1 Senaste redigerad av Vwbugmod (2020-07-12 22:06:33)

Hej
Körde två 1303s bubblor i helgen.
Det ja märkte direkt var att min är slak i växelspaken
Den andra ja körde hade väldigt tydliga växellägen

Jag har inga problem att växla.
Bara att den gunga i sidled och känns allmänt slak

Vart börja man undersöka och hur åtgärda man de?

2

Kolla vaxelforarbussning och vaxelforarkoppling dom brukar ta slut

https://www.classicvw.se/bubbla-t1-/t1- … cts_id/396
https://www.classicvw.se/bubbla-t1-/t1- … cts_id/395

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3 Senaste redigerad av Vwbugmod (2020-07-13 19:09:11)

Johan W skrev:

Kolla vaxelforarbussning och vaxelforarkoppling dom brukar ta slut

https://www.classicvw.se/bubbla-t1-/t1- … cts_id/396
https://www.classicvw.se/bubbla-t1-/t1- … cts_id/395


Vart börja ja riva? Går de se under bilen?

Va till garaget nyss. De är gungande i sidled som är problemet

4

Skruva bort växelspaken och kolla nedåt bakåt. Där sitter en bussning som troligen är helt slut.
Nu kommer vi till det roliga. För att byta bussningen måste växelföraren tas ut framåt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av Vwbugmod (2020-07-14 00:55:06)

Ja öppnade luckan under baksätet
De är inte reglage armen som glappa.
Håller ja i kopplingen där bak
är växelspaken stum
Glappet fortsätter bakåt in i lådan "neutralt läge"

Fast de kanske är normalt att kunna vippa
Spaken vänster höger i neutral
ICQ/bu   ICQ/bc

6

Ja det är normalt, hur ska du annars kunna växla mellan 1-2 och 3-4?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Svwerker skrev:

Ja det är normalt, hur ska du annars kunna växla mellan 1-2 och 3-4?


Absolut. Du ha ju rätt så
Men man peta med fingret så vippa den vänster
Resp höger.
Borde den inte vara "styvare"

8

Vwbugmod skrev:
Svwerker skrev:

Ja det är normalt, hur ska du annars kunna växla mellan 1-2 och 3-4?


Absolut. Du ha ju rätt så
Men man peta med fingret så vippa den vänster
Resp höger.
Borde den inte vara "styvare"

Mata den med viagra så kanske styvnar  ICQ/ag

Brukar vara rätt sladdriga tycker jag men far aldrig upplevt det som ett problem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Svwerker skrev:

Skruva bort växelspaken och kolla nedåt bakåt. Där sitter en bussning som troligen är helt slut.
Nu kommer vi till det roliga. För att byta bussningen måste växelföraren tas ut framåt.

köpte bussning på Classic till min 65a den är delad så då behöver man inte dra ur stången.
satte även dit växlingsförkortningssats. blev super bra

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

10

77.an skrev:
Svwerker skrev:

Skruva bort växelspaken och kolla nedåt bakåt. Där sitter en bussning som troligen är helt slut.
Nu kommer vi till det roliga. För att byta bussningen måste växelföraren tas ut framåt.

köpte bussning på Classic till min 65a den är delad så då behöver man inte dra ur stången.
satte även dit växlingsförkortningssats. blev super bra

Den är delad så man skall få in den i fästet.. när stången är ute...annars sitter den inte kvar i hålet.. om nu inte ditt hål är helt utslitet.... ICQ/be

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(