken höjd skall den vara på..???
den kommer samsas med ett gammalt förbands skåp, som var i fars verkstad, liksom en mindre skrivpulpet./datorplats. 2 brandsläckare och en torky hållare(eller dylik torkrulle)
och en skräphink som syns på bild.. mycket som skall under trappan/bakom dörren..
en mindre happy vwfe happy life övning genomfördes..

En låghalt gjutjärns gryta som fick lite stumpar påsvetsade .handlade den billigt pga benskadan en övning jag gjorde med Mig/mag svetsen . sedan lite grovslipning innan den fick lite grund/rallymusta..
en pryl mindre i garaget frun glad.
så enkelt att glädja dom små liven 
skulle svarva lite.. insåg att spånlådan inte tömts på något år
det e ju roligare att svarva.. än tömma och den rymmer ju en del..

Sen gick jag över till motorarbete...
Efter en del buss jobb har jag nu så smått börjat med lite utomhusjobb..
Så innan någon säger hyr en grävmaskin..
mitt liv (och gårdsplan) är som en rubriks kub.. dvs inte så lätt att få till saker..
mycket grejer som skall flyttas hela tiden så saker som går enkelt hos vissa går trögt hos mig..
jag började ju för entt bra tag sedan med en leka/betong kant som skall ha ett plank uppå..
kanten är allt mellan 190-70 cm hög.. eller rättare sagt blir det.. anledningen till nivå skilnaden är att tomten lutar men ovankanten kommer bli i nivå med framsidan när allt e klart..och därmed marken utjämnad..mha fyllnadsmassor när gårdsplanen grävs ut inför plattläggning..
började med att gräva mig ner och göra en 18m lång mur 190 cm hög, sedan gick jag runt en hörna och la 2 lekablock mindre under några meter..
nu går jag upp en nivå igen till dvs 9 till 7 till 5.. block.
gårdsplanen..i förgrunden en av våra 3 bruksbilar.. sedan 2 släp framför den tillbyggda garage delen..
grön press en bay eh med en split eh hytt på.. blåbäret nyhemkommen från en 10 dagars utflyckt till Gotland

sidan av garaget.. en massa formskivor, en donator subba och i bakgrunden min T1 -56.
Bay dubbeldörr panel... i myyycket dåligt skick brevid tomtgränsen..
dagens övning... gräva mig ner ca 80 cm ..ca 8 m...svettigt med massor av störiga flugor... grannens katt som skitit..

här slutade jag sist...
nergrävt efter några svetiga timmar.. 10 cm mackadam i botten, armerings nät och återanvänder min gamla form..
hörnan där det ligger 6 (blir 7 block) och övergången till 5..

förhoppningsvis gjuter jag några meter i morgon och gräver vidare... jag har ca 150 leka block kvar att mura, sedan blir det gräva och forma/armera för kanten längs framsidan av gårdsplanen.. därefter gräva ut och fylla med mack sedan 1600st. 400*400 plattor.. och ett 2 m högt plank på kanten...
Vädret här i Blekinge har varit /är mördande varmt.. och min termostat e kass...
men lite mer grävt blev det.. mack och armering..
och torsdag kväll började jag blanda/gjuta voten..ca 7 m..

Tyvärr började det störtregna när jag nästan var klar .. så täckte med div.. och detta är gårdagen.. bort med täckning och formar..

kanske inte det snyggaste men tillräckligt bra..
Men då jag klantade mig fick jag ta T3 an och handla 15 cm block då 19 hade inte funkat.. blev förmodligen lite för mycket mack, eller att formen kom lite högt..
Sen i kväll sågade jag 4 kilformade leka block, och började mura... så trevligt att få lite gjort.. sedan var det annat som pockade.. men åtminstone 10 block/bitar sitter där nu. 

lite i taget ..i morgon skall det visst bli lika jädra varmt...
men på kvällen kanske jag kommer vidare.. 
Bra Micke..lite i taget.. 
jo så e det.. systra min var på besök.. och vi njöt av ac.. dvs innomhus..
men det kommer fler dagar..
känns trevligt att gått från en uppförsbacke till en rak början till fortsatt mur..
Så skönt när saker "linjerar"..
frun kom hem tidigt från jobbet..
jag var inte död trött efter att jobbat hela dagen
det regnade inte.
det var inte grisvarmt..
myggorna höll sig undan..
resultat 200 kg mur och putsbruk blandades med vispen, och jag murade upp 46 lekablock..

dessa ca 8 m mur skall nu få härda(bruket) sen kommer jag borra hål i det översta blocket..
jag skal försöka mig på att kärnborra ut i blocken när dom sitter fast.. på den första muren, 18 m lång, där borrade jag blocken lösa, sedan murade fast dom.
tänker mig att märka ut centrum på sidorna av blocken sedan mura på det översta block lagret och försöka borra det/ in i hålet i lager 2.. ..ca
Hålen är så stor så jag skall kunna gjuta fast ett galvat rör i dom senare, för planket..
happy night !!!
iofs skall jag gräva gjuta mura mer ... men det som är gjort osv...
/ Michael
kämpa på 
Det är bra att Du har frun som driver på då händer det grejor!!
Be henne göra det oftare....
Så skönt när saker "linjerar"..
frun kom hem tidigt från jobbet..
jag var inte död trött efter att jobbat hela dagendet regnade inte.
det var inte grisvarmt..
myggorna höll sig undan..
resultat 200 kg mur och putsbruk blandades med vispen, och jag murade upp 46 lekablock..
dessa ca 8 m mur skall nu få härda(bruket) sen kommer jag borra hål i det översta blocket..
jag skal försöka mig på att kärnborra ut i blocken när dom sitter fast.. på den första muren, 18 m lång, där borrade jag blocken lösa, sedan murade fast dom.
tänker mig att märka ut centrum på sidorna av blocken sedan mura på det översta block lagret och försöka borra det/ in i hålet i lager 2.. ..ca
Hålen är så stor så jag skall kunna gjuta fast ett galvat rör i dom senare, för planket..
happy night !!!![]()
![]()
iofs skall jag gräva gjuta mura mer ... men det som är gjort osv...
/ Michael
Ja du Robert..
som vanligt har du ingen aning, då min fru ,i mitt fall... helt respekterar mig och låter mig göra vad, och vilka projekt jag vill, i min takt utan dumma kommentarer..
och då jag inte har någon tid till när projekten skall vara färdiga, så blir dom just det.. färdiga när dom blir så..
iofs mina bilder speglar verkligheten i realtid.
Så idag borrade jag hålen i blocken jag murade igår, lite spännade för mig då otestat , men det gick bra att få ur kärnan, då ju bruket inte härdat knallhårt än. den följde med upp ur hålet.
borrade/sågade med mina Lidhl hålsågar.. först den o modifierade för början av hålet/styrning. sedan den förlängda genom blocket.
sågade till hörnbitarna för sista mur varvet. passade på att borra hålet i hörnbiten, dom andra har jag märkt ut på sidorna., så resten av övre varvet blir hålsågade när dom är fastmurade...sedan gjuter jag iofs en betongkrona uppå...

Dammig men nöjd, då jag jobbat med flera olika projekt på jobbet under dagen, behövde jag vila lite nu.
får ursäkta att bilderna är någon timme gammla
/ Michael
LECA är ju avsett för statisk belastning uppifrån.
Exempelvis källare murar man inte hela väggar utan att gjuta in betongpelare i väggen som stöd.
Att bara gjuta in rör för ett staket låter klent, då LECA inte är avsett för det.
Men nu vet jag inte hur du tänkt dig det färdiga förståss.
Men i med rörbitar som sticker upp exempelvis 5cm, sen armerar du ovanpå i murens fullängd och svetsar armeringen i rören och formar utanpå och 5cm upp.
Sen gjuter på en 5cm kaka i hela murens längd, kanske med bomberad yta för att det kan bli snyggt....
Eller så förklarar du hur du tänkt så jag slipper vara orolig ;-)
Det ligger armering i skarvarna mellan blocken. Det blir ett lager armering i toppen som gjuts in I 10 cm betong.. har gjort dylikt innan med leka.
Så man kan säga röret blir ingjuta i 50 cm leka/betong.
Större delen av muren kommer bli under jord förutom en del på den långa sträckan.
Om det inte håller får jag göra om och göra rätt. Men tack för omtanken. Visst det kommer bli sidobelastning.tja vi får se..
Planket kommer sidostagas dels i hörnan sedan i bägge ändar så om det ger sig är det i mitten av planket.
Ett mindre Förråd kommer byggas mot planket som oxå kommer hålla i ...så nja jag är inte orolig..
Nej saker jag gör är inte kanske hur man skall göra utan hur jag gör... men går saker fel så berättar jag det och uppskattar all input. 
Bara för jag tycker så bra om Dig passar jag på med 2 inlägg som borde göra Ditt liv lättare- 3 förresten!
1 Din fru- Värdera henne högre! Hon ser till att saker händer- Jag ser ju bilderna
2 Det Mogge säger är helt rätt(som alltid). Jag har gjort 2 tillbyggnader på mitt hus som numer är allt för lite(därför blir det helt nytt framledes) och murat i källarplan- Det funkar det till. En hop överblivna Leca började jag göra en mur av vilket bara är skit då det flyttar,spricker etc- Du ska ha L-stöd. Då hade Du vart klar redan
3 Bonusen i det hela. Gör gärna jobbet själv- Det gör jag, men skäms inte för att ta hjälp av kompisar här och där. Då blir det klart någon gång- och bättre!
Jag vet det sistnämnda inte är Din grej utan Du vill vara forumets självunämnda självplågare och likt Jesus släpa Dig fram längs Ditt eget Golgata...
Då mitt bygglov för nya placet ännu dröjer skiter jag nu i kommun och gör lite hemma-m Jag kommer ju ändå bo här några år till så snart ska jag satsa på bergvärrme och för några dagar sen fällde jag lite trän- Nästa vecka kommer Thomas med grävaren, å snart har min pool kört om Ditt plank.
En pool känns roligare att svettas för än både plank och bergvärme!!
Bara för jag tycker så bra om Dig passar jag på med 2 inlägg som borde göra Ditt liv lättare- 3 förresten!
1 Din fru- Värdera henne högre! Hon ser till att saker händer- Jag ser ju bilderna
2 Det Mogge säger är helt rätt(som alltid). Jag har gjort 2 tillbyggnader på mitt hus som numer är allt för lite(därför blir det helt nytt framledes) och murat i källarplan- Det funkar det till. En hop överblivna Leca började jag göra en mur av vilket bara är skit då det flyttar,spricker etc- Du ska ha L-stöd. Då hade Du vart klar redan3 Bonusen i det hela. Gör gärna jobbet själv- Det gör jag, men skäms inte för att ta hjälp av kompisar här och där. Då blir det klart någon gång- och bättre!
Jag vet det sistnämnda inte är Din grej utan Du vill vara forumets självunämnda självplågare och likt Jesus släpa Dig fram längs Ditt eget Golgata...
Då mitt bygglov för nya placet ännu dröjer skiter jag nu i kommun och gör lite hemma-m Jag kommer ju ändå bo här några år till så snart ska jag satsa på bergvärrme och för några dagar sen fällde jag lite trän- Nästa vecka kommer Thomas med grävaren, å snart har min pool kört om Ditt plank.
En pool känns roligare att svettas för än både plank och bergvärme!!
ROBERT ge dig.
som innan du känner inte mig..
1 ja jag värderar min fru högt. och har altid gjort det!!!
2 detta är inte en stödmur.. utan bara något som staketet sitter i då det får stöd på båda sidor. nej man hade inte kommit in med en grävmaskin . för L stöd. som ju då inte behövs.
3 mina vänner har andra intressen,och måste inte göra saker här, dom har annat att göra. och det är ju ingen panik. och inga grävmaskiner som ändå inte får plats här!!!!
och som innan,detta är ingen tävlan !!!! Fan va vissa har bråttom med allt...
Detta att inte tävla måste vara svårt för dig Robert, då ditt liv verkar vara att komma först, vet inte vad du fått detta från. tappad som barn??
Och dom som inte vill läsa vad jag skriver.typ Robert läs något annat, eller gå och tävla om något. poolbygge eller raktfram åkning eller vara "bäst".????
så gör jag på mitt sätt utan det.
pool nej tack.. du vår gärna ha en, men NEJ jag har inget intresse av det eller sol och värme. bergvärme???
Å OM....det blåser på planket.....OM....Du en dag får upp det??
Så idag borrade jag hålen i blocken jag murade igår, lite spännade för mig då otestat , men det gick bra att få ur kärnan, då ju bruket inte härdat knallhårt än. den följde med upp ur hålet.
borrade/sågade med mina Lidhl hålsågar.. först den o modifierade för början av hålet/styrning. sedan den förlängda genom blocket.
sågade till hörnbitarna för sista mur varvet. passade på att borra hålet i hörnbiten, dom andra har jag märkt ut på sidorna., så resten av övre varvet blir hålsågade när dom är fastmurade...sedan gjuter jag iofs en betongkrona uppå...![]()
Dammig men nöjd, då jag jobbat med flera olika projekt på jobbet under dagen, behövde jag vila lite nu.
får ursäkta att bilderna är någon timme gammla![]()
![]()
![]()
![]()
/ Michael
Blir bra det där: Respekt

Tack Lars...
Jag fortsätter väl med mina egensinniga övningar..
Vi hade en gammal(äldre än mig) murarmästare hemma, han kollade lite på mitt fuskande och tyckte "Det blir bra detta.." frågade om det håller . "Det gör det säkert."
Tja vem vet.. jag kör på i alla fall..
Tack "Mogge" dina tankar om svets fick mig att tänka om lite,
Jag hade innan tänkt att bara lägga 2 järn i blocken..
nu satte /svetsade jag 100mm tvärbitat runt hålen..
Smidigt med kallsågen, på bara några minuter hade jag sågat 50 bitar..
svetsade lite..

Utlagda på muren med ca 50 cm överlapp gjorde 2 av varje för mellan blocken och upppå i betong kronan..

Och sedan började jag mura igen... blev bara några block, tror det var 11 var ett par i slutet på långsidan sedan hörnan och några på den senaste muren.. typ 50 kg bruk.

Såå vad gjorde ni i dag...

körde in det sista av mitt hö inte så jobbigt då jag har en kanon nu för tiden
https://www.youtube.com/watch?v=GBolCAgEQJs
körde in det sista av mitt hö inte så jobbigt då jag har en kanon nu för tiden
https://www.youtube.com/watch?v=GBolCAgEQJs
min far hade en höblåsare , toppmatad man kastade ner höet från hövagnen.. från början drev han den från remskiva med flatrem på hans Fordson major..
senare använde vi en 3 fas stjärn/ triangel kopplad 10?12 hp elmotor .. med rem....
vi brukade åka rutsckana från höloftet ner genom dom blankpolerade rören. när allt hö var uppe...
vårt hö lastades på flakvagnar med endast fram och bak gavel, sedan fick man lägga det till rätta och trampa.. efter det åkte hela familjen på vagnen..2 m upp... 3 barn och mor och far körde.. trevliga tider..
Trevligt att du hänger i..vet hur det är att kämpa med sina projekt.. 
Tja det e ju som man säger... små tuggor...
Jag hoppas allt väl med er och era olika projekt och givetvis lilla doggen
Jag höll på att städa i garaget igår..tänk så mycket verktyg man har.. när man samman ställer dom ibland..
vart lite mycket framdraget efter den lilla ruschen innan semester resan med bussen..
kul att du nämner hänger i... synd att jag inte kunde göra en selfie... (saknar selfipinne )
stoppade in ett 2,5 tums galvat rör 2 m långt drygt. i ett av hålen i lekablocks muren, och gjorde lite "poledance..." hoppas ingen såg det..
muren höll och jag och muren lever vidare...
för att dö en annan dag
Är ganska så trött efter en ganska så stressig dag på jobbet, där alla inte gjort det dom skulle... och vi sist i kedjan "får" fixa problemen.. som vi tyvärr alltid gör..
men visst gillar ju att lösa problem..
ja ja ..
Sidor Föregående 1 … 45 46 47 48 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.