1

Har ett problem med min 1600 motor
Först gick den inte för att pumpen var trasig. Köpte ny pump och den pumpar som fan och flödar över motorn istället    Den startar i typ 3 sekunder sen dör den och stiften är dyngsura men endast på ena sidan     Har rätt pinne till pumpen och har provat schimsa under pumpen för att få lägre tryck men den fortsätter att pumpa för mycket verkar det som.    Elller kan det ha något att göra med förgasaren ?     Motorn går som den ska om jag håller soppa genom förgasaren men inte när den kommer genom pumpen då verkar den få för mycket ,   Har bytt nålventil och fortsatt samma problem

2

Kolla att nålventilen på förgasaren håller tätt när flottörhuset är fullt - många renoveringskit till förgasarna har dåliga nålar... Var uppmärksam på din olja - har den tunnats ut av bensin tvättas oljefilmen i cylindrarna/styrningarna bort = renovering av toppänden av motorn...

3

jorsec skrev:

Kolla att nålventilen på förgasaren håller tätt när flottörhuset är fullt - många renoveringskit till förgasarna har dåliga nålar... Var uppmärksam på din olja - har den tunnats ut av bensin tvättas oljefilmen i cylindrarna/styrningarna bort = renovering av toppänden av motorn...

Hur kollar jag det enklast då att den håller tätt när flottörhuset är fullt

4

Ta bort fögasaren från motorn och kör på starten utan tändning och håll förgasaren över en hink. Rinner det så har pumpen för högt tryck. Nålventilen tål bara ett visst tryck sen släpper den fram soppan. Tror inte att det är nålventilens fel utan du har köpt en kass eftermarknadspump som har för högt tryck. Renovera en gammal original så är problemet löst.

5

Skruva av flottörhusets lock. Blås med munnen i anslutningen till bränsleslangen, tryck upp nålventilen med valfri tumme, nu skall det bli rätt!

Jag hade problem med en otät nålventil som jag fick med i ett renoveringskit.
Det kändes inte gedigen när man tryckte på den, fjädrade inte tillbaka, så den gamla återmonterades med gott resultat. Med tiden hamnade den där nålventilen på mitt arbetsbord intill min Dremel, en dag skruvade jag fast den klena stången från nålventilen i Dremels chuck, startade Dremeln och höll emot i den tjockare delen. Och se, den blev tät och fin, troligtvis var det gjutskägg inuti ventilhuset som hade ställt till det. Nu har den nålventilen suttit en 34 PICT som sitter i en Beach-buggy som gått i två säsonger med den ventilen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."