1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2020-06-20 07:12:55)

Finns flera gamla trådar om brytarlöst tändning men jag undrar vad som gäller nu 2020.

Fördelare Bosch #1235 552 2056 Motor: 126A modell 1967 med 200 timmar + 300 mil på sig.

Såg i gamla trådar att det fanns email till pålitliga säljare men har inte fått svar.

Så tacksam för tips om märke, inköpsställe eller web samt typ/model av brytarlös tändning.

Tänker på att köpa insats till min nuvarande fördelare men är öppen för andra alternativ som att köpa hela färdiga fördelaren.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Kolla på https://detzner-motorsport.shop/. Finns mycket att välja på. Seriös firma.

3

Hjälpsam kille på simonbbc.com
Svara på alla mina "dumma " frågor innan köp

4

http://www.123ignition.se/produkter.php

Det finns till flera VW-modeller.

5

Svarar här också...

Om jag förstod rätt så var din fördelare nos/ny. Jag skulle ha behållit den om inte vakuumdosan är trasig (gör ett lopat rör eller "herdekrok" till vakuumslangen så att den inte går sönder). Vakuum enbart fördelare är simpla, lätta att renovera och inte mkt som kan gå sönder i dem förutom vakuumdosan.

Du har antingen 2-delade brytarspetsar (mässingstången de sitter på är fast i fördelaren) eller mer troligt så är det 1-delade (mässingstången en del av brytarna), då med bosch nummer 1237013057. Vill du ha elektroniskt så tror jag då att pertronix 1847V passar (får du dubbelkolla). 1237013057 och de senare 1237013044 brytarna (till SVDA) är ganska lika bara att kabeln går ut åt ett annat håll så kanske kan man få ett sådant brytarlöst kit att fungera?

Övriga delar din fördelare använder:

Lock: 1235522056 (1235522193 samma men lackad utsida), Beru VK106 eller VK321
Rotor: 1234332107, 1234332215 (samma som SVDA). Beru EVL029
Kondensator: 1237330245 finns fler som passar med olika längd på kabeln, ..245 är 24,5cm/ längst och utbytes standard idag men ..069, 089, 119, mfl passar också/ samma passning i princip hela mitten på 60-talet -> på vakuum enbart fördelare.

Beru gör bra lock/rotorer (tyska) men jag tror de är på väg ut ur produktion, de är lite svårare att hitta i lager numer? Deras kondensatorer tillverkas i Turkiet/ är samma som nya Bosch (inte bästa ryktet). Vill du inte byta till brytarlöst har jag NOS tyska kondensatorer.

1237013057 (1-delad)
https://www.classicvw.se/thumb.php?src=images/products/121108.073037.jpg&q=80&cc=000000&w=500&h=500&zc=2

1237013044 (1-delad)
https://www.classicvw.se/thumb.php?src=images/products/121108.073112.jpg&q=80&cc=000000&w=500&h=500&zc=2

1237013039 (2-delad)
https://www.classicvw.se/thumb.php?src=images/products/121108.073817.jpg&q=80&cc=000000&w=500&h=500&zc=2

6

Frederik skrev:

Svarar här också...

Om jag förstod rätt så var din fördelare nos/ny. Jag skulle ha behållit den om inte vakuumdosan är trasig (gör ett lopat rör eller "herdekrok" till vakuumslangen så att den inte går sönder). Vakuum enbart fördelare är simpla, lätta att renovera och inte mkt som kan gå sönder i dem förutom vakuumdosan.

Du har antingen 2-delade brytarspetsar (mässingstången de sitter på är fast i fördelaren) eller mer troligt så är det 1-delade (mässingstången en del av brytarna), då med bosch nummer 1237013057. Vill du ha elektroniskt så tror jag då att pertronix 1847V passar (får du dubbelkolla). 1237013057 och de senare 1237013044 brytarna (till SVDA) är ganska lika bara att kabeln går ut åt ett annat håll så kanske kan man få ett sådant brytarlöst kit att fungera?

Övriga delar din fördelare använder:

Lock: 1235522056 (1235522193 samma men lackad utsida), Beru VK106 eller VK321
Rotor: 1234332107, 1234332215 (samma som SVDA). Beru EVL029
Kondensator: 1237330245 finns fler som passar med olika längd på kabeln, ..245 är 24,5cm/ längst och utbytes standard idag men ..069, 089, 119, mfl passar också/ samma passning i princip hela mitten på 60-talet -> på vakuum enbart fördelare.

Beru gör bra lock/rotorer (tyska) men jag tror de är på väg ut ur produktion, de är lite svårare att hitta i lager numer? Deras kondensatorer tillverkas i Turkiet/ är samma som nya Bosch (inte bästa ryktet). Vill du inte byta till brytarlöst har jag NOS tyska kondensatorer.

1237013057 (1-delad)
https://www.classicvw.se/thumb.php?src=images/products/121108.073037.jpg&q=80&cc=000000&w=500&h=500&zc=2

1237013044 (1-delad)
https://www.classicvw.se/thumb.php?src=images/products/121108.073112.jpg&q=80&cc=000000&w=500&h=500&zc=2

1237013039 (2-delad)
https://www.classicvw.se/thumb.php?src=images/products/121108.073817.jpg&q=80&cc=000000&w=500&h=500&zc=2

@Fredrik

Lägger några bilder på fördelaren så du ser brytarspetsarna.

Ska kolla pertronix har elektronisk tändning i den andra motorn och det funkar underbart.

Fördelaren är NOS och den vill jag gärna behålla.  ICQ/bm

"gör ett lopat rör eller "herdekrok" till vakuumslangen så att den inte går sönder"

Utveckla gärna detta.

Post's attachments

Distributor 2.jpg, 75.15 kb, 750 x 563
Distributor 2.jpg 75.15 kb, 5 downloads since 2020-06-27 

Distributor 3.jpg, 75.1 kb, 750 x 563
Distributor 3.jpg 75.1 kb, 6 downloads since 2020-06-27 

Distributor 4.jpg, 45.96 kb, 750 x 563
Distributor 4.jpg 45.96 kb, 5 downloads since 2020-06-27 

Distributor 5.jpg, 56.08 kb, 750 x 563
Distributor 5.jpg 56.08 kb, 5 downloads since 2020-06-27 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

Knyckte en bild på nätet: Vakuum anslutningen mellan fördelare-förgasare har ett metallrör i mitten anslutet med 2 korta slangar. När den går ut från förgasaren gör man antingen ett uppånervänt "U" eller en "loop" uppåt. Detta som en spärr så att inte bensin från förgasaren inte skall kunna läcka ner till vakuumdosan och förstöra membranet.
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1190657.jpg

Du har 1237013057 brytarspetsarna.