1

Hallå där!
Kan någon ge mig ett bra och hållbart recept på vad jag behöver för att bygga om 1600 till 1776. Vill alltså ha inköpslista på delar som behövs. Jag tänkte köra med dubbla Weber 40.
Tack!

2

Här finns lite goda råd.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11227

Bubbla -62

3

Hur ska du använda motorn?
Rejsa
Dra husvagn?
Mysa på långfärder?
Köra den i en Baja?
Köra den i en buss?
Bara handla glass?

Berätta lite hur du ska använda den så kan vi svara bättre.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Som mogge frågar är en mycket viktig sak
Nästa som är viktig hur mycket har du skruvat med 13-1600 maskin
varför 1776 cc   
Nr1 är att blocket är bra i ramlagerlägena sen kan man leka vidare

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Du vill ha en inköpslista?? Mycket begärt. Kanske bättre skriva att du önskar hjälp att skriva en inköpslista. Det låter lite hövligare.

Lattjo lajban med luftkylt.

6

Sorry om mitt inlägg verkade ohövligt...det var inte min mening. Naturligtvis önskar jag hjälp och tips över vilka delar jag bör skaffa. Vill ha bra grejor till bygget bara. Blocket är friskt och jag ska inte rejsa med den...bara finåka.

7

Tumme upp!! Glad sommar

Lattjo lajban med luftkylt.

8

Crockett skrev:

Sorry om mitt inlägg verkade ohövligt...det var inte min mening. Naturligtvis önskar jag hjälp och tips över vilka delar jag bör skaffa. Vill ha bra grejor till bygget bara. Blocket är friskt och jag ska inte rejsa med den...bara finåka.

Varför jag frågade om 1776 är för du får bearbeta block och toppar
När man är igång med detta  så kan det vara bra lämna bort blocket så någon mäter upp lagerlägena  ( som ofta är skadade efter sina +40 år )
samtidigt Arborrar blocket
Men varför inte ha kvar den som en 1600  med dubbla Weber
Tyvärr  är det bottendelen som behövs vara noga med  för det skall finnas livslängd  Den behöver vara i nyskick 
Det som behövs göras är till 99% är arborras i vilket fall
Sen behövs topparna kollas upp så styrningar o ventiler är bra skick utan glapp ( nya kostar cirka 3000kr St)
i båda fall behövs nya cyllar o kolvar  och  man skall passa sig för AA  Till en 1600 funkar det bra med gjutna men 1776 är det semismidda
I båda fallen kommer du sluta på 12-15000 i delar (lite billigare med en 1600)
Vill man ha lite mer kräm i en 1600 så höjer man kompet till 8.5 = fräsa bort kanten i toppen dit med 1,4 vippor så vaknar en 1600 Du hade förgasare  hoppas det var av IDF  typen  sen ett bra avgas så brukar dom vakna bra
Tyvärr har väldigt få fått möjligheten att köra en frisk 1600  och förstå hur bra dom går
Men det är dit val att bygga  motor  1776 är ofta väldigt trevliga  men  om man inte erfarenhet  kan det bli sämre än en dålig 1600 med för vass kam o fräna vippor och förstora ventiler ( oerfaren väljer bara kam nr 2 i listan från någon billig försäljare Sen förstår man inte varför den går så dåligt på tomgång o taskig att köra )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Okej, kanske bara är dumt att bygga sig en större motor. Jag kanske borde hålla mig till till den 1600 som den är då och försöka få lite extra kräm i den. Är det som att skjuta sig själv i foten att bara dra dit dubbla förgasare?

10

Hej

Absolut inte. Bygg din 1776 på bra grejer och med ett bra block och iordningställda toppar som är lite planade enl. tidigare talare. Original kam räcker och ett par dubbla förgasare och avgas
Du får en mycket trevlig motor

Been there done that

Vad är livet utan en boxermotor

11

Det är lite så
Om din maskin är frisk som ofta inte en vw maskin är så kan det göra gott att byta förgasare men även där lätt att skjuta sig själv i foten
Ett råd att in handla förgasar typen IDF   Även där finns det massa skit  som kinesena kopierar ( finns även bra)
TVÅ av den typen så brukar det funka  bra  Har man en sådan ja då har man skapat sig massa jobb
Om man köper kopior så får man plocka isär o göra rent dom för dom slöa kineserna orkar inte göra rent dom
Sen ett bra avgassystem  som inte EMPI har gjort i kina ( EMPI = kina S#"t )
Med lite tänk med std kam o utväxlade vippor  så bör du ligga på 60-70 hk  om Maskin är i ny skick
Om du söker lite här på finns det lite info o trådar hur du skall få ut några hk till för billiga medel
MEN FUSKA INTE Med att tro att blocket är ok för där kan du hitta 30-35 hk( kan vara mer) bara för det går trögt o smörjar dåligt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Det är ju absolut INTE det jag vill...fuska alltså. Grejorna och bygget ska hålla...och det får kosta...har lagt ner så otroligt mycket jobb med karosslyft och allt på denna bil, så vill ha en hållbar och rolig ”spis” till den

13

då tycker jag du ska bygga en 1915 med nytt allt. ett arborrat och upptaget vevhus
("block") är ett startkrav, + en budget på sådär 35´ om du inte har tex förgasarna.
återanvänd vev, stakar, svänghjul, ventilkåpor och kylkåpor, generator, alla skruvar,
drev etc, resten nya grejer.
detta recept gav ca 125 hk i hedemora/avestatrakten.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

14

Crockett skrev:

Det är ju absolut INTE det jag vill...fuska alltså. Grejorna och bygget ska hålla...och det får kosta...har lagt ner så otroligt mycket jobb med karosslyft och allt på denna bil, så vill ha en hållbar och rolig ”spis” till den

Du har PM...

15

kam, toppar och kompression avgörs av användningsområdet,
återkom gärna för detaljerad inköpslista

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

16

Förbaskat...Gick miste om de förgasare jag skulle få köpa. Han ångrade sig

17

Har någon tips på var jag får tag på helst Weber 36:or men även andra är av intresse?

18

Crockett skrev:

Har någon tips på var jag får tag på helst Weber 36:or men även andra är av intresse?

För info Idf  36or satt på alfa romero (alfsud)  Det är inte samma bestykning som vanliga Idf
Varför jaga sådana när 40orna är lättare att få tag i delar  Med små halsringar på sådan funkar utmärkt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

PPRMicke skrev:
Crockett skrev:

Har någon tips på var jag får tag på helst Weber 36:or men även andra är av intresse?

För info Idf  36or satt på alfa romero (alfsud)  Det är inte samma bestykning som vanliga Idf
Varför jaga sådana när 40orna är lättare att få tag i delar  Med små halsringar på sådan funkar utmärkt
/// Micke

men 36 idf.. är dom möjliga att anpassa till en ovetande vw motor?? svårt??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

Det är precis som Micke säger, varför jaga 36:or när 40:or är så mycket enklare att hitta grejor till. Det är lite pyssel att få 36IDF från Alfa att funka bra på en VW.
Men naturligtvis går det. De flesta Alfa-IDF har 30 mm halsringar, vill jag minnas. Det är i största laget för en snäll 1776, och alldeles för stort för en 1600. När jag satte ihop en "lagom" 1600 åt en yngre entusiast i bekantskapskretsen utgick vi från ett par 36IDF från en gammal Alfa.

Halsringar finns på eBay, bl.a. Jag vill minnas vi körde med 26 mm. Emulsionsrören var inte lämpade för VW. f57 kan det ha varit. De åkte ut och ersattes med f11 från bra-att-ha lådan. Chokeanordningen plockades bort. Det kan bli trångt med den kvar, men det går om man vill fixa ett chokereglage. Det behövs dock inte. Sedan stämmer inte accelerationspumpen med 40-44-48 IDF. Den är speciell på 36:orna. Jag är inte någon virtuos på munstycken, så det lämnar jag med varm hand åt specialisterna. Helst specialister med rullande landsväg. Jag nöjer mig med att få maskinen att gå någorlunda och absolut inte för magert. Tror det var 180 luft och 130 huvud. Sen var det lite pyssel med anslutningarna för bränsleslangar, och 36:orna är späckade med vaccuumanslutningar som måste pluggas. Jag vill minnas att det var något pyssel med att få luftfilterna att passa.

Slutsatsen är att visst går det att få 36:or att funka på en VW. Men, enda anledningen att utgå från 36:or är om man har dem i rätt pengar (jättebilligt) och i gott skick.
Räkna med 5-600 kronor för en uppsättning halsringar och nästan lika mycket för en uppsättning emulsionsrör.  En packningssats går också åt om förgasarna inte är nya. 500 kronor till.

Men, börjar man räkna all den tid som går åt till att anpassa 36:orna är det smartare att köpa 40IDF som är anpassade till VW från början.

21

Nu har flera redan skrivit ner alfa 36 idf här, och jag kan bara instämma.
Det är inga större problem att bygga om så dom passar bra på en vw, plugga några bränsleingångar, gänga några hål till luftfiltermontering, plugga lite vacuum hål, demontera choke.

Men det är inte lätt att få dom att gå bra, jag har testat flera olika set, jag lyckades med ett set, men där la jag mycket tid...
Sök här på boxerville, det finns mycket att läsa om idf.
Och jag vill minnas att de flesta 36or har så stora som 32mm halsringar, för stort för en liten motor.

Jag vill sticka ut hakan och rekommendera fajs idf 40, en nytillverkad kinakopia på gamla weber idf  ICQ/ay
Det är många som skriver ner dom förgasarna, förmodligen fler än dom som verkligen testat och är missnöjda  ICQ/ah  Det är lätt att hänga med i en klagokör utan att riktigt ha belägg för det  ICQ/ad
Jag har testat många olika idf förgasare och min amatörmässiga slutsats är att det är mycket lättare att få ett par nya fajs att gå bra, jämfört med gamla weber, iaf gamla 36 & 40mm från alfa.

Så hittar du inga fina gamla weber idf 40, var inte rädd att beställa ett par fajs från kina   ICQ/af

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

22

Tack för bra svar! Guld värt! Har bara Weber i skallen...inte så påläst om Fajs mm, men får kolla upp dessa

23

Annars blir det dubbla Weber 40 anpassade till min motor. Tips på bra ställen för inköp mottages tacksamt ICQ/bq

24

Läste lite om Weber 34 ICT. Kanske bästa alternativet på en original 1600? Var hitta sådana till bästa pris?

25

michaelth skrev:
PPRMicke skrev:
Crockett skrev:

Har någon tips på var jag får tag på helst Weber 36:or men även andra är av intresse?

För info Idf  36or satt på alfa romero (alfsud)  Det är inte samma bestykning som vanliga Idf
Varför jaga sådana när 40orna är lättare att få tag i delar  Med små halsringar på sådan funkar utmärkt
/// Micke

men 36 idf.. är dom möjliga att anpassa till en ovetande vw motor?? svårt??

Det som kräver en del kunskap om alfa idf 36or
Nä jag har inte skrivit ner dom  Dom är jävligt bra  men dom är en katastrof  om man inte vet hur dom funkar
Dom har 5 hål vid spjället mot 3 på std Idf  har även andra borrningar för kanalerna i huset  som alfa bestämde
Har även andra E rör för dom skall funka bra ( där är även kunskaps som gäller)
Till 80-90% av användarna som köper förgasarna tror det är bara att hänga dit dom o tror det funkar
Nä så lätt är det inte
Men man skyller på den stackas förgasaren ( läsa info hur den funkar nä det är inget för VW användaren för det är för dyrt att skaffa sådant)
Hjälp medel som man behöver ha är en BOK om förgasar modellen   Sen en BREDBANDS LAMBDA 
Att inte glömma en låda munstycken ( även den fördyr för vissa) KÖP INGA KINA Munstycken dom är ofta fel i storlek ( det var en trimmare i usa som hade mätt upp 100 munstycken intet var lika stort Gick ut en varning om detta På en grupp i FB)
Köper man FAJS  så skruvar man ur alla munstycke o mäter storlek sen TVÄTTAR man Rent dom ( så skall man alltid göra)
Jag brukar kasta kina munstyckena och sätta dit WEBER då funkar det ( tyvärr är detta ovanligt i VW kretsar men i Folkracingen gör man också detta)
Tyvärr är det den skackars FÖRGASAREN som får hela skulden  Det finns inga dåliga förgasare om dom inte är utslitna eller skitiga   Det är kunskaps brist o snålhet som av gör hur bra det skall funka
Det som man glömmer är det Krävs en del av användren  För det skall bli JÄTTEBRA Är att man behöver mappa dom på rullande landsväg ( redan på 80-90 talet gjorde man detta men det är fördyrt för VW ägaren och då blir det så där (Ni kanske tycker jag är dryg men vill man få det att funka
så måste man göra på detta viset )
Crockett ICT nä dom är annu mer jobb än IDF ( Man skall föda 2 cyllar med en förgasare  IDF 1 till 1)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke