1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2019-03-31 08:26:56)

Ska byta bränsleledning på splitbussen 1964 och vill göra en långsiktig lösning, gummislangen gör mig helt nervös så jag vill ha metallrör.

Mina funderingar är:
1) Hur fäster man röret vid tankens utlopp resp. förgasaren så att ALLT är i metall (dvs ingen stump av gummislang med klämmor). VVS/rorfirma borde ha en lösning.
2) Vilken metall ska jag lämpligast välja?

Tror att jag har läst alla trådar och sammanfattat har jag förstått detta angående val av material:

1) Många alternativ: alurör, rör av legering koppar/nickel, förkopprat stålrör, Rostfritt, syrafast hydraulrör, plastbeklädd kopparledning som man köper hos rörfirma, plastklätt kopparrör hos rörmockaren ...
2) Kopparrör har en tendens att bli skör av vibrationer å spricka. Stämmer det?
3) utfällningar mm från bränslerör i "koppar" någon som i verkligheten har haft problem med detta ?

tackar o bockar för alla tips  ICQ/az

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

luftgekühlt skrev:

Ska byta bränsleledning på splitbussen 1964 och vill göra en långsiktig lösning, gummislangen gör mig helt nervös så jag vill ha metallrör.

Mina funderingar är:
1) Hur fäster man röret vid tankens utlopp resp. förgasaren så att ALLT är i metall (dvs ingen stump av gummislang med klämmor). VVS/rorfirma borde ha en lösning.
2) Vilken metall ska jag lämpligast välja?

Tror att jag har läst alla trådar och sammanfattat har jag förstått detta angående val av material:

1) Många alternativ: alurör, rör av legering koppar/nickel, förkopprat stålrör, Rostfritt, syrafast hydraulrör, plastbeklädd kopparledning som man köper hos rörfirma, plastklätt kopparrör hos rörmockaren ...
2) Kopparrör har en tendens att bli skör av vibrationer å spricka. Stämmer det?
3) utfällningar mm från bränslerör i "koppar" någon som i verkligheten har haft problem med detta ?

tackar o bockar för alla tips  ICQ/az

Det med utfällningar kan man se i förgasar flotörhuset som en koppar färgad belägning
Koppar rör vill härda  därför är dom förbjudna som bromsrör i dragracing ( kopparnickel är ok )
Det finns stål som är förzinkade som är ok
om du har verktyg som kan bocka rostfritt så skulle jag gå på det
Det räcker med 6 mm rör Om du vill ta i kör med 8 mm så är det lättare att hitta kopplingar  för att få ihop det ( skulle tro det blir billigare med 8mm)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Det här var en intressant fråga då jag själv tänkt i samma banor. Jag har ju vagnen på pallbockar och "renplockad" just nu och rev för en tid sen bort det gamla röret och tänkte först "slang" men sen en vända till och att man nog borde passa på att dra rör när man ändå håller på.

Återkom gärna med hur du gör, det kan nog finnas en och annan smygläsare som är intresserad av detta också. Gärna med referenser på var du köper material och bilder på själva installationen. Original var det väl slangstumpar i början och i slutet för att lösa anslutningarna? Hur görs detta annars, plockar man bort slangnipplarna på tank och pump? Hur dras ledningen mellan förgasare och pump? Hur monterar man ett soppafilter och vilket soppafilter? Kan man ta grejer från en modern bil och lösa det på så vis?

Ja många frågor blir det och för oss som inte vet, behövs det en mer detaljerad beskrivning av installationen. ICQ/bw

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Lyfter denna lite och undrar om det blev några metallrör eller vanlig slang i slutändan?

Typ 2 -72
Typ 1 -61 (Är väl sambons, men jag kör den Haha)

West Coast BugMeet Crew

5

Jag skulle föredra en slang mellan kaross och motor, eftersom motorn vrider på sig. Allt annat kan vara rör.
Byta anslutningen vid tanken till en med rör och sen klamra det till i närheten av främre kylplåten och sen rör sista biten till pumpen, och har den gängad anslutning så går det att ansluta direkt, annars hitta nån skärringskoppling som passar, om det finns. På så vis har man bara två slangklammer.