26

original 1600? vart tog 1776:an vägen?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

27

Såhär är det...bäst att förklara sig

28

Som sagt bäst att förklara sig. Min kära 1303:a är just nu i fyra delar. Kaross, bottenplatta, motor och låda. Då jag lägger ner så mycket tid på allt annat med bilen vore det en dröm att bygga mig en större motor över vintern. Dock har jag sansat mig då jag inte tror att jag har den kunskap som behövs...har aldrig byggt nån motor förut. Den 1600 jag har är frisk och fin så jag tänkte att jag vill göra nåt kul med den och tänkte att ett par dubbla förgasare kunde vara ett ”lagom” motorprojekt under vintern.

29

Hittat ett par beggade  34 epc...kan det vara nåt?

30

Empi alltså

31

PPRMicke skrev:
michaelth skrev:
PPRMicke skrev:

För info Idf  36or satt på alfa romero (alfsud)  Det är inte samma bestykning som vanliga Idf
Varför jaga sådana när 40orna är lättare att få tag i delar  Med små halsringar på sådan funkar utmärkt
/// Micke

men 36 idf.. är dom möjliga att anpassa till en ovetande vw motor?? svårt??

Det som kräver en del kunskap om alfa idf 36or
Nä jag har inte skrivit ner dom  Dom är jävligt bra  men dom är en katastrof  om man inte vet hur dom funkar
Dom har 5 hål vid spjället mot 3 på std Idf  har även andra borrningar för kanalerna i huset  som alfa bestämde
Har även andra E rör för dom skall funka bra ( där är även kunskaps som gäller)
Till 80-90% av användarna som köper förgasarna tror det är bara att hänga dit dom o tror det funkar
Nä så lätt är det inte
Men man skyller på den stackas förgasaren ( läsa info hur den funkar nä det är inget för VW användaren för det är för dyrt att skaffa sådant)
Hjälp medel som man behöver ha är en BOK om förgasar modellen   Sen en BREDBANDS LAMBDA 
Att inte glömma en låda munstycken ( även den fördyr för vissa) KÖP INGA KINA Munstycken dom är ofta fel i storlek ( det var en trimmare i usa som hade mätt upp 100 munstycken intet var lika stort Gick ut en varning om detta På en grupp i FB)
Köper man FAJS  så skruvar man ur alla munstycke o mäter storlek sen TVÄTTAR man Rent dom ( så skall man alltid göra)
Jag brukar kasta kina munstyckena och sätta dit WEBER då funkar det ( tyvärr är detta ovanligt i VW kretsar men i Folkracingen gör man också detta)
Tyvärr är det den skackars FÖRGASAREN som får hela skulden  Det finns inga dåliga förgasare om dom inte är utslitna eller skitiga   Det är kunskaps brist o snålhet som av gör hur bra det skall funka
Det som man glömmer är det Krävs en del av användren  För det skall bli JÄTTEBRA Är att man behöver mappa dom på rullande landsväg ( redan på 80-90 talet gjorde man detta men det är fördyrt för VW ägaren och då blir det så där (Ni kanske tycker jag är dryg men vill man få det att funka
så måste man göra på detta viset )
Crockett ICT nä dom är annu mer jobb än IDF ( Man skall föda 2 cyllar med en förgasare  IDF 1 till 1)
/// Micke

okey... har både 36 or 4 st från alfor som fungerade  0ch 40mm förgsare  som jag handlat dock vet jag inte om dom kommer från alfa eller .. så tankar finns att montera på vw motorer..
att det inte är plugandplay är jag medveten om..och att även om förgsarna var billiga 0 kr för 36 orna och 1800 för 40 med insug... så är det ju alltid resten kvar.. ICQ/bu  bara...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

32

Crockett skrev:

Empi alltså

EMPI en kina kopia på solex
Köp du någon annat  weber eller Fajs 
Så får du något som funkar   
Jag o EMPI är inte så bra  kompisar ( är inte nöjd med alu mixen Hög zinkhalt i empi  så dom blir mjuka)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

33

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Billiga alfa förgasare är snåljåpens väg in i trimträsket som inte kommer att funka om man inte är villig att göra hemläxan. Jag har fått ett flertal att funka men då krävs det erfarenhet och pengar. Det finns även Dellorto som satt på alfa och dom kräver också mycket jobb. Du måste spärra choken och löda igen chokemunstycket samt se till att chokekolven sitter fast i botten. Nackdelen med Alfaweber är att lågfarten sitter under filtret bredvid huvudmunstycket och blandskruvarna sitter inne i hål. Det är nödvändigt att köra in bilen i bänk innan man monterar den i bil. På dellorto är det samma visa men man kan köpa nya blandskruvar från Alfa1750 i Italien som har sexkant att justera med.

34

Tack för bra svar! Det här forumet är ju fantastiskt

35

Blir till att försöka få tag på ett par Weber 40 IDF och börja där då

36

Killar det känns  som om ni spårat ur lite här. killen vill bygga en bra motor till sin renoverade bubbla.

Så sammanfattning. Ett få blocket AR borrat så du VET att lagerlägerna är bra och be även om att ta upp för större Cyl. Två var beredd på att även en org renovering kostar 25-30tkr 

1776:an har fördelen av att du kan använda tjokväggiga 90,5 cyl vilket ger cylindrar som inte slår sig. Det är även ett vettigt nybörjar bygge med org vev så man slipper ta ur för veven. Sen skuöle jag köpa ett par 044 toppar (Panchito?) 1:25 vippor och nya webber 40. 123 Ignition. Där tror jag du har en trevlig åk motor som bör räcka långt för vardags åka.

Learning by experience is a great way to spend money...