1

Som jag nämnt i presentationstråden är jag ny på folkvagnar och har inte riktigt hundra koll på vad man bör betala och vad som är överpris.

Till saken, har råkat ramla över en Typ 1 från -64 (tror jag?).
Ser ut att vara originallack överallt utom vänster bakskärm som blivit omlackad med krackelerad färg som resultat.
Rak och fin i plåten, enda jag hittat som behöver svetsas är höger domkraftsfäste bak.
Klädseln är hel utom innertaket under bakrutan och nån sprucken söm på baksätets ryggstöd.
Stått stilla i varmgarage sen 2001 så bromsarna är obefintliga som väntat men motorn startar lätt, dock bör ju bränslesystem och tändning ses över som väntat. Inga konstigheter egentligen.

Ramlat ur registret så regbesiktning krävs.

Säljaren begär 55 tusen som den står, är detta att se som överpris, rätt pris eller underpris?

Bifogar ett par bilder.

Post's attachments

thumbnail_IMG_1171.jpg, 388.14 kb, 1280 x 960
thumbnail_IMG_1171.jpg 388.14 kb, 26 downloads since 2020-06-05 

thumbnail_IMG_1172.jpg, 297.31 kb, 1280 x 960
thumbnail_IMG_1172.jpg 297.31 kb, 27 downloads since 2020-06-05 

2

Om du behöver reggbesikta då tycker nog jag det är i övre prisklassen .
Sen är det ju mycket annat du väger in , såsom att slippa svetsa rost , bra inredning etc.
Känns det rätt för dig , då är det bara att slå till.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Relativt orörda bilar har ju en viss charm som jag gillar, skönt att slippa reda ut tidigare ägares försök till reparationer.
Bilen känns rätt, dock så vet jag att när man börjar peta i bilar som stått länge så dyker det ju alltid upp fler saker att åtgärda än man först tänkt.

Får försöka köpslå lite med säljaren och se om man kan få ner priset en gnutta åtminstone.

4

Ursprungskontroll, reggning, vägning, kontrollbesiktning samt avgiften för registreringsskyltar ca 5000 kr
Alltid bra att ha i åtanke ICQ/ab

5

En uppsättning bromsgrejor är ju ett antal tusenlapper också.
Kan användas vid ev prutning.

"ljushuvud"

6

Lite frågetecken, fungerar motor? Hur ser inredningen ut under överdragsklädseln.

Räkna med nya bromsar och nya däck och 6v batteri om de inte sitter i. Sen kan drivaxeldamasker vara spruckna, så de brukar alltid bli några tusen mer än vad man tänkt sig.

Men är det bara domkraftfäste och allt annat se ok ut så skulle jag säga max 35 men jag är ju gammal och snål  ICQ/bm

Bubbla -62
T3 DH -85
Bubbla -66

7

Motorn fungerar men går inte helt rent, troligtvis behövs ju lite översyn av tänddelar, förgasare och en skvätt ny bensin men det är ju väntat efter långt stillestånd. Inredningen är hel under överdragsklädseln, förutom redan nämnda skavanker jag tog upp i första inlägget.

Enda rosten jag hittat är domkraftsfästet, sen dyker det nästan alltid upp mer på gamla bilar om man börjar riva i grejerna.
Men väldigt solid är den, hel i reservhjulsbalja, hjulhus och trösklar vad jag kan se.


Lutar nog i dagsläget åt att jag ser mig om efter en annan bil som iaf finns kvar i registret om inte ägarna är villiga att gå ner i pris.
Får se hur den kommande veckan artar sig.

Tack för alla åsikter tills vidare  ICQ/ay