Har en 1500 typ1 med skivbromsar fram med 130/4 och vill ha den bulcirkeln bak. Passar trummor 130/4 rakt av bak eller måste det till bearbetning av något slag. Har korta axlar bak
Gjorde samma sak för drygt trettio år sen, så ursäkta om minnet är svagt. Du behöver även byta bromssköldarna och handbromsvajern. Bra för då blir det bredare backar, 40mm, på köpet. Nån gång hade jag en distans på axeln, då gängan var för kort. Minns inte riktigt vid vilken kombination det var. Handbromsen: Man behöver tillverka en bussning, då rören i karossen är några centimeter för korta. Man borrar och svarvar en "klump" som sticks i karossröret och har anpassning till vajerhöljet i andra änden. Hela härligheten klyvs och sätts runt vajern. Kanske en slangklämma att hålla ihop med.
Gjorde samma sak för drygt trettio år sen, så ursäkta om minnet är svagt. Du behöver även byta bromssköldarna och handbromsvajern. Bra för då blir det bredare backar, 40mm, på köpet. Nån gång hade jag en distans på axeln, då gängan var för kort. Minns inte riktigt vid vilken kombination det var. Handbromsen: Man behöver tillverka en bussning, då rören i karossen är några centimeter för korta. Man borrar och svarvar en "klump" som sticks i karossröret och har anpassning till vajerhöljet i andra änden. Hela härligheten klyvs och sätts runt vajern. Kanske en slangklämma att hålla ihop med.
Ok är det olika dia på trummorna oxå? Det är alltså inte bara att byta. Någon som har kört med spacers från 205 till 130? Vet det bygger men håller det eller blir de utmattning av materialet
Diameter på typ 1 trummorna är 230mm. Endast typ3 och typ 2, undantag de första, har 250 mm.
Inga problem att byta trummor, men navet på trumman med 4 x 130 är längre och bär svarvas för att muutern skall gå på axeln.
Diameter på typ 1 trummorna är 230mm. Endast typ3 och typ 2, undantag de första, har 250 mm.
Inga problem att byta trummor, men navet på trumman med 4 x 130 är längre och bär svarvas för att muutern skall gå på axeln.
Ok tackar. Antar det är på utsidan trumman man får skära av lite då. Samt borra hål så man kommer åt att justera backarna
Borra trumman behövs inte, sköldar för 4×130 med bredare backar har ju hål för justering från baksidan.
Handbromswirar vet jag heller inte varför de ska bytas, armen sitter på samma ställe oavsett backbredd.
Enda gången det ska behöva göras är om du har en äldre platta/låda där vajrarna går in bakifrån?
Jag bytte då inte när jag konverterade.
Ett större problem är att lådor med 5/205 fram tom-65 har avledning utav ev oljeläckage med hjälp utav en "snabel" som kastar ut oljan ut genom trumman.
Från -66 och framåt så avleds den genom ett hål i lageröverfallet och bakåt genom skölden.
Ska du köra korta axlar måste du således leta upp axelrör från 66-67 för att göra det enkelt.
-68 och framåt kom långa axlar med lång splines och därmed också ett annat lageröverfall där lagret har en annan position på djupet om du förstår vad jag menar.
Går att lösa men kräver en del mätande då du måste bearbeta trumman på både utsidan/insidan.
Dessutom måste breda distansen slipas utav på bredden och den är härdad och kräver rejäl planslipmaskin.
Hör utav dig om du behöver mer info, har gjort båda ovanstående varianterna 
Hmmr. Kanske var handbromsvajerbytet påkallat av att jag gjorde IRS-konvertering. Minnet är bra, men kort. Bra om du slipper byta. Tigg till dig en skrottrumma och börja testa. Man kan ju "svarva" med vinkelslipen, för att prova. Men sikta gärna på de bredare bromsbanden. Bromsar är bra.