1

Hej. Dags för oljebyte, och funderar på vilken viskositet jag ska välja? Är 20W-50 bra till en original 34-hästare som gått drygt 7.000mil och endast körs på sommaren? Eller rekommenderas något annat?

2

1961 rekommenderade VW  10W-30 olja.

Och då motorn också är beroende av oljekylning, så är inte tjockare olja att rekommendera den pumpas runt långsammare= varmare motor.

Om din motor är så glapp och sliten att du behöver 50 olja för att få upp oljetryck så är det nog läge att renovera, istället.

"ljushuvud"

3

Hej. Jag har inte kört på 20w-50 tidigare, utan 10w-40 om jag inte minns fel. Blev dock lite osäker när jag såg någon rekommendation om den tjockare. Tror inte min min motor är särskilt sliten heller, då den går mjukt och fint. Tack för tipset!  ICQ/bs

4

Folkafahrer skrev:

Hej. Dags för oljebyte, och funderar på vilken viskositet jag ska välja? Är 20W-50 bra till en original 34-hästare som gått drygt 7.000mil och endast körs på sommaren? Eller rekommenderas något annat?

livs tiden på en vw motor 7-10000 mil enligt VW
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Folkafahrer skrev:

Hej. Jag har inte kört på 20w-50 tidigare, utan 10w-40 om jag inte minns fel. Blev dock lite osäker när jag såg någon rekommendation om den tjockare. Tror inte min min motor är särskilt sliten heller, då den går mjukt och fint. Tack för tipset!  ICQ/bs

Enl min mening är det en Urban myth att man ska ha 50 olja i en gammal sliten motor, för det hade man förr.
Även jag har kört med ren 50 olja i en utsliten Ford Sidventilare för det sa man att man skulle. 1liter på 30 mil.
13.50 litern men det var billigare än att renovera.

Men nu kör jag med 20W -40 sen 30 år tillbaka som Ford rekommenderade, och ingen motor har skurit för mig (än:-)).

Som PPRMicke säger så vid 7000 så närmar man sig slutet på livslängden på en VW motor.

"ljushuvud"

6

Det var ju munter läsning en lördagkväll må jag säga...   ICQ/be Men ett uppvaknande också. Byter väl olja som vanligt och hoppas att min motor tuffar på ett tag till, trots att den kanske ska anses vara på ruinens brant. Trevlig helg och tack för input.

7

Folkafahrer,
don´t believe the urban myth... That a vokswagen engine will self destruct after 80.000 km.

Nyckel till ett långt liv ligger i två saker:
1. justera ventilerna OFTA
2. byta olja OFTA

Efter drygt trettio år med luftkylda folkvagnar av alla slag är detta min slutsats. Jag har haft folkvagnar som bara gått 7-8000 mil, men som varit sopslut. Fullt med avlagringar invändigt, och alla klassiska kännetecken på en tvärslut motor. Axialspel av astronomiskt slag, vevstaksglapp, kolvslammer... Alla de motorer som havererat för mig har varit motorer där tidigare ägare slarvat med oljebyte.

För drygt 15 år sedan (tiden går fort) hade jag förmånen att överta ägandet av en pedantskött folkvagn. Norrlandskörd, rostfri och oklanderligt servad. Då hade den gått ca 7000 mil.  Vad jag inte visste då jag köpte bilen var att det skulle bli ett experiment. För ett år sedan hade bilen passerat 15.00 mil, dvs de flesta mil som bilen gått hade den gjort i min ägo som entusiastbil/sommarbruksbil. Jag tog ut motorn och demonterade den. Resultatet var förvånande.

Blocket var inte slitet. "Alla" vet att man "måste" arborra ett VW-block när man ska renovera motorn. Detta block hade varken axiellt eller radiellt slitage. Topparna lämnade jag till JPM, som bytte avgasstyrningarna. Inte för att det var helt nödvändigt, utan för att motorn ändå var i delar. Insugningssstyrningarna var helt inom toleransen. Alla andra delar var förvånansvärt fräscha. Kamaxel och lyftare är nästan i nyskick. Min egen förklaring till detta är:
1.    Täta ventiljusteringar
2.    Täta oljebyten
Det blev till en liten ritual att plocka bort ventilkåporna och justera ventilspelet flera gånger per säsong. På så vis fick aldrig ventilspelet bli för stort (skrammel och slitage av lyftare, kam, justerskruvar och annat) eller för litet (otäta ventiler, ingen värmeöverföring mellan ventil och säte, sämre kompression och därmed spikningar). På samma vis bytte jag olja efter 3-400 mil utan undantag. En luftkyld 12/13/15/600 har inget oljefilter, utan bara en liten larvig sil som på sin höjd kan fånga upp mellanstora bitar av kolvringar. Efter några hundra mil blir oljan full med små metallpartiklar som fungerar som flytande slipmedel. Det bara är så. Oljans smörjande egenskaper slutar i och för sig inte att fungera, men eftersom det saknas oljefilter är det bara att byta efter 3-400 mil. VW-motorn är byggd för täta oljebyten. Det går bara åt 2,5 liter. Byt olja ofta!
En annan erfarenhet är skillnaden mellan syntet- och mineralolja. I skrivande stund kan jag inte minnas vem som gjorde testet, men syntetolja i motorn sänkte oljetemperaturen mätbart. Men, den temperatur som mättes var oljetempen i sumpen. När man mätte temperaturen på topparna visade det sig att den var högre med syntetolja än med mineralolja! Det visade sig att mineraloljan var bättre på att transportera värme än syntetoljan. En VW-motor är inte bara luftkyld, utan till stor del oljekyld. Att hålla ned temperaturen på topparna är en annan nyckel till långt liv för en VW-motor. Flera gånger när jag införskaffat en VW jag inte behöver och kört hem märker man tydliga tecken på en varm motor. Det knäpper och knakar om motorn och den känns allmänt ”varm”. I samtliga fall har motorn varit fylld med syntetolja med låg (modern) viskositet. I med 20w/50 så blir det bra igen. Jag har flera gånger åkt på skidsemester i norra Sverige med gamla folkvagnar. Det har aldrig varit några som helst problem med 20w/50, inte ens om det varit minus 20 grader på natten. Det viktiga är att motorn får ta tid på sig att bli varm innan man kör iväg. Mitt råd är att spara den tunnflytande syntetoljan till de moderna bruksbilarna där den passar perfekt.
Med risk att bli tjatig. Kör med 20w/50 och byt efter 400 mil. Frågan om vilken olja man ska har är nästan av religiös art. Jag följer BMW-forum (MC) på nätet, och där finns det filurer som är övertygade att deras motorer kommer att självförstöras om det inte står ”BMW” på oljeflaskan, eftersom tillverkarna använder speciella, märkesbundna, substanser som är ett måste för somliga märken. På med foliehattarna folk!

Och, Folkafahrer, inte heller din bil kommer att självförstöras efter 7000 mil. Om du kontrollerar ventilspelet med jämna mellanrum, byter olja OFTA och inte tokvarvar kommer den att gå minst dubbelt så långt utan problem.  Just my 50 cents.

8 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-07-05 14:08:03)

Folkafahrer skrev:

Det var ju munter läsning en lördagkväll må jag säga...   ICQ/be Men ett uppvaknande också. Byter väl olja som vanligt och hoppas att min motor tuffar på ett tag till, trots att den kanske ska anses vara på ruinens brant. Trevlig helg och tack för input.

Ta det inte så.
Utan nu vet du mer om vad som kan hända så du inte behöver bli överraskad.

Och ju längre du kan köra desto roligare.

Forden som drog 1 liter på 30 mil nedan, gör det forfarande efter 40år, utan renovering, jag har pratat med nuvarande ägare, och frågade om den drog olja?
Jo massor sa ha :-)

Det fanns en anledning att VW delade ut medaljer för som som kört tiotusenmil, det var inte alla som lyckades med det.

Och det är säkert som Jean Passepartout säger att det berodde på dåligt underhåll, när bilarna blivit några år gamla.

VW rekomenderar oljebyte var 500mil om man inte kör i stan då är det 250 mil. Lite skillnad från Frugans Honda där man byter vid 2000mil.

Vad det gäller olja så är det en djungel alla vet hur det ska vara, även jag :-)
Du får skaffa dig en egen uppfattning;-)

jag kör med det fabrikanten rekommenderar. Och byter enl fabrikantens rekomendationer eller lite oftare.

Min 945 LTT från 1997 kör jag 10w40 byter var femtontusende mil (har kört tjugofemtusen mil med den tills nu).
Mina Ford Sidventilare kör jag med mineral 20W-40 byter var trehundrademil.
Frugans VW cab kommer att få gå tvåhundrafemtiomil med 10-30 olja.

Trots att jag inte justerat ventilspelet på mina tjugofemtusen mil i 945'an eller tusentals mil med mina sidventilare.

Så ska jag följa VW rekommendationen och justera ventilspelet därefter.

Man bör komma ihåg att Folkorna är gamla bilar och "kräver" rundsmörjning och service och oljebyten, mycket tätare än bilar som är nyare.

Byt olja kolla ventilspelet och njut av sommaren. ICQ/ay

Post's attachments

olja1.JPG, 145.16 kb, 872 x 899
olja1.JPG 145.16 kb, 189 downloads since 2020-07-05 

olja2.JPG, 133.14 kb, 894 x 882
olja2.JPG 133.14 kb, 164 downloads since 2020-07-05 

"ljushuvud"

9

Tack för alla tips och råd. Självklart förstår jag att dåtidens mototer inte är lika slitstarka som många modernare. Och bilen är ju över 50 år gammal. Jag kör inte många mil per år, så även mycket stillastående kan ju påverka slitaget inne i motorn. Ska justera ventiler, och fortsätta byta olja ofta. Som sagt, tack alla, och ett uppvaknande skadar inte ibland, även om man inbillar sig att ens egna grejer alltid kommer att fungera...  ICQ/bq Trevlig sommar på er!