1

Jag har lite svårt att bestämma mig vilken väg jag ska gå så jag behöver lite hjälp...

Håller ju på att helrenovera min 66:as bubbla och har precis blivit klar med rostlagningen av plattan. Har lagt ett lager epoxi och kittat lite skarvar på undersidan så det ska kittas på översidan och på med ett lager epoxi till så kan jag börja återmontera saker.

Jag kapade bort de gamla bromsledningarna och tänkte köpa nytt och sätta dit när jag kom på att jag har ju ett par skivbromsspindlar liggande och då började jag vela igen. Går jag på original trumbroms så blir det original enkretssystem för enkelhetens skull tänkte jag men med skivbromsar fram lär jag väl behöva gå på tvåkretssystem antar jag, eller?

För att tjorva till det mer så kan jag lägga till att jag för tillfället har slotmags-fälgar med cheva bultmönster så just nu har jag adapterplattor som resulterar i att däcken sticker utanför skärmarna och det vill jag komma bort från och det borde räcka med att skippa adapterplattorna men jag är inte säker. Går jag den vägen så finns det ju både trummor och skivor som har rätt bultmönster men trummorna bak är ju för 68 och nyare vilket kräver en massa delar jag inte har och fram finns ju både trummor och skivor som alternativ. Fälgarna är coola men så inser jag ju att jag helst skulle vilja ha en uppsättning BRM men det kommer inte att hända i dagsläget. Platta och kaross först, sen drivlina och sist krimskramset hade jag tänkt. Men just för stunden så måste jag skaffa nya bromsrör och det var där jag körde fast och vilken linje jag ska gå på.

Insåg just när jag sitter och skriver detta att jag har ju original 66 plåtisar också som alternativ i väntan på BRM...ghaaa alla dessa alternativ. Är mest inne på ganska klassisk cal-look då den redan har den stilen påbörjad och den tilltalar mig mest.

Så kom med lite olika argument så kanske jag lyckas välja någon linje. Är det någon skillnad på spårvidden mellan trumbroms och skivbroms? Det skulle ju kunna vara en anledning att gå på ena eller andra spåret om jag ska fortsätta med slotmagsen.

2

I min 66 så satt det två krets från början ( det kan du se om det sitter dubbla kontakt stycket till bromljus kontakter
Skulle aldrig använda en krets  om det satt där så skulle den åka ut o hamna på soptippen
Jag är inte hundra på spårvidden skiljer  Fram är det lika till 99%  om du har 66 trummor ( olika spindlar 66-67 68-70 Större yttre tapp  på skivspindlar
bak tror jag det är bara att byta hur man vill
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Har du redan kapat bromsledningarna så blir det väl lika mycket jobb att sätt dit 2-krets som 1-krets om du byter även huvudbromscylinder ICQ/ab

4

Sälj slotsen och kör på plåtisar tills du har råd/lust med brm:en. Finns ju ingen fördel med slotsen mer än att du har dom i lager, men har du helrenoverat en bil känns det ändå som att fälgarna är en liten del av kostnaden men en stor del av känsla/utseende.

65 Typ2 panel custom
69 Typ 1
71 Typ 1
73 Typ 2 glas
77 Typ 2 DH

5

2-krets rör beställda och till en början får det bli trummor så får man hålla ögonen öppna efter brm. Är ju ett tag kvar tills den rullar igen...