1

Så här kul ser det ut vid pedalerna på min 1302 ICQ/ac Några tips på hur man fixar eländet (med tummen mitt i handen)?

Post's attachments

20200518_161916-COLLAGE.jpg, 287.86 kb, 1024 x 1024
20200518_161916-COLLAGE.jpg 287.86 kb, 10 downloads since 2020-05-18 

2

Ja har man tummen växande mitt på händerna så kan allt kännas övermäktigt. Men jag skulle börja med att skära, stöta bort det svarta ljuddämpningsmattan på golvet nära hålet för att sedan gräva runt lite försiktigt i och runt hålet för att se hur mycket frisk plåt du har kvar. Går morakniven igenom hålet och ner igenom golvet så bör du eller ngn du känner alt. Verkstad svetsa ihop golvet samt hålet inifrån med ny plåt. Om allt annat är friskt så kan du ju använda dig av tummen mitt i handen modellen och köpa på dig lite aluminium nät och spackel. Och sedan lite ljuddämpningsmattan från biltema och klistra över det du skrapat bort och över hålet. Inte rätt men syns det inte så finns det inte.... Eller?  ICQ/ad
Verktygen du behöver för ingreppet äro: morakniven, spackelspade/plåtskrapa, plattmejsel och pannlampa. Lycka till  ICQ/br

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

3

Vare sig man har tummen mitt i handen eller inte ska man bry sig om det så kapar man bort det dåliga och svetsar i ny plåt och eftersom det är en skarv där så bör du även sära på plattan och karossen ICQ/bs

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Karosslyft. Det finns garanterat mer rost, tyvärr.

5

Ingen snabb enkel fix. Om inte själv kunnig... antingen bli det eller få någon att hjälpa dig.
Detta är strukturella saker så inget man fuskar med.
Hade det varit din vanliga bruksbil hade du säkert inte velat ha en fullösning heller.
Dessa fordon är så enkla så all plåt behövs om detta syns nu.
så är det garanterat en hel del mer som kommer fram.
Därmed inte sagt att det är omöjligt eller, eller jättesvårt att laga,
för den normal händige, med plats svets.och tid. Eller så kanske du skall skaffa dig ett annat projekt. ICQ/be  ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Tack för tips, det får blir verkstans huvudvärk till sist för säkerhets skull.

7

Ser det ut så på insidan så kan man undra hur det ser ut i hjulhuset. Låter du en verkstad fixa detta kommer det INTE att bli riktigt gjort, om du inte ber dem dela plattan/karossen.
Lovar dig att detta är inte allt som behöver rostlagas.
Äger man en Volkswagen och hoppas komma undan billigt på verkstaden med ett RIKTIGT utfört arbete, no no no not possible.
Alla har haft tummen mitt i näven.
Har du garage får du lära dig själv, med hjälp av Boxerwille förstås.

8

I väntan på riktig reparation, kan man sätta en bit plåt över hålen.
och limma fast den med karosserkitt.

Lägga in mattan åka in och besiktiga.
Så får du reda på om det finns mer som är dåligt

Jag har lagat en 1302 som fått tvåa på rost höger fram på utsidan under.
Och jag fick åka till skroten och titta på en skrotbil, för att se hur jag skulle laga :-)

Du kan Plocka av karossen själv med handverktyg om du vill och se be om en offert för att laga det som kommer fram.

Eller sälja bilen ta förlusten och spara ihop till en bättre ;-)

"ljushuvud"

9 Senaste redigerad av mettis (2020-06-24 22:06:21)

Beroende vad man vill göra...
Viktig bärande del är ramtunnel i synnerhet mellan torpedvägg och framvagn. (karossen är ju inte bärande del...)
Jag kör själv med en 70.a som jag fick gratis av en kamrat, i 4 år nu.
Besiktigade sista gången nu i vinter, men då det kommer in lite vatten när jag kör i regn hissade jag upp den fram för första gången (!).
Såg att golv mm var punktat med vanlig plåt, och att bottenplattans förstärkningskant saknas på en halvmeter...
Tja, Hagmanit tectyl med glasfiberförstärkning, har just strykits på på bilden, så får jag se om det är tätt?
3 besiktningar, och jag har inte haft fel..?

https://i.imgur.com/K3CnCi9.jpg

Jag menar att man kan köra utan att renovera, om man "måste"...