426

Jan-Iver skrev:

Detta takräcket satt på den blå 73:an och Herr´n jag köpte den av sa att räcket kom från en 50-talsbuss någon gång för 20-30 år sedan.
Det ser ut som om att det ska sitta träribbor genom tvärliggarna i alla fall.

Det saknas 4 st fästen till det så om någon mot förmodan skulle läsa här och känna att de har några såna fästen till övers är jag mycket intresserad ICQ/ag  ICQ/aj

Hej, grattis till det snyggaste räcket av alla, och det mest värdelösa...…
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 18&p=5
Börja kolla vid inlägg 110 så ser du hur jag har gjort.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

427

Mogge skrev:
Jan-Iver skrev:

Detta takräcket satt på den blå 73:an och Herr´n jag köpte den av sa att räcket kom från en 50-talsbuss någon gång för 20-30 år sedan.
Det ser ut som om att det ska sitta träribbor genom tvärliggarna i alla fall.

Det saknas 4 st fästen till det så om någon mot förmodan skulle läsa här och känna att de har några såna fästen till övers är jag mycket intresserad ICQ/ag  ICQ/aj

Hej, grattis till det snyggaste räcket av alla, och det mest värdelösa...…
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 18&p=5
Börja kolla vid inlägg 110 så ser du hur jag har gjort.

Ja just det, pop-up takräcket ICQ/ab Jag har ju kollat på din tråd men mindes inte att det var likadant räcke. Ska se om jag får ribbor i mitt efterhand...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

428

Fyra basbelopp (dvs 4 x 47300 kr) blev bubblans försäkringsvärde, jag uppgav ca 20-25' i värde på MHRF´s renoveringsförsäkring som kostar 335 kr per år.  ICQ/aq

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

429

Jan-Iver skrev:
Mogge skrev:
Jan-Iver skrev:

Detta takräcket satt på den blå 73:an och Herr´n jag köpte den av sa att räcket kom från en 50-talsbuss någon gång för 20-30 år sedan.
Det ser ut som om att det ska sitta träribbor genom tvärliggarna i alla fall.

Det saknas 4 st fästen till det så om någon mot förmodan skulle läsa här och känna att de har några såna fästen till övers är jag mycket intresserad ICQ/ag  ICQ/aj

Hej, grattis till det snyggaste räcket av alla, och det mest värdelösa...…
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 18&p=5
Börja kolla vid inlägg 110 så ser du hur jag har gjort.

Ja just det, pop-up takräcket ICQ/ab Jag har ju kollat på din tråd men mindes inte att det var likadant räcke. Ska se om jag får ribbor i mitt efterhand...

Du saknar även bågarna fram och bak.
Jag gjorde 4 nya, då jag var tvungen att lägga dit 2 till pga popuphålet..

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

430

Ja vi får C om jag böjer till ett par bågar, klart bra att ha om man ska lasta.

Dagens VW-övning var att byta hjul på 73:a bussen och få upp den igen på transportkärran.
Jag fick 4 st crome-spoke fälgar med däck som passar bättre än monsterhjulen.. Ganska tungt i och med att ena bakhjulet sitter JÄTTEFAST.
Men med ett kraftigt kedjeblock och feltemavinschen parallellt fick jag upp den.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

431

Igår ägnade jag mig mest att åka båt på älven i den härliga vårvärmen, ca +27 är varmt även för en reumatiker  ICQ/bj 
Idag fällde jag en stor silvertall på framsidan som blivit för stor plus att den gav skugga på solcellerna. Ganska svettigt i den temperaturen.

Dagen idag avslutades i garaget genom att påbörja separationen av kaross och platta. Min plan är att hissa upp bubblan och binda fast karossen i krokarna i taket med spännband och sedan släppa ned lyften med det lösa chassiet på. I teorin funkar det men vi får se i praktiken  ICQ/an

Jag började skruva lös bultarna på ena sidan men någon har smetat dit mängder av typ tectyl eller annan svart massa undertill så det tar en massa tid att skrapa fram bultarna innan hylsan tar  ICQ/ae

Post's attachments

2020-06-02 12.14.00.jpg, 700.87 kb, 1280 x 720
2020-06-02 12.14.00.jpg 700.87 kb, 199 downloads since 2020-06-02 

2020-06-02 19.13.15.jpg, 459.64 kb, 720 x 1280
2020-06-02 19.13.15.jpg 459.64 kb, 190 downloads since 2020-06-02 

2020-06-02 19.13.41.jpg, 433.03 kb, 720 x 1280
2020-06-02 19.13.41.jpg 433.03 kb, 176 downloads since 2020-06-02 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

432 Senaste redigerad av michaelth (2020-06-03 05:44:14)

Ja att separera platta/kaross kan vara en utmaning ibland beroende på Hmm sammanfogning på både in och utsida..
Ser ut som det fattas 2-3 fettnipplar i framvagnen..? Kan vara bra att trycka ut skit regelbundet med nytt fett.
Speciellt med denna typen av lyft... en kompis gjorde sig höga pallbockarna typ över meter ..
som han sätter under sedan backa ut lyften.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

433

Hökögat  ICQ/bq  Jo om det saknas fettnipplar bör de återställas och fettas. Tack för att du uppmärksammade mig på detta michaelth!
Jag har lyft en kaross tidigare med denna lyften och hade bockar under men då hade jag bättre takhöjd där jag hyrde förut. Nuvarande garage jag hyr begränsar detta något så då får det bli spännband i taket.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

434

...idag har jag tvättat bussen bara för att upptäcka en spricka i lacken på taket, spackelspricka... attefytteblä

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

435

Dagens Väwentyr gick som en liten utflykt till Råneå för "måndagsfika" där ortens veteranare samlas om sommaren. Trevligt men inte så många bilar trots det fina varma vädret, typ 29 varma och ingen vind.

Jag har min ipad som radio då den pratar med blåtand till mina hörapparater, mycket bättre än högtalare som försvinner i vindbrus och motorljud  ICQ/be
Genom att jag har försökt att laga luftspjället uppe i taket tidigare och den slarviga djävulen som skruvade bort plåten inte har monterat det tillbaka så då uppkom ett litet sidoprojekt, nämligen att göra ett mer fast montage av plattan i hålet med strömförsörjning eftersom den stod väldigt bra där under den guppiga färden över skogen till Råneå. Det bör väl finns någon trevlig app för hastighet, navigering mm till paddan typ dashboard eller liknande.

Post's attachments

2020-06-22 20.43.23.jpg, 284.21 kb, 720 x 1280
2020-06-22 20.43.23.jpg 284.21 kb, 181 downloads since 2020-06-22 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

436

Semester  ICQ/az  Husvagnsplats på en av de vakraste campingplatserna jag vet, Frevisören Resort ute vid havet mellan Kalix och Haparanda.
Inte så många luftkylda VW´sar men en riktigt cool T4:a synkro tdi fullpackad med off-grid utrustning kom och ställde sig ett par dagar med sina föräldrars vita val. Min vita T5:a står brivid vagnen med markisen utfälld som en valbebis  ICQ/ag
Folk som kommer med sina stor vita valar är oftast väldigt lika till sättet, de parkerar, drar ut sin markis, ställer upp två stolar och ett bord. Där sitter de med en vinpava tills de går och lägger sig. Oftast drar de morgonen därpå...

Post's attachments

2020-06-29 12.39.29.jpg, 415.03 kb, 1280 x 720
2020-06-29 12.39.29.jpg 415.03 kb, 173 downloads since 2020-06-30 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

437

semester e trevligt.. snart utflyckt med vår blåval(blåbäret)  fast vinpavan uteblir liksom lojt sittande i vilstol.. mer raska promenader med vildhunden ICQ/bs (jättesnäll tervurense)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

438

michaelth skrev:

semester e trevligt.. snart utflyckt med vår blåval(blåbäret)  fast vinpavan uteblir liksom lojt sittande i vilstol.. mer raska promenader med vildhunden ICQ/bs (jättesnäll tervurense)

Härligt och god tur med Blåbäret!

Vi åkte hem ett par dagar då vädergudarna beslutade att ge 10 grader och regn och egentligen inte någon värme i sikte... Så jag drog till garaget och fortsatte kaross och plattaseparation på 67:an.
Det kom så långt att jag har skruvat bort ALLA bultar under, inne och i bakre hjulhus. Rattstången och bränsleslangar är lös och kabelhärvan till motorn. Jag blir fort trött pga min reumatism och då försvinner även en del av hjärncellerna tydligen för jag började lossa gasvajjern... normalt en synnerligen enkel historia och behövs ju inte alls lossas för att lyfta karossen. På alla andra motorer jag haft har det varit en liten bult som man enkelt lossar men inte här, här var det en liiiiiten spårskruv insänkt i hålet. Spårskruven är JÄTTEMJUK och den gick inte att rucka utan att förstöra.
Nåväl, i natt när hjärncellerna åter samlades kom jag ihåg att det är speedometervajjern som ska lös, inte gasvajjern.... Detta gör jag kanske senare i dag, eller en annan dag  ICQ/az  ICQ/bu  ICQ/bc  ICQ/bg  ICQ/ah

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

439

Idag vad dagen D med karosslyft, eller plattasänkning om man så säger ICQ/ag Min plan om att lyfta upp hela kärran med enpelarlyften, binda fast karossen i taket för sedan sänka ned plattan fungerade hyfsat bra. Enstaka fel begicks men det tar jag med ett leende.

Se filmen men det är lite nifst där i mitten....  ICQ/aq

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

440

Tillbaka i husvagnen, bussen snyggt parkerad på första parkett ICQ/ag
https://goo.gl/maps/bVVzPVWNtF5BpR7Y8

Post's attachments

2020-07-05 21.22.55 kopia.jpg, 445.6 kb, 1280 x 720
2020-07-05 21.22.55 kopia.jpg 445.6 kb, 172 downloads since 2020-07-05 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

441

Blåbussen rullade idag av släpet ICQ/ag Dvs att jag fick jobbat lös bromstrumman bak så att hjulet rullar igen. Efter mycket värma, bankande och knackande så tog jag fram Ellen och kapade... av handbromsvajern och "spjoiiiing" sa det och så var det fix med den saken  ICQ/bd
Okey jag fattar, gör alla svåra alternativ först och sen det enkla. Vajern ska byta hur som havet framöver och det viktiga nu var att kunna rulla sketen utan större hinder.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

442

Det närmar sig att jag ska sätta Ellen i arbete på plattan, den är vääääldigt rostig. Under mattan där bak på höger sida är det stort sett bara ett hål... Enligt Youtube så bör man mäta hålens avstånd osv för att få en bra träffbild till ihopmonteringen.
Annars, är det annat som är smart att göra nu när karossen är av?

Framvagnen kanske någon vänlig själ berätta för mig vad jag har? Den är alldeles för låg i min smak, däckdimensionen gör ju sitt men den är väl sänkt eller bytt till sänkspindlar eller?

Post's attachments

2020-07-10 15.48.39 zoom.jpg, 165.25 kb, 613 x 356
2020-07-10 15.48.39 zoom.jpg 165.25 kb, 171 downloads since 2020-07-10 

2020-07-10 15.48.39.jpg, 607.26 kb, 1280 x 720
2020-07-10 15.48.39.jpg 607.26 kb, 196 downloads since 2020-07-10 

2020-07-10 15.49.19.jpg, 572.23 kb, 720 x 1280
2020-07-10 15.49.19.jpg 572.23 kb, 180 downloads since 2020-07-10 

2020-07-10 15.49.21.jpg, 518.55 kb, 720 x 1280
2020-07-10 15.49.21.jpg 518.55 kb, 200 downloads since 2020-07-10 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

443

Hej
Du har sänkspindlar på din bubbla, hjulnavet sitter högre än på original spindlar. Vet inte riktig hur mycket det skiljer men minst 6-7cm är det säkert.

T2b taigagrön ´77

444

Om du vill sälja sänkspindlarna /skicka så är jag spekulant... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

445

Som sagt du har sänkspindlar.
Och även sänksatser i mitten på framvagnen, dom är dock justerade till maxhöjd.
Så du kan inte höja mer.
Man byter du till originalspindlar så kan du justera med sänksaterna om du vill ha ner den lite..

Post's attachments

sänk.jpg, 218.68 kb, 720 x 603
sänk.jpg 218.68 kb, 182 downloads since 2020-07-10 

"ljushuvud"

446

Tackar, först ska golvet fixas innan jag eventuellt byter spindlar. Och då vet jag michaelth var dessa postas  ICQ/bk

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

447

Här kommer ett litet sidosprång, ett gött tips till T5:an (eller till vilken nyare bil som helst)
Jag fick detta tips då jag köpte T5:an då den hade grå-vite stötisar men "glömde" bort detta helt tills idag då jag råkade ha varmluftspistolen till hands hemma bredvid bussen.
Egentligen har jag väl inte trott särskilt mycket på tipset att det skulle funka, lite för bra för att vara sant stuk.

På bleka salt-och vädervittrade plastdetaljer, där ska man värma med varmluftpistolen för att återfå en trevlig grå-svart yta igen.

Jo, det funkar superbra, till och med att de blev vattenavstötande istället för att suga åt sig av fukten.  ICQ/af

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

448

Så idag var det dagen D för min allra första svetslagning. I högra framskärmen var det ett mindre rosthål samt ett större på insidan i värmekanalen.
Övningen går ut på att skära bort en bit till frisk plåt och sedan klippa en bit ny plåt och anpassa den till hålet för sedan att punkta fast den innan man gör själva svets-sömmen runt hela. Detta har jag sett på Youtube nu massor med gånger och ser hyggligt enkelt ut.
Allt gick bra helt fram till svetsmomentet, jag har ju som sagt aldrig svetsat förut och inhandlade en ESAB svets på Jula för drygt 3 år sedan. Så jag provade mig fram med styrka, gasmängd, matningshastighet och tyckte att det gick ok på en lös provbit.
När jag skulle svetsa fast den riktiga biten började det hosta och spotta och lät inte alls som en svets borde göra och min skärm var i mitt tycke svår att hantera på / av och samtidigt se vad och var jag svetsade...
Nåväl jag knastrade på där ett tag och det såg för djävligt ut rent sagt så jag ringde min Roland om hjälp. Han kom som ett skott till garaget och kunde konstatera att min ESAB inte funkar som den ska, något med effekten som gör att den inte orkar bränna fast tråden (kan ha missuppfattat en del där)
Men jag höll på tills den är ljustät i alla fall. Slipa samt börja på insidan får jag göra en annan dag...  ICQ/ah  ICQ/bl  ICQ/av  ICQ/at  ICQ/ac

Post's attachments

2020-07-24 16.25.48.jpg, 297.37 kb, 1280 x 720
2020-07-24 16.25.48.jpg 297.37 kb, 166 downloads since 2020-07-24 

2020-07-24 18.04.44.jpg, 66.89 kb, 640 x 360
2020-07-24 18.04.44.jpg 66.89 kb, 165 downloads since 2020-07-24 

2020-07-24 18.24.46.jpg, 48.58 kb, 640 x 360
2020-07-24 18.24.46.jpg 48.58 kb, 163 downloads since 2020-07-24 

2020-07-24 19.14.05.jpg, 91.35 kb, 640 x 360
2020-07-24 19.14.05.jpg 91.35 kb, 164 downloads since 2020-07-24 

2020-07-24 19.18.05.jpg, 378.84 kb, 720 x 1280
2020-07-24 19.18.05.jpg 378.84 kb, 166 downloads since 2020-07-24 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

449

...men varför det är en 1300 (F1089256, 31.12.1966 - 31.07.1967) i en 1967 VW 1500 bubbla förstår jag inte, betyder att motorn är bytt eller?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

450

Inte helt ovanligt att folk bytte till en annan maskin när originalet gav upp och om det då fanns en 1300 i stället... tja shit happens..
man tog det som fanns tillgängligt..typ...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(