1 Senaste redigerad av pelican (2020-07-16 18:51:11)

Efterlyser "stulen" 1303S har du sett den? Jag blev lurad i en bilaffär.
Färg och modell som på bilden, men VW 1303s var nedplockad i delar då jag köpte den:
https://www.bildtagg.se/bild/w6l122bhh7goehfq9zigtwyp
Den ska med stor sannolikhet finnas i Kalmar/Kronobergs-regionen. Kan finnas på andra ställen också.

Bilder:

Invändigt ser den ut så här:
https://www.bildtagg.se/bild/as1zpirac1r9ejm06si68cb
(yttre lack är betydligt ljusare än blåa lacken som syns på bilden, omlackaderad bil).

Inredningen ser ut så här:
https://www.bildtagg.se/bild/p2pfejryrq0t9wmvtoj71vq

Motorn ser ut så här:
https://www.bildtagg.se/bild/6ipmtgv572xmuh7mtq45yo3

Bakgrund: Jag köpte bilen för 8000 kr. Jag har betalat via banköverföring. Sedan ljuger säljaren mig rakt upp i ansiktet och säger bilen är stulen.

Enligt mig har säljaren själv flyttat på bilen, den är inte stulen. Jo, stulen från mig. Jag har fått reda på i efterhand (igår) att det bara är lögn att bubblan är stulen. Har jag betalt för en bil så är den min. Nu ska jag ha bilen. Volkswagen 1303s. En VW beetle, bubbla.

Jag har lokaliserat vissa delar till bubblan. Den var nedplockad då jag köpte den. Kaross för sig, motor för sig och inredning för sig, lite utspritt på en gård. Kännetecken på bilen är den ljusa blåa färgen som är garagelackad, det syns lättare apelsinskal i lacken på nära håll. Likaså finns en repa i höger dörr som går igenom lacken på ca 5 x 1 cm.

Jag trodde halvt på säljaren i början att bilen blivit stulen, men inte längre av många skäl. Jag fick i går genom egen undersökning reda på massa fakta som gör jag inte alls tror bubblan är stulen utan att säljaren lurat mig. Jag är övertygad om att allt är arrangerat av säljaren i syfte att blåsa mig på 8000kr och lura mig på en bil. EN Volkswagen 1303 S från 1973.

Observera att färgen är ljusblå och inte mörkblå som syns på bilderna, i skarven vid dörr och tak. Den är omklackad och denna blåa färgen visar nyansen på färgen 1303:an har nu: https://i.pinimg.com/originals/fd/85/e4 … fdaac3.jpg
Lacken är inte så blank alls som på bilden utan den är i mattblå lack, men färgen är mycket lik som folkvagnen jag efterlyser har.

Kan någon säga mig vart denna ljusblåa Volkswagen 1303s -73 är? Den finns antingen i ett garage eller skjul. Eller så har den fått ny identitet. Jag kommer leta igenom Google, bilträffar i Sverige och utomlands till jag hittar den. Jag letar ofta på blocket efter den och på Google bildsök. Jag ska hitta bubblan.

Hitintills har jag hittat kofångaren och registreringsskylten till bilen men jag ska hitta hela bilen.

Saker som försvårar idag är: Folkvagnen 1303S är inte registrerad på mig. För säljaren sket i det rent sagt. Men jag har mycket dokumentation som jag inte lägger upp i tråden som visar jag är ägare. Jag kommer be Transportstyrelsen göra utredning på vem som är ägare. Men nu vill jag fysiskt lokalisera bilen. Sedan väntar så klart polisförhör i morgon, jag har redan fått tid. Sedan stämningsansökan till Tingsrätten. Jag har också ringt Transportstyrelsen och dom rådgav mig att göra saker i rätt ordning. Dvs först utreda vem som äger bilen. Sedan när bilen dyker upp så är den min.

2

om du inte fått bilen fysiskt borde ju säljaren betala tillbaka pengarna?? fast du kanske vill ha den..
han kanske fick ett bättre bud och sålde en gång till   ICQ/bu

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av pelican (2020-07-16 18:52:19)

michaelth skrev:

om du inte fått bilen fysiskt borde ju säljaren betala tillbaka pengarna?? fast du kanske vill ha den..
han kanske fick ett bättre bud och sålde en gång till   ICQ/bu

Jag vill ha bilen främst, pengarna i andra hand. Bubblan är fortfarande skriven på han jag köpte den av. Möjligen han ställt undan den. Eller flyttat över en annan identitet till den och sålt den igen. Men jag har hittat främre stötfångare och registreringsskylt till den. Kanske har han skaffat ny stötfångare och bytt registreringsskyltar. Men jag tror egentligen att denna bilen står undangömd någonstans.

4

De låter mycket enklare att anmäla bedrägeri.
Att du köpt en vara utan fått den.
Och kräva 8tusen tillbaka istället

5

6 Senaste redigerad av pelican (2020-07-16 19:17:43)

Vwbugmod skrev:

Ja, visst. Problemet är mest jag definitivt vill ha bilen. Jag var och tittade på många bilar innan jag hittade denna. Jag vill ha en 1303s. Och den skall se okej ut vilket denna gjorde iom den nya lacken. Garagelackad visserligen men helt godkänd enligt mig. Jag tyckte också att den vita inredningen var perfekt, även om den var smutsig.

Ja, vi får se hur det slutar.

7

pelican skrev:
Vwbugmod skrev:

Ja, visst. Problemet är mest jag definitivt vill ha bilen. Jag var och tittade på många bilar innan jag hittade denna. Jag vill ha en 1303s. Och den skall se okej ut vilket denna gjorde iom den nya lacken. Garagelackad visserligen men helt godkänd enligt mig. Jag tyckte också att den vita inredningen var perfekt, även om den var smutsig.

Betalade du innan?
Isåfall borde du betalat när du lastade bilen på trailer

8

Vwbugmod skrev:
pelican skrev:
Vwbugmod skrev:

Betalade du innan?

Jag betalade utifrån en sms-konversation där vi bekräftar att dom 8000 kr är betalning för bilen. Sedan lovade han transportera bilen till mig då jag bor i en annan stad. Sedan förhalade han i månader och blev tillslut arg på mig, då jag vill ha bilen och är inte glad alls på han. Han var ganska talför så jag litade på han, skulle inte gjort det.

9

pelican skrev:
Vwbugmod skrev:
pelican skrev:

Betalade du innan?

Jag betalade utifrån en sms-konversation där vi bekräftar att dom 8000 kr är betalning för bilen. Sedan lovade han transportera bilen till mig då jag bor i en annan stad. Sedan förhalade han i månader och blev tillslut arg på mig, då jag vill ha bilen och är inte glad alls på han. Han var ganska talför så jag litade på han, skulle inte gjort det.

Sjukt tråkigt. Men regnummret är alltså fortfarande skriven på han
Och stöld anmält oxå då

10 Senaste redigerad av pelican (2020-07-16 19:29:45)

Vwbugmod skrev:
pelican skrev:
Vwbugmod skrev:

Betalade du innan?

Sjukt tråkigt. Men regnummret är alltså fortfarande skriven på han Och stöld anmält oxå då

Bubblan är fortfarande skriven på han och har varit det alla åren. Han påstår i ett inspelat samtal att den är stulen och att han kontaktat polisen. Men då jag kontaktar polisen säger dom att bubblan inte alls är anmäld stulen. Likaså finns det vittnen som sett bubblan på samma plats, efter datumet att säljaren sagt att bubblan blivit stulen. Bubblan stod på sin plats för 2 år sedan enligt vittnen. Jag var och gjorde affären där 2016 på sommaren. Alltså 2018 stod bubblan i garaget/ladan. Han ljuger alltså mig rakt upp i ansiktet då han påstår bubblan blivit stulen. Den har stått i garaget i 2 år från att han sade till mig att den var stulen. Sedan har säljaren själv flyttat på bilen då han flyttat därifrån.

11

pelican skrev:
Vwbugmod skrev:
pelican skrev:

Sjukt tråkigt. Men regnummret är alltså fortfarande skriven på han Och stöld anmält oxå då

Bubblan är fortfarande skriven på han och har varit det alla åren. Han påstår i ett inspelat samtal att den är stulen och att han kontaktat polisen. Men då jag kontaktar polisen säger dom att bubblan inte alls är anmäld stulen. Likaså finns det vittnen som sett bubblan på samma plats, efter datumet att säljaren sagt att bubblan blivit stulen. Bubblan stod på sin plats för 2 år sedan enligt vittnen. Jag var och gjorde affären där 2016 på sommaren. Alltså 2018 stod bubblan i garaget/ladan. Han ljuger alltså mig rakt upp i ansiktet då han påstår bubblan blivit stulen. Den har stått i garaget i 2 år från att han sade till mig att den var stulen. Sedan har säljaren själv flyttat på bilen då han flyttat därifrån.

Bara söka på regnummret på bil uppgifter då s
ka de stå där

12

Vwbugmod skrev:
pelican skrev:
Vwbugmod skrev:

Bara söka på regnummret på bil uppgifter då s
ka de stå där

Jag har varit på säljarens nuvarande adress och tittat. Jag hittar inte bubblan där.

13

Jag skulle kräva tillbaka pengarna. Det går att driva det genom kronofogden som privatperson. Att du skulle få bilen efter flera år verkar inte så troligt. Hoppas att du sparat all konversation.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Det är tyvärr så att även om du hittar bilen, kan du inte ta den i besittning. Den tillhör den som står som registrerad ägare. Om du tar bilen ändå begår du en brottslig handling. Du kan bara anmäla bedrägeri på de pengar du har blivit av med. Jag har själv erfarenhet av det. I min ”ungdom”  ville jag ha en Mercedes med allt, hemska tanke, och fick kontakt med en sk. barndomsvän som importerade bilar. De fick tag i en i Tyskland med värsta av allt. Bilen togs in i landet i mitt namn och allt verkade bra. Jag hade lagt en hög handpenning för bilen, den var inte gratis. Bilen försvann när den kommit in i landet och jag fick veta att även om jag hittar den, kan jag inte ta den. Lagen säger att: Jag har inte tagit den i min besittning, när den kom in i landet. Det blir egenmäktigt förfarande, om jag gör det. Det blev rättegång och de blev dömda och fick 6 mån. fängelse

15

Är det inte lite väl sent med att agera först 4 år efter affär?

Gubbjävel; dvs originalfantast

16

Det hela känns lite märkligt?
Varför skriver du inte ut regnummer om du nu letar efter den bilen? Det har ju gått fyra år så bilen kan ju vara helt olik dina bilder, men regnummer bör ju vara samma.

Och att det gått fyra år sen ”affären”? Det framgick väl inte alls i de första inläggen. Det är ju en viktig info om du vill ha hjälp från oss vw folk..

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

17

Fan vad tråkig......

Hur gjorde ni ägar byte på papper eller online..????

Hoppas det löser sej för dej.....

18 Senaste redigerad av pelican (2020-07-18 16:56:47)

Kurtivan skrev:

Kurtivan skrev:

10 år kan jag som privatperson bråka med en annan privatperson om pengar. I första hand vill jag ha bilen, i andra hand vill jag ha pengarna tillbaka. Jag tittade på flera bubblor innan jag hittade denna, som jag ville ha. Polisens förundersökningsledare ansåg inte det var för sent, idag har det varit förhör över telefon.

lasslo skrev:

Det hela känns lite märkligt?
Varför skriver du inte ut regnummer om du nu letar efter den bilen? Det har ju gått fyra år så bilen kan ju vara helt olik dina bilder, men regnummer bör ju vara samma.

Och att det gått fyra år sen ”affären”? Det framgick väl inte alls i de första inläggen. Det är ju en viktig info om du vill ha hjälp från oss vw folk..

Den är inte registrerad på mig utan på säljaren. Ena registreringsskylten hittade jag i förrgår tillsammans med främre kofångare. Det kan peka på att bilen förvaras inom hus någonstans. Möjligen att hela bilen fått ny identitet. Det kan såklart bli knepigt om hela bilen är ombyggd. Fyra år eller 1 vecka är för mig sak samma. Bilen är fortfarande borta.

polomannen skrev:

Fan vad tråkig......

Hur gjorde ni ägar byte på papper eller online..????

Hoppas det löser sej för dej.....

Jag litade på att säljaren skulle leverera bilen som vi kom överens om. Sedan litade jag på säljaren, genom att vi skulle ordnat med ägarbytet efterhand. Alltså att vi skulle göra ägarbytet då jag fick bilen levererad. Nu var ju han ganska pådrivande i att bilen skulle levereras. För min del hade jag kunnat ta den på kärra hem. Men det kanske var en del i planeringen att blåsa mig.

19

Ägarbyte hos transportstyrelsen har inget med ägarskap att göra.
Ett Kvitto behövs och att man tagit bilen i besittning (läs flyttat på den).

Står lite om det här, auktionsrelaterat men ändå en bra beskrivning.
Googla gärna liet mer så ser ni.

https://www.lawline.se/answers/nar-blir … ill-en-bil

"ljushuvud"

20

Mr 56 skrev:

Det blir inte lätt. Personligen så vet jag vart främre registreringsskylt finns och vart kofångaren fram finns. Men jag vet ej vart hela bilen är. Personligen har jag en ljudfil som jag kommer använda med bevis att bilen är min. I ljudfilen diskuterar jag med sälaren vad som hänt med bilen och vi pratar om pengar också som jag betalat. Säljaren jakar till att jag kan få tillbaka mina pengar. (men självfallet så blev det inget mera av det)  Men hittar jag inte hela bilen så blir det problem. Ja polisförhöret är gjort. Och vi får se vad som händer härnäst.

21

Det vore intressant att höra säljarens version av den här puckade affären.

22

pelican skrev:
Mr 56 skrev:

Det blir inte lätt. Personligen så vet jag vart främre registreringsskylt finns och vart kofångaren fram finns. Men jag vet ej vart hela bilen är. Personligen har jag en ljudfil som jag kommer använda med bevis att bilen är min. I ljudfilen diskuterar jag med sälaren vad som hänt med bilen och vi pratar om pengar också som jag betalat. Säljaren jakar till att jag kan få tillbaka mina pengar. (men självfallet så blev det inget mera av det)  Men hittar jag inte hela bilen så blir det problem. Ja polisförhöret är gjort. Och vi får se vad som händer härnäst.

Muntligt avtal är samma som kvitto,men ofta svårare att bevisa.

"ljushuvud"

23

Hans Landelius skrev:

Det vore intressant att höra säljarens version av den här puckade affären.

Ett förslag är att han för sig själv sagt, ja tack till 8000 kr och ja till att också ha kvar sin bil so har ett värde på ca 25 000 kr om den är ihopsatt och besiktigad.

Mr 56 skrev:
pelican skrev:
Mr 56 skrev:

Muntligt avtal är samma som kvitto,men ofta svårare att bevisa.

Ja, det är helt riktigt. Enligt mig så finns ett muntligt avtal om att bilen är min. Enligt mig så är det min bil. Essentiellt är att jag hittar den och i dagsläget vet jag inte. Den kanske körts runt på folkeracebanorna och är skrot, då vill jag inte ha den.

24

Om du far dit. Knacka på. Vad säger han då?

25 Senaste redigerad av pelican (2020-07-21 20:33:51)

Vwbugmod skrev:

Om du far dit. Knacka på. Vad säger han då?

Nja, dels har han stora hundar som gör jag inte tänker knacka på. Sen tror jag han skiter i vilket. Jag har gett han flera försök genom att jag tagit kontakt via facebook och jag har ringt många gånger också. Likaså vet han om han fått 8000 kr. Likaså vet han om bilen inte blev stulen utan allt är påhitt. Så jag låter nu polisen, Tingsrätten och Transportstyrelsen göra jobbet. Problemet med att fysiskt lokalisera bilen vet jag dock inte hur jag ska lösa. Men jag tänker skapa hemsida på nätet och skriva massvis på internet för att hitta bilen. Jag tror den kommer fram till slut, tror jag.