1

Hejsan jag har en -54 Typ 1 pendelaxel låda. . Dvs där hela lådan klyva längs mitten  det sitter en trumma och 2 drivaxel rör på (resterna av) växellådan..
Så hur demontera drivaxlar a enklast... är med begränsat av verktyg och en myyyycket ärgade låda.. demonterar plåt kåpor med 14 nyckel från sidorna på lådan..
Måste har ha bort trummor (trumma) och ytter röret först eller går det att demontera axlarna utan? Allt är mycket rostigt och ärgat. .. mvh michael

Ps. Anledning till detta är att förfoppningsvis använda axlarna på en 69 låda?? Går det? DS.
Svar så fort som möjligt gärna...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2

På en splitcase-växellåda måste du klyva hela lådan för att få loss drivaxlarna. Till skillnad från senare helsynkade lådor där axlarna sitter i differentialen med en bricka och en låsring är drivaxlarna på splitcase monterade inifrån differentialhusets halvor. Du måste alltså dela på lådan först, och sen ta ut hela paketet med diffhus och båda drivaxlarna. Därefter kan du dela diffhuset. Sätt upp det i differentialhushållaren VW664 så går det lättare ICQ/bs . Det går naturligtvis att klyva diffen även utan detta.

Du måste ta loss bromstrummorna. Det är möjligt att låta drivaxelrören sitta kvar på växellådshalvorna, men det blir lite bökigt när halva växellådshuset ska dras bort från drivaxeln på en sida med drivaxelrör, damask och bromssköld med backar som hänger med. Men det går om du bara ska slakta och ta ut diff- och drivaxelpaketet så fort som möjligt.

Om jag skulle göra det quick and dirty skulle jag lossa stora muttern och ta bort bromstrumman. Lossa de sex muttrarna som håller flänsen inne vid växellådan. Dra bort drivaxelröret komplett med sköld, bromsgrejor och lageröverfall. Det enda som kan hålla emot lite är o-ringen innanför lagertätningen, men det går att dra av drivaxelröret komplett med rubbet bara muttern och trumman är borta. Då har du ett växellådshus med två nakna drivaxlar som hänger ut på sidorna. Därefter klyver man huset. Glöm inte att växelförarhuset, ”noskonen”, också måste bort innan du kan dela på lådan.

Du kommer att svära när växellådan ändå inte vill dela på sig. Då upptäcker du att du glömt att lossa skruven som sitter i svänghjulshuset under urtrampningsaxeln. ICQ/ag

3

Men varför vill du ha korta drivaxlar på en 68? Mycket kort kan man sammanfatta drivaxlar ungefär som:
upp till 1966 (alla typer av växellådor) = korta axlar och korta splines
1967 = långa axlar och korta splines
1968 och nyare = långa axlar och långa splines.

Här är nyttig info: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=597158

4 Senaste redigerad av michaelth (2020-07-05 12:51:35)

Okey... då lådan var mycket ärgade. .. den låg i gräset bakom verkstaden sedan ca 50 år.. jag hade då lyft av karossen från plattan på den 54 jag fick som 7 års års present. Jag hade en typ3 motor 1600 12 volt. Så jag hävde av lådan och mha ett egenkonstuerat främre fäste (vinkel/platjärn) sattes 67 lådan fast.. sen blev det rundor på ängarna ..ratt stång fastskruvat i lite brädor..  karossen hamnade på träklossar.. (bort ruttnade och på senare år ersatta men karossen är "patinerad/rostig som f " ja plattan finns kvar...
Jo axlarna...
Jag har en 69 platta med pendelaxelar.  Tanke... ta ytterdelar från "lång axel" ytter rör. 
Kort axlar.  Och kortade ytter rör. Med detta blir det den smalaste standardaxel spårvidd en med möjlighet till fälgar som kan bredda inåt.
Ja givetvis måste torrisions röret kortas då..och svärden modifieras. .. ICQ/ad  petitesser i samman hanget..
Varför det... jo en p 356 kaross över plattan.. men omborrade trummor för 5*130 porsche spacesawer 5,5 *15 breddade innåt med 2 tum dvs 7,5 tum breda innanför  en 55 pre A  plast kaross...

Nej inget måste vara enkelt och inte säkert att det blir såhär heller...

Men tack för hjälpen.. ICQ/ay
Lyckades med handslägga hugg mejsel bila upp den redan delvis öppna lådan... ICQ/ah  och få ut axel diff axel enhet... kanske tillockmed tar en vinkel Harry och delar diffenheten nu för framtida mer demontering. .jag får se hur svårt enheten vill delas sig... utan vw verktyg.... (enklare transport)   ICQ/be  ICQ/aq

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Dom där drivaxlana från spitlådan är lite klenare än dom som kom 61 > vid spaden
(Hårdare härdade )

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Hmm. Okey..ja gratis e dom I alla fall..hur mycket mindre tåliga är dom då?

Vet om en 64 plåt soltaks bubbla med mycket rost utan rutor och inredning men med motor låda..och identitet... för 4 k...
så vem vet kanske handlar den....och hugger upp...

Men hur få isär dvs få loss axlarna från klumpen? Nu pratar vi splitcase lådan, dvs det jag nu har. ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

michaelth skrev:

Hmm. Okey..ja gratis e dom I alla fall..hur mycket mindre tåliga är dom då?

Vet om en 64 plåt soltaks bubbla med mycket rost utan rutor och inredning men med motor låda..och identitet... för 4 k...
så vem vet kanske handlar den....och hugger upp...

Men hur få isär dvs få loss axlarna från klumpen? Nu pratar vi splitcase lådan, dvs det jag nu har. ..

Så man inte använder dom  ( några som jag känner har tagit dom på backen )Men om man tillverkar något för 25hk  sen trimmar till 30 Kan man fråga sig varför vw byggde en ny låda o resten av komponeterna till starkare när man kom med 34 hk
Man delar på lådan o plockar ur diffklumpen så  kommer man åt låsningen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

För att få ut axlarna tar du bort bultarna som håller kronhjulet (17 hylsa). Du måste sen slå ut sprinten som går till axeln för spindeldreven så får du ut den andra axeln.

9

Hans Landelius skrev:

För att få ut axlarna tar du bort bultarna som håller kronhjulet (17 hylsa). Du måste sen slå ut sprinten som går till axeln för spindeldreven så får du ut den andra axeln.

Tack hans precis den ifo jag ville ha ICQ/ay  ICQ/bs
När jag nu vet att dessa axlar är dåliga../ sämre..än senare pendel axlar.. förutom nyare pendelaxelar. . Vad finns det  för starkare nya pendelaxelar. ??.
Kanske någon säger
Irs bakvagn... nu går det inte på detta bygget eftersom plattan kortas och karossen inte förblir original bubbla.OCH DÅ FÅR MAN IHTE LAGLIGT BYTA TILL DET.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

michaelth skrev:
Hans Landelius skrev:

För att få ut axlarna tar du bort bultarna som håller kronhjulet (17 hylsa). Du måste sen slå ut sprinten som går till axeln för spindeldreven så får du ut den andra axeln.

Tack hans precis den ifo jag ville ha ICQ/ay  ICQ/bs
När jag nu vet att dessa axlar är dåliga../ sämre..än senare pendel axlar.. förutom nyare pendelaxelar. . Vad finns det  för starkare nya pendelaxelar. ??.
Kanske någon säger
Irs bakvagn... nu går det inte på detta bygget eftersom plattan kortas och karossen inte förblir original bubbla.OCH DÅ FÅR MAN IHTE LAGLIGT BYTA TILL DET.

Om du väljer 61-66  så har du så du klarar dig länge
Dom klarar mer än 150 hk

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke