1 Senaste redigerad av =) (2020-07-12 17:00:50)

Hittade en gammal Monark kupévärmare
(antar är en kupęvärmare)  ICQ/bp

Någon som har koll på pris på sådan OM man skulle sälja den?

Blir nog sätta denna i bubblan.

Fyll gärna på med loppisfynd här  ICQ/ab
(Övriga loppisfynd och inte VW relaterat)

Post's attachments

IMG_20200712_173231.jpg, 733.14 kb, 1839 x 1952
IMG_20200712_173231.jpg 733.14 kb, 212 downloads since 2020-07-12 

IMG_20200712_173312.jpg, 170.51 kb, 843 x 837
IMG_20200712_173312.jpg 170.51 kb, 183 downloads since 2020-07-12 

Screenshot_2020-07-12-17-59-04-704_com.google.android.apps.photos.jpg, 285.83 kb, 1080 x 1168
Screenshot_2020-07-12-17-59-04-704_com.google.android.apps.photos.jpg 285.83 kb, 175 downloads since 2020-07-12 

2

Jag visste inte att cykelfabriken Monark hade tillverkat värmefläktar. Men roligt att lära sig något nytt.
Dessvärre måste jag lära ut något lite allvarligare. Värmefläkten har "öppna" oisolerade värmespiraler. Sådan är inte tillåtna i bilar, tyvärr. Det skall (numera) vara inkapslade värmeelement som tål att det t.ex droppar lite vatten på dom utan att något missöde uppstår. Därför faller den bort från bilsammanhang. Men i bostäder är den godkänd. OBS! Bara i torra utrymmen.
Det finns små behändiga kupévärmare som är tänkta och godkända för bilar. Kan kosta ett par hundralappar och uppåt.
Din värmefläkt är visserligen S-märkt, men numera (flera år sedan) är allt sådant elektrisk IP-klassat. Det är två siffervärden på hur beröringsskyddad och damm - vattensäkert en produkt är. Just för tillfället kan jag inte säga vilken IP-klass en kupévämare skall ha, men köper man den i någon butik där man är inriktad på biltillbehör så blir det säkert rätt. Annars är det ju ett försäljningsargument att "Denna fläkt är godkänd till bilar!"
Men spara din fläkt till vintern. Det kanske blir Polarvinter i år.

3

ako483474 skrev:

Jag visste inte att cykelfabriken Monark hade tillverkat värmefläktar. Men roligt att lära sig något nytt.
Dessvärre måste jag lära ut något lite allvarligare. Värmefläkten har "öppna" oisolerade värmespiraler. Sådan är inte tillåtna i bilar, tyvärr. Det skall (numera) vara inkapslade värmeelement som tål att det t.ex droppar lite vatten på dom utan att något missöde uppstår. Därför faller den bort från bilsammanhang. Men i bostäder är den godkänd. OBS! Bara i torra utrymmen.
Det finns små behändiga kupévärmare som är tänkta och godkända för bilar. Kan kosta ett par hundralappar och uppåt.
Din värmefläkt är visserligen S-märkt, men numera (flera år sedan) är allt sådant elektrisk IP-klassat. Det är två siffervärden på hur beröringsskyddad och damm - vattensäkert en produkt är. Just för tillfället kan jag inte säga vilken IP-klass en kupévämare skall ha, men köper man den i någon butik där man är inriktad på biltillbehör så blir det säkert rätt. Annars är det ju ett försäljningsargument att "Denna fläkt är godkänd till bilar!"
Men spara din fläkt till vintern. Det kanske blir Polarvinter i år.

Där ser man, men tycker dock va rätt bra köp ändå.
Sen om priset va för mycket eller för lite det är ju svårt att säga men 40 kr tycker jag den va värd!

4

40kr är OK.
Monark samlare kan nog ge lite mer, men tror inte det är stora pengar i elvärmare.

Och funka den i bilen för länge sen så gör den nog det ännu.
Då fick man veta vad man gjorde och det måste man nu med.

Jag skulle ta isär kabeln och kolla så gummit inet gett upp, och att jordningen funkar fortfarande.
Oavsett om jag skulle köra den inne eller i bussen.

"ljushuvud"

5

En nyfiken fråga till er som har VW-bussar. Om ni vill koppla in t.ex en värmefläkt, har ni då som vi "vattenkylda bilister" ett intag på utsidan av bilen/bussen eller blir det en kabel genom en dörr eller ett fönster?
Finns det elektriska motorvärmare till luftkylda motorer i dag? För många år sedan fanns det, men det blev koksavlagringar från oljan på dom så dom försvann.

6

en dylik värmefläkt användes i min ungdom.. hmm undrar var den står---- ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Om man nu vill väva myror i gobbens byxor så skulle en sån fläkt bli en jämrans frän högtalare..  ICQ/af