1

undrar om nån har monteringsanvisning till popout rutor har en 63a.daniel

Das Auspuff #9

2

Inte så komplicerat som du tror.

Ta ur dina gamla sidorutor bak. Känn på B-stolpens baksida. Under takmaterialet som du ser klistrat på plåtkanten där rutan satt förrut finns det skruvhål. Annars får du borra egna.
Där skall ena fästjärnet sitta.

Titta( och känn) på innertaket ett par cm från bakre kanten på bakrutan. Där skall finnas ett par hål för fästet till att öppna rutan.

Vet inte från vilket år dom finns upptagna från fabrik. Någon här kanske vet?
Skall se om jag kan hitta något mer matnyttigt som visar hur du skall göra.

yogi

3

tackar så mycket för svaret.ska försöka sätta i dom till veckan.daniel

Das Auspuff #9

4

Hej!
har just monterat popout i min -63:a.
Det fanns förborrade hål till själva gångjärnet dock hittade jag inga förborrade hål till fästet att öppna rutan med.
De fick jag borra själv. Var noga med och inte sätta fästet du öppnar rutan med för långt i från rutan, då man spänner in rutan för hårt...

5

Hej,

Håller på att slita mitt hår med mina "pop-outs" till min -62:a. Ena rutan sitter skruvad med gångjärnet/fästjärnet/plattan (fanns inga förborrade hål), och jag tycker att jag fick den "rätt i rutöppningen". Både gummilisten och "aluminiumlisten" ser "rätt" ut, i relation till rutöppning och "tätningsfunktion". Kändes som en ganska så straightforward operation... eller inte...

Men jag blir inte riktigt klock på själva "fönsterhaken" i bakkant av rutan (som öppnar och stänger, och "spänner in" rutan)... Tycker att dels att den vill "ta i" fönsterlisten som löper runt rutöppningen, samt att jag undrar hur pass tajt skall haken (med knoppen) låsa upp mot själva fästet man skruvar i "c-stolpen"?? (inga hål där heller kan tilläggas). Tycker att det blir lite för kraftiga "brytningar" i alla "leder"...

Även om jag vill (måste!) fästa den nära rutan så har jag just nu lite svårt att se hur den skall kunna "låsa" rutan; både i öppet och stängt läge...?

Känns som att något inte är som det skall. Undrar om rutan hamnat lite för långt "bak", samt att jag tycker att den "hänger lite", ett par mm för mycket,  i bakkan, och även om det finns ett inbyggt "spel" i själva haken så känns det inte helt rätt att justera detta med hur jag fäster den i bakkant... Har liksom ingen lust att dra fast fästet genom den nya klädsel bara för att "testa" att den går att öppna och stänga (och "låsa) som den ska...

Kan tilläggas att det är ett par "repro" rutor från Cip1, och ja, det är rätt rutor för årsmodellen  ICQ/ad

Om någon (qvanis? yoki?) har lite bilder så vore det kalas. Hittade "lite" bilder på thesamba, men tyckte det inte var så mycket installations-bilder (mer vilka delar, skruvar, plattjärn etc som skall ingå för ett lyckad installation.)

Bilder som visar bakre fästet i stängd (låst) och öppen position vore önskvärt (innan man borrar sönder skiten!)

Eller något som ger mig lite mod till att skruva de sista fyra skruvarna...  Default/lol

mvh

62 Ragtop, 044 CNC, 48IDA, Fk8

6

Hallå!
Har helt missat att du ev behöver bilder.
Hur går de, fått de till å funka??

7

hej.har inte fått i dom än ICQ/ac man är ju lat av naturen ICQ/ab men har du några bilder så vore dä ju kanon så man vet ungefär vart hålen hamnar som man ska borra.mvh daniel

Das Auspuff #9

8

lisswandt skrev:

hej.har inte fått i dom än ICQ/ac man är ju lat av naturen ICQ/ab men har du några bilder så vore dä ju kanon så man vet ungefär vart hålen hamnar som man ska borra.mvh daniel

Fixar detta nu... bilder kommer snart.
(har jag missat någon inställning på min profil, man brukar ju få ett mail om någon svarar på de man skriver)

9

qvanis skrev:
lisswandt skrev:

(har jag missat någon inställning på min profil, man brukar ju få ett mail om någon svarar på de man skriver)

Du kan inte lägga ut en tråd på how to?

Är sugen på att bygga pop rutor ja med.

Mvh Stoffe

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

10

leguanen skrev:
qvanis skrev:
lisswandt skrev:

Du kan inte lägga ut en tråd på how to?

Är sugen på att bygga pop rutor ja med.

Mvh Stoffe

jag kanske kan lägga upp de sen, dock blir de inte på ett tag. fullt upp Default/smile

11

lisswandt skrev:

Du har mail...