1

Har en gammal turbo liggandes som jag har planer på att sätt på en motor nu men eftersom den legat hos mig i ett antal år och var dammig redan innan så va tanken att se över den.

Fyller jag upp olja i returen så rinner olja ut vid avgasimpellern inget på insugssidan. Blåser jag med tryckluft på oljeingången så blåser det i avgasdelen.

Tog isär hela turbon allt ser superfint ut utom förutom att bakom truckplattan vid avgasimpellern är det lite gäggigt sotigt bläigt.

Som jag ser det så är lekaget ut mot avgasdelen bara ett problem om avrinningen från turbon är dålig. Oljeringen ser som sagt fin ut.

Någon som jobbat med dessa förhistoriska rajay turbos och har ett hum om hur mycket det ska läcka förbi?  ICQ/bw

Post's attachments

IMG_20200714_011337.jpg, 231.89 kb, 640 x 480
IMG_20200714_011337.jpg 231.89 kb, 157 downloads since 2020-07-15 

IMG_20200714_213027.jpg, 218.19 kb, 480 x 640
IMG_20200714_213027.jpg 218.19 kb, 168 downloads since 2020-07-15 

2

Va kör du för lufttryck?
Från kompressor 10bar?
Oljetrycket i motorn är väl runt 2-3kg.
Så de kan väl vara därför den inte klara hålla emot

3

om det läcker där är kolvringen som skall täta dålig ( bör renoveras om det läcker där)
På turbin sidan sitter det en tätning typ kolvring 
Av tidens tand  blir dom dåliga  Sen skall man alltid ha tryck på turbinsidan så att turbinen trycks mot huset  så skall det vara tätt
Om jag inte minns fel skall det sitta strypning typ 1,5-2 mm hål på oljan ( flödet smörjer lagrena )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke