1

Har ett spel på 0,55 med shims

Jag kommer inte riva motorn och fixa lagerlägen mm nu.

Gör jag bäst i att lägga till ett shims dvs totalt 4 och komma i rimligt spel eller tre styck 0,36 och få ett för stort spel?

Jag har sökt och hittat lite olika svar och förstår att det bästa är att riva och borra upp men då blir det inget åka denna sommar och jag vet inte om jag tycker denna 1500 är värd ingreppet.

Så vi kan väl säga att jag är ute efter den minst dåliga lösningen  ICQ/bs

65 Typ2 panel custom
69 Typ 1
71 Typ 1
73 Typ 2 glas
77 Typ 2 DH

2

Troligen är det hela (det främre) ramlagret som glappar i längdsled? Det man kallar "uppslaget block".
Går inte att shimsa bort.
Men om du provar att shimsa 0,6mm till, och du får ned spelet till 0mm, har jag fel... ;-)

3

mettis skrev:

Troligen är det hela (det främre) ramlagret som glappar i längdsled? Det man kallar "uppslaget block".
Men om du provar att shimsa 0,6mm till, och du får ned spelet till 0mm, har jag fel... ;-)

Mettis har rätt. Det är lagret som rör sig i blocket och det går inte att åtgärda med flera shims.

4

stickan skrev:
mettis skrev:

Mettis har rätt. Det är lagret som rör sig i blocket och det går inte att åtgärda med flera shims.

Som gubbarna säger  är det uppslaget  Det finns inga block som inte värda att fixas till
Hur är vevlagrena om det är glapp på 0,55 i spel på ramen
Ps det börjar bli brist på friska motorer
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Förklarar mig visst otydligt.

Jag vet att det bästa såklart är att borra till öd och byta lager mm men då tar jag hellre ett as41 block och gör det på och samtidigt nya cylindrar och kolvar (kanske 1641) och gör jag det kolla topparna och då också enkel eller dubbla italieninspirerade förgasare osv osv. Dvs det drar iväg.

Nu skulle jag egentligen bara laga ett hål i avgasröret men drog av pinnbult och lyfte då ur motorn. Så alla åtgärder utöver avgasröret är "bonus" (nya kolvringar, slipa ventiler, byta koppling, packbox, packningar mm)

Så det är alltså ingen idé att minska spelet alls då jag har så stort spel?

65 Typ2 panel custom
69 Typ 1
71 Typ 1
73 Typ 2 glas
77 Typ 2 DH

6

Bölesbäcken skrev:

Förklarar mig visst otydligt.

Jag vet att det bästa såklart är att borra till öd och byta lager mm men då tar jag hellre ett as41 block och gör det på och samtidigt nya cylindrar och kolvar (kanske 1641) och gör jag det kolla topparna och då också enkel eller dubbla italieninspirerade förgasare osv osv. Dvs det drar iväg.

Nu skulle jag egentligen bara laga ett hål i avgasröret men drog av pinnbult och lyfte då ur motorn. Så alla åtgärder utöver avgasröret är "bonus" (nya kolvringar, slipa ventiler, byta koppling, packbox, packningar mm)

Så det är alltså ingen idé att minska spelet alls då jag har så stort spel?

Jag vill inte vara dum mot dig
Men det är mycket stor risk att du får ett vevlager haveri  om du inte kollar upp dom när du har fått komp
As 21 eller as 41 har ingen betydelse  så vidare det är ett tidigt 12 34 hk block utan kamlager
Om vi säger så här  I motorfamljen 1300-1600  är det mycket liten skillnad på blocken
Jag har inte fattat varför man jagar en 1600 (ad/as) när blocken är lika ( inte fan är dom bättre snarare sämre skick )
Om jag skall bygga en räser maskin så väljer jag bort en 1600 för den har fått mycket mer pisk
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

Det var väl inte dumt utan ett bra svar ICQ/ay

Att det är as41 block man ska ha har jag läst/hört så länge man varit intresserad av VW. När någon (du) med erfarenhet säger att der funkar lika bra med ett as21 så är det info som passar mig bra då jag slipper leta nytt block. Dock kommer jag "slänga" ihop denna motor så jag kan besikta bilen. Då kan jag ta det lugnt med en 1300 (44hk) och renovera den som sig bör.

65 Typ2 panel custom
69 Typ 1
71 Typ 1
73 Typ 2 glas
77 Typ 2 DH

8

Bölesbäcken skrev:

Det var väl inte dumt utan ett bra svar ICQ/ay

Att det är as41 block man ska ha har jag läst/hört så länge man varit intresserad av VW. När någon (du) med erfarenhet säger att der funkar lika bra med ett as21 så är det info som passar mig bra då jag slipper leta nytt block. Dock kommer jag "slänga" ihop denna motor så jag kan besikta bilen. Då kan jag ta det lugnt med en 1300 (44hk) och renovera den som sig bör.

Har bara trimmat motorer  i 30 år 
Har varit invoverad  i ett av motor byggena till 1600  utmaningen
Den är det ett As 41 block veven är std    Den  trycket vi ur 321 hk på @ 2 bar
Så du behöver inte vara orolig att det inte håller ihop 
Var mycket snack på 80 talet om vilket block som var bäst men har aldrig sett någon skillnad
Det är inte där som hemligheterna ligger 
Man skall vara noga med täta olje byterna o kvalitets olja så håller det ihop bra även att man stressar  prylana
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

AS21 och AS41 är beteckningen på de legeringar som motorblocket är gjutet i. A anger mängden aluminium i procent (första siffran) och S är mängden Kisel (andra siffran). Bara att googla "AS21 alloy" så har man kvällsläsning ett tag framöver  ICQ/ab

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville