1

Jag kopplar in ett spänningsskydd som ska bryta strömmen för kylskåpet och ljudanläggning innan  spänningen sjunker så batteriet tar skada. Trodde det skulle vara simpelt men blir fundersam på minusanslutningarna. Att plus till kylskåpet måste gå över skyddet förstår man givetvis men kan inte minus gå genom karossen? Måste den gå över skyddet också som det är visat på instruktionen? Samma sak för batteriet, kan det inte vara kopplat till kaross?

Mats

Post's attachments

Attachment icon A0449338-2A05-458C-9C4D-326D16C29B76.jpeg 515.47 kb, file has never been downloaded. 

2

Zündfolge skrev:

Jag kopplar in ett spänningsskydd som ska bryta strömmen för kylskåpet och ljudanläggning innan  spänningen sjunker så batteriet tar skada. Trodde det skulle vara simpelt men blir fundersam på minusanslutningarna. Att plus till kylskåpet måste gå över skyddet förstår man givetvis men kan inte minus gå genom karossen? Måste den gå över skyddet också som det är visat på instruktionen? Samma sak för batteriet, kan det inte vara kopplat till kaross?

Mats

Det kopplingsschemat är nog rätt universellt, skall väl även fungera i en båt, där ett skrov av trä eller glasfiberarmerad plast leder ström direkt dåligt, inte alls.
Men spänningsskyddets minus bör nog kopplas direkt till batteriminus ändå, då det kan bli en massa spänningsfall om du kopplar det till chassiminus, och då kan det tänkas att det stänger av ditt kylskåp även om batterispänningen är god.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Zündfolge (2020-07-07 22:37:08)

Jo jag var också inne på att det var universellt eller principiellt. Det är långt till batteriet och vägen dit krokig och besvärlig. Så jag jordade i chassit. Allt funkar som det ska än. Jag får komplettera med spänningsmätare för att se vad som händer när spänningen sjunker.

Post's attachments

534D96EC-A4F1-4E47-9407-6E43589B11A1.jpeg, 260.42 kb, 1280 x 958
534D96EC-A4F1-4E47-9407-6E43589B11A1.jpeg 260.42 kb, 37 downloads since 2020-07-07 

4

Zündfolge skrev:

Jo jag var också inne på att det var universellt eller principiellt. Det är långt till batteriet och vägen dit krokig och besvärlig. Så jag jordade i chassit. Allt funkar som det ska än. Jag får komplettera med spänningsmätare för att se vad som händer när spänningen sjunker.

Nåväl, det blir nog bra, bättre om du lägger taggbrickor under skuvskallarna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."