1

Hej,

Jag köpte en bubbla nyligen 1200 motor, jag körde ungefär 50 mil för att ta hem den.

Batteriet dog första gången när jag glömde en lampa på, men vi kunde putta igång den.  Andra gången så kunde den inte puttas igång, utan den fick fick bärgas hem.

Så jag köpte biltemas 6 volts laddare för 379 spänn, laddat i kanske 30 timmar för att vara säker. Lade tillbaka batteriet, minus med minus osv. Men ingen start är möjligt, motorn gör inte ett endaste pip. Jag märkte dock att när jag la plus kabeln till batteriets plus så gnista det en bit när jag skulle ta bort batteriet igen, men lampor och osv kan man få på, men just inte motorn.

Den funkade fint på vägen hem men nu fattar jag ingenting, vad kan det vara?

Tack så mycket för råd och hjälp.

VW 1200

2

köp en billig multimeter. Biltema Jula har.
Sen mäter du späningen över batteriet, bör vara lite över 6V.
Be nån försöka starta när du mäter.

Eller sätt på halvljuset, och försök starta visar mätaren nedåt noll Volt eller lyset slocknat.
Så har du batterie problem.

Är det Ok kan du kolla jordfläta från batteriet.
Och de finns en mellan plattan och växellådan.
De bör vara OK.

En början.

"ljushuvud"

3 Senaste redigerad av BenjaminPape (2020-06-28 20:36:57)

Mr 56 skrev:

Eller sätt på halvljuset, och försök starta visar mätaren nedåt noll Volt eller lyset slocknat.

De bör vara OK.

En början.

Tack så mycket för svar!

Undrar bara hur man kommer åt jordflätan där mellan plattan och växellådan, så att vi kan inspektera det! (Ursäkta är nybörjare på detta)

Edit: Ah, vi gjorde rent jordflätans kontakt med batteriet, det gjorde susen, nu går den väldigt fint igen. Tack så mycket för tipset. Ha det fortsatt fint. ICQ/ab

VW 1200

4

BenjaminPape skrev:
Mr 56 skrev:

De bör vara OK.

En början.

Tack så mycket för svar!

Undrar bara hur man kommer åt jordflätan där mellan plattan och växellådan, så att vi kan inspektera det! (Ursäkta är nybörjare på detta)

Edit: Ah, vi gjorde rent jordflätans kontakt med batteriet, det gjorde susen, nu går den väldigt fint igen. Tack så mycket för tipset. Ha det fortsatt fint. ICQ/ab

Under säte sitter minusflätan mellan minus och plattan.
Om du har tillgång till lyft eller pallbockar . Ställ bakänden på bilen på bockar och kryp inunder bilen
vid växellådans främre föste brukar det finnas en jordfläta . Om den ser ok ut lossa och reng ytorna på den , eller ännu bättre byt den när du ändå är där .
Av erfarenhet så byter jag alltid till nytt när jag köpt ngt nytt objekt.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

5

kisavw skrev:
BenjaminPape skrev:
Mr 56 skrev:

De bör vara OK.

En början.

Tack så mycket för svar!

Under säte sitter minusflätan mellan minus och plattan.
Om du har tillgång till lyft eller pallbockar . Ställ bakänden på bilen på bockar och kryp inunder bilen
vid växellådans främre föste brukar det finnas en jordfläta . Om den ser ok ut lossa och reng ytorna på den , eller ännu bättre byt den när du ändå är där .
Av erfarenhet så byter jag alltid till nytt när jag köpt ngt nytt objekt.

Ah gött, enkelt men väldigt viktigt att göra. Tack så mycket!

VW 1200